Helden van de herfst
Paddenstoelen
maandag17okt2016

Eetbare, niet eetbare en giftige paddenstoelen

In de herfst zijn er in het bos veel verschillende soorten paddenstoelen te bewonderen, de een nog indrukwekkender dan de ander. Wees toch voorzichtig bij het speuren naar en het verzamelen van paddenstoelen. Sommigen worden gegeten, maar lang niet alle paddenstoelen zijn onschuldig.

Niet zomaar zelf plukken

Van de vele soorten paddenstoelen in Nederland zijn er slechts een aantal echt giftig. Daarnaast is het grootste deel niet eetbaar, doe je dit wel dan kan je er erg ziek van worden. Slechts een klein deel van de paddenstoelen is wel eetbaar. In de Nederlandse supermarkten kom je vooral de champignons tegen. Maar hoe weet je of een paddenstoel gifitig is? Dit kan je het best overlaten aan de deskundigen. Mycologen hebben jarenlange ervaring en kennis van paddenstoelensoorten. Pluk dus zelf nooit zomaar iets uit de tuin, het park of uit het bos. Let ook op met kleine kinderen. Uit nieuwsgierigheid raken ze graag dingen aan of stoppen het in hun mond.

Boek: Eetbare paddenstoelen

Wil je meer weten over eetbare paddenstoelen? 'Eetbare paddenstoelen' is een inspirerende basisgids voor iedereen die meer over eetbare paddenstoelen en hun (giftige) dubbelgangers wil weten, voor jong en oud.