Flevoland
IVN
maandag30sep2019

Interview met Yvonne, voorzitter van IVN Lelystad

‘Vijf jaar geleden begon ik aan de natuurgidsenopleiding. Ik startte niet alleen met de opleiding omdat ik een natuurliefhebber ben, maar ook omdat ik rondleidingen geven hartstikke leuk vind.

Toen ik mijn enkel vervelend brak, leek het er even op dat ik geen rondleidingen meer kon geven. IVN Lelystad zocht op dat moment een voorzitter. Ze zagen ‘voorzitterskwaliteiten’ in mijn afstudeeropdracht van de natuurgidsenopleiding. Dat leek me een mooi alternatief om tóch betrokken te zijn bij IVN en de natuur. De rest is geschiedenis. Ik ben alweer 4 jaar voorzitter van IVN Lelystad. En met die enkel is het ook weer goed gekomen: rondleidingen geven doe ik weer: met name beverexcursies, voor Flevo-Landschap.’ 

Actieve kern

‘Onze afdeling bestaat uit 90 à 100 leden. We hebben een kleine maar actieve kern (10-12 mensen), die allen een onderdeel zijn van één van onze werkgroepen, bijvoorbeeld de Heemtuin of de jeugdnatuurclub. Een aanrader voor de lezer: KNNV en IVN Lelystad onderhouden de kwelstrook bij Bataviastad: een prachtige plek om eens te gaan kijken!’

Bindende factor

‘Ik vind het belangrijk om als voorzitter de bindende factor te zijn; ik breng graag mensen met elkaar in contact. Ook vind ik het belangrijk dat vrijwilligers weten dat ik hen waardeer.’

Trots

‘Een project waar ik bijzonder trots op ben, is het Bultpark Buurtbos. Dit is een leuk stukje Lelystad dat we dankzij de goede samenwerking met de gemeente binnen een jaar hebben kunnen realiseren. Het bestaat uit vier delen: het Lekker Lelystadlaantje (met eetbare vruchten en planten), drie blije bijenborders (voor elk seizoen een bloeiende border), een buurtbos met bomen die je ook in de bossen rondom Lelystad kunt vinden, en kruidenbakken.

Een ander hoogtepunt voor mij was het 40-jarige jubileum: toen maakten we een tocht naar de Markerwadden. Ik ben benieuwd welke avonturen in de natuur het komende jaar voor ons in het verschiet liggen!’

Duurzaamheid 

Ik geef gastlessen over duurzame energie op basisscholen, zoals onlangs voor een groep 7 en een groep 8. Vragen waar kinderen in de gastlessen antwoord op krijgen zijn: wat is energie eigenlijk? Waar heb je het voor nodig? Wat zijn fossiele brandstoffen? En wat zijn de gevolgen daarvan voor het milieu? Ik maak de lessen graag actueel: ik heb het met de leerlingen bijvoorbeeld over de aardbevingen in Groningen. Daar hebben ze bijna allemaal van gehoord. Ook over nieuwe bronnen van duurzame energie zijn de kinderen goed op de hoogte: met windmolens en zonnepanelen zijn ze allemaal bekend.

De gastlessen hebben altijd een actief element, de leerlingen bouwen bijvoorbeeld zelf een windmolen. De voorbereiding kost veel tijd, maar de kinderen vinden het erg leuk om te doen. Ik vind het belangrijk om tijdens mijn gastlessen een link te leggen met wat de kinderen zélf kunnen doen om een steentje bij te dragen aan duurzamere wereld, aan de hand van de ecologische voetstap, een vragenlijst dier zij moeten invullen. Het brengt de leerlingen zelf op allerlei ideeën: ‘Minder vaak met de auto naar school, vaker met de fiets!’ of ‘niet op mijn telefoon kijken terwijl ik al tv kijk.'

WIl je ook aan de slag als gastdocent om kinderen in contact te brengen met duurzame energie? Lees hier meer en geef je op!