Gelderland
IVN
maandag26okt2020

Edese basisschoolleerlingen planten Tiny Forest aan op schoolplein

Basisschool De Groene Vallei en basisschool Uniek krijgen een Tiny Forest op hun schoolplein! Een Tiny Forest is een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van een tennisbaan. In het buitenlokaal dat onderdeel is van het Tiny Forest krijgen de kinderen straks les en kunnen ze volop spelen. Leerlingen van de Groene Vallei planten op 3 november een minibos op hun schoolplein aan, de leerlingen van Uniek doen dat op 5 november.

Gemeente Ede is één van de 42 Tiny Forest-partnergemeenten in Nederland. Na een oproep in juni 2019 meldden meerdere initiatiefnemers zich aan die een Tiny Forest in hun wijk wel zagen zitten. Basisscholen De Groene Vallei en Uniek werden uiteindelijk geselecteerd, onder andere op basis van technische haalbaarheid en draagvlak in de buurt. De afgelopen maanden hebben de basisscholen samen met leerlingen, buurtbewoners, IVN Natuureducatie en de gemeente Ede toegewerkt naar een mooi ontwerp voor de Tiny Forests. Op 3 en 5 november is het dan eindelijk zo ver: de leerlingen planten ‘hun’ Tiny Forest aan. In verband met de coronamaatregelen worden de minibossen in klein comité aangeplant.

Iedere buurt een Tiny Forest

Een Tiny Forest is niet alleen een prettige plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen. Een Tiny Forest in je buurt zorgt bovendien voor verkoeling op warme dagen, meer biodiversiteit en waterberging bij zware regenval. Wageningen Environmental Research onderzoekt het effect van de Tiny Forests op biodiversiteit, hittestress, waterberging en CO2-opslag.

Door verstedelijking, digitalisering en ons drukke bestaan is de kloof tussen mens en natuur groter dan ooit. IVN wil dat elke buurt zijn eigen Tiny Forest krijgt, zo komt de natuur in steden steeds dichterbij. Dit project is mede mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van 1,85 miljoen euro van de Nationale Postcode Loterij.