Groen schoolplein: goed voor kinderen én vogels

Wil jij jouw schoolplein groener en vogelvriendelijker inrichten? Dan ben je bij Vogelbescherming en IVN Natuureducatie aan het juiste adres. Met het stappenplan, 10 tips en een (gast)les kun je stap voor stap het schoolplein omtoveren tot een groene oase.

Waarom een groen schoolplein?

Uit onderzoek is bekend dat groene schoolpleinen uitdagen tot andere manieren van spelen, waarbij er minder gepest wordt. Daarnaast zorgt het voor actiever spel, wat bijdraagt aan het tegengaan van overgewicht en biedt een groen schoolplein allerlei uitdagende lesplekken voor buitenlessen. Niet alleen kinderen worden blij van een groen schoolplein, ook vogels genieten van deze groene oase. Vogels vinden er voedsel, een veilig plekje om uit te rusten en in het voorjaar een plekje om te broeden.

Wat is een vogelvriendelijk schoolplein?

Een vogelvriendelijk schoolplein voldoet aan 4 v’s: voedsel, veiligheid (schuilplaatsen), voortplanting (nestplaatsen) en variatie. We hebben 10 tips opgesteld die je helpen om het schoolplein te vergroenen, van een waterschaal neerzetten tot tegels eruit halen en van nestkasten plaatsen tot het aanplanten van inheemse planten en struiken. Download de instructie met 10 tips: Wat is een vogelvriendelijk schoolplein?

Stappenplan

Een schoolplein vergroenen doe je niet binnen een week, er zijn allerlei stappen te doorlopen met verschillende partijen. In het stappenplan staat elke stap uitgelegd. Natuurlijk is het ook mogelijk om kleine aanpassingen te doen aan het plein, zoals nestkastjes bouwen en ophangen. Hiervoor hoef je dan geen ontwerp van het plein te maken of een hovenier in te schakelen maar kan je gelijk zelf aan de slag. Bekijk het stappenplan: Stappenplan vogelvriendelijk(er) maken van het schoolplein

(Gast)les

Voor kinderen is het erg leuk om samen een plan voor het schoolplein te maken. Om hen te betrekken bij het vogelvriendelijker maken van het schoolplein, is er een (gast)les beschikbaar. In deze les leren ze van alles over de huismus en over het belang van een groene omgeving voor hen. Dit doen zij spelenderwijs met een actieve quiz. De klas gaat daarna op onderzoek uit of het plein al huismusvriendelijk is en maakt vervolgens creatieve plannen om het plein (nog) huismusvriendelijker te maken.