Friesland
Bomen & Struiken
woensdag14mrt2018

OBS De Hoekstien maakt ‘t buiten beter!

Geslaagde Friese Boomfeestdag in Lúkswâld

Op woensdagochtend 14 maart zijn in Lúkswâld door alle kinderen van OBS De Hoekstien prachtig mooie nieuwe knotwilgen geplant langs de Lúkster Heawei. Met hulp van onder andere wethouder Wietze Kooistra hebben ze het buiten een beetje beter gemaakt voor mens en dier.

Het thema van de Boomfeestdag 2018 is ‘Maak ‘t buiten beter’. En dat hebben de kinderen van De Hoekstien gedaan ook! Onder andere door nieuwe bomen te planten. Bomen zijn erg belangrijk, want zij maken het buiten echt beter voor iedereen. Ze brengen rust in ons drukke bestaan, geven zuurstof en zuiveren de lucht die we inademen. Aan dieren zoals bijen, vlinders en vogels bieden ze voedsel en onderdak.

Naast het planten van de bomen zijn de leerlingen aan de slag geweest met het maken en gooien van hun eigen gemaakte bijenzaadbommen, met het timmeren van vogel- en vlinderhuisjes en met het maken van heerlijke vogeltaarten en snoepslingers.

Essentaksterfte

Leerlingen van De Hoekstien plantten 25 nieuwe knotwilgen aan de Lúkster Heawei. Op deze locatie stonden voorheen essen. Helaas waren deze bomen getroffen door de essentaksterfte, één van de vele boomziektes die het gevolg zijn van het veranderende klimaat. Gemeente Opsterland was genoodzaakt de zieke bomen te ruimen en roept nu de hulp in van de leerlingen van De Hoekstien om nieuwe, gezonde bomen terug te planten.

Friese Boomfeestdag in de media

De radiobijdrage van Omrop Fryslân is hier te beluisteren.
Het levendige verslag van de plantdag op Sa! is hier terug te lezen.
Het artikel in de Leeuwarder Courant is hier terug te lezen.
Een link naar het verslag in de Woudklank vind je hier.

De Provinciale Boomfeestdag Commissie Fryslân - bestaande uit IVN, It Fryske Gea, Landschapsbeheer Friesland en Staatsbosbeheer - gaat ieder jaar de samenwerking aan met een Friese gemeente. Dit jaar is dat gemeente Opsterland.