Friesland
Natuur in de Buurt
maandag02sep2019

Achtkarspelen Bijvriendelijkste Gemeente?

Achtkarspelen is een van de genomineerden in de Bijvriendelijkste Gemeente verkiezing, en mag zich wellicht vanaf 2 november een jaar lang de Bijvriendelijkste Gemeente noemen. Nederland Zoemt selecteerde vijftien gemeentes die voor deze titel in aanmerking komen. De genomineerden zetten zich bijzonder in om van hun gemeente een veilige en voedselrijke thuishaven te maken voor wilde bijen.

Wat is een bijvriendelijke gemeente?

Een bijvriendelijke gemeente voldoet aan de criteria voor bijvriendelijk beheer, door onder andere te zorgen voor jaarrond bloeiende planten, bijvriendelijk bermbeheer en nestgelegenheid voor wilde bijen. De gemeente neemt haar inwoners hierin mee en legt uit wat mensen zelf kunnen doen om de leefomstandigheden van wilde bijen te verbeteren.

Neemt Achtkarspelen het stokje over van Zoetermeer?

Op de landelijke Natuurwerkdag, 2 november, wordt de Bijvriendelijkste Gemeente bekendgemaakt. Deze gemeente neemt het stokje over van Zoetermeer, die deze titel als eerste gemeente een jaar lang mocht voeren. De winnende gemeente ontvangt biologische bloembollen en een groot insectenhotel, zodat nog meer wilde bijen zich er thuis zullen voelen.

Lijst van alle genomineerde gemeenten.

Over Nederland Zoemt

Nederland Zoemt is een project van LandschappenNL, Naturalis, IVN Natuureducatie en Natuur & Milieu en is mogelijk gemaakt dankzij een extra bijdrage van de Nationale Postcode Loterij. De organisaties willen het voedselaanbod en de nestgelegenheid voor wilde bijen in Nederland structureel vergroten. Het gaat namelijk niet goed met de wilde bij, de helft van alle 358 soorten is bedreigd. Van het groente en fruit dat wij eten is 80% afhankelijk van bestuiving door bijen en andere insecten.