Zelf aan de slag

Ook de allergrootste eik is ooit als klein eikeltje begonnen. Grote, groene veranderingen kunnen klein beginnen. Bij jou bijvoorbeeld! Ga aan de slag in jouw tuin, op je balkon, of in je buurt. Met Groen om te doen bieden we je leuke doe-tips voor in en om het huis. Leuk voor jezelf of met kinderen. Met onze moestuintips breng jij jouw moestuin tot bloei. Met onze Tuiny producten laat jij jouw tuin bruisen van het leven! Laat je inspireren en help de natuur een handje.

Online cursus "Een levende tuin"

In een levende tuin is plek voor de mens én de natuur. Nog meer leven in je tuin? Daar kun je zelf voor zorgen! Duurzame tuinexpert Anne Wieggers laat je in de gratis online IVN cursus ‘Aan de slag met een levende tuin’ zien hoe je makkelijk en op een bij jou passende manier meer leven in je tuin of op je balkon krijgt.

Cursus Een levende tuin

Uitgelicht

Natuuronderwijs? Reken er maar niet op

Natuurouder worden

Natuurouders zijn (groot)ouders en andere enthousiaste vrijwilligers die het leuk vinden om samen met kinderen op onderzoek te gaan in de natuur en iets te leren over de natuur. Ze helpen bij de uitvoering van het natuuronderwijs. De invulling van de lessen is en blijft de verantwoordelijkheid van de school en de leerkracht. Natuurouders helpen de leerkracht om met de kinderen naar buiten te gaan en hun omgeving beter te leren kennen.

Lieke trektocht wandelen gids

Natuurgids worden

Een unieke opleiding voor iedereen die natuurgids wil worden. Je leert over de natuur én hoe je anderen enthousiast kunt maken en kunt leren over de natuur. IVN leidt al 60 jaar natuurgidsen op. Er zijn al 16.000 natuurgidsen die overal in Nederland mensen laten zien hoe interessant en leuk de natuur is. Een opleiding door vrijwilligers voor iedereen die ook actief een steentje bij wil dragen aan de natuur. Als je de opleiding afrondt, krijg je een landelijk erkend diploma.

IVN Natuurcursus: Leer de basis

Natuur is interessant. Hoe meer je er over weet, hoe boeiender het wordt. Er vliegt, loopt, zwemt en groeit echt zó veel om ons heen. Een fascinerende wereld om in te duiken. Maar waar begin je?

Dat hebben wij voor je uitgevogeld. Met de nieuwe ‘IVN Natuurcursus: Leer de basis’ zet je jouw eerste stappen in het opdoen van essentiële natuurkennis. Van het herkennen van vogels tot het belang van wilde bijen en de komst van de wolf. Door concrete voorbeelden leer je de natuur en haar samenhang beter begrijpen.