Flevoland
IVN
woensdag17okt2018

Dit zijn Carol en Jos, initiatiefnemers van Tiny Forest 't Krachtbossie

In Almere komen acht minibuurtbossen of ‘Tiny Forests’. Enthousiaste buurtbewoners konden een plan indienen voor een Tiny Forest in hun wijk. Wij stellen deze enthousiastelingen graag aan jullie voor! We starten de reeks met een interview met Jos en Carol. Zij hebben het initiatief genomen voor een Tiny Forest in het park tussen het Krachtveld en de Hoekwierde.

Hoe zijn jullie in contact gekomen met Tiny Forest?

We zijn aangestoken door het EZH (experimenteel zelfbeheer hoekwierde); Paul Weber. Hij wist van deze mogelijkheid.

We hadden zelf al eens geprobeerd wat aan te planten in het gebiedje rond de Tiny Forest. Een walnootboom werd door de grote kleppermachine omver gemaaid. Daarna hebben we met wat planten van de EZH het redelijk dichtgegroeide gebiedje achter onze tuin dicht proberen te planten voor een ondoordringbaar bosje, maar ook daar kwam ineens, in tegenstelling tot andere jaren, de gemeentemaaier ook doorheen. Het jaar erna is het bosje wel weer opgekomen met moeite. En toen kwam deze kans!

Wie zijn jullie, wat doen jullie voor werk en zijn jullie veel in de natuur te vinden?

Ik ben Jos, industrieel verkoper van ingrediënten en hulpstoffen voor voeding (E-nummers) en papier, 30 jaar in loondienst en sinds eind 2017 zelfstandig. En ik ben Carol, flavourist (creëren van aroma's) bij 's werelds grootste geur- en smaakstoffen bedrijf Givaudan.

In onze vrije tijd zijn we veel buiten en in de natuur te vinden. Regelmatig, maar tegenwoordig veel te weinig, ga ik vogels kijken met mijn zoon van inmiddels 17 jaar.

Vakanties met het gezin, ook met dochter Maud van inmiddels 18 jaar, zijn vaak gebaseerd op natuurinteresse, de steden slaan we over of doen we kort.

Tuinieren is ook een grote hobby van ons, Jos heeft een wijngaard in het gemeenteplantsoen.

Jullie willen de biodiversiteit van het park achter jullie huis verbeteren. Welke reden zit daar achter?

Het gebied achter het huis wordt steeds mooier met initiatieven als de kwelbeek van de EZH. We worden daar oprecht gelukkig van en hopen daar meer mensen mee aan te kunnen steken. Goed voorbeeld doet volgen! De buurt wordt al gemonitord op bepaalde levende wezens en veel wordt ingevoerd op www.waarneming.nl. Mijn zoon doet in de zomer ook aan nachtvlinderen. Hoewel ik zelf daar niet zo goed in ben, is het fascinerend. De nachtvlinders hebben vaak specifieke waardplanten, dus wat je hier achter het huis vangt hangt af van het type beplanting in de buurt. Hoe meer verschillende planten, hoe meer soorten nachtvlinders. Maar waarschijnlijk geldt dat in zekere mate voor veel andere beesten. Dus biodiversiteit: geweldig!

Jos De foto is op de plek van Tiny Forest 'Krachtbossie' gemaakt. De afgezaagde populier die je op de achtergrond ziet komt in de open plek van Krachtbossie.

Wat zijn jullie plannen voor het bos nu als het volgroeid is?

We hebben nog geen plannen, go with the flow! Ik hoop dat veel mensen het leuk vinden. Ik hoop ook dat de buurt meer betrokken raakt. Misschien kunnen we dan samen heel Krachtveld verder ontwikkelen.