Gelderland
IVN
woensdag27feb2019

Jongeren zien mogelijkheden om Apeldoorn nóg aantrekkelijker te maken voor bezoekers

Een ondergronds museum over het ontstaan van de Veluwe, een route-app waarbij men kan sparen voor kortingen of een nieuw speelparadijs met Apeldoornse thema’s: de ideeën van de leerlingen van het Veluws College Mheenpark om toeristen naar de stad Apeldoorn te trekken zijn creatief en gevarieerd.

‘Hoe verleiden we toeristen om in 2021 Apeldoorn te bezoeken?’ Dit is de vraag waar 70 jongeren van het Veluws College Mheenpark uit Apeldoorn zich de afgelopen maanden over hebben gebogen. Dit doen ze in het kader van het IVN Jongeren Adviesbureau project, een initiatief van IVN Natuureducatie, gemeente Apeldoorn en provincie Gelderland. Hierbij worden jongeren betrokken bij duurzame vraagstukken in hun eigen leefomgeving. Op vrijdag 15 februari deelden de jongeren tijdens de eindpresentaties in de Apenheul hun oplossingen met elkaar en met wethouder Mark Sandmann: ‘We zijn erg onder de indruk van hoeveel tijd, moeite en energie die jullie hierin hebben gestoken!’

JAB

In november maakte de Apeldoornse jongeren kennis met hun opdrachtgever gemeente Apeldoorn. Onder andere docenten, gemeente Apeldoorn, Toeristisch Platform Apeldoorn en IVN Natuureducatie hielpen de jongeren op weg met hun project. Ook kregen de leerlingen gastlessen van vertegenwoordigers van twee grote Apeldoornse attracties: de Apenheul en Paleis het Loo.

Eén van de presenterende groepjes, adviesbureau Erwaarde, mag als winnaar hun idee op het VeluweCongres op 14 maart presenteren. Zij kwamen met het idee van een ondergronds museum met de naam Veluwsaarde. Het museum vertelt aan de hand van de verschillende aardlagen onder de stad Apeldoorn op een interactieve manier onder meer het verhaal over het ontstaan van de Veluwe en het landschap.

Over het IVN Jongeren Adviesbureau 

Met IVN Gelderland ervaren jongeren hoe leuk, leerzaam, gezond én belangrijk natuur is. Met IVN Jongeren Adviesbureau betrekt IVN jongeren bij hun eigen leefomgeving en beslissen jongeren mee over hun eigen duurzame toekomst. Want jong geleerd is oud gedaan!