Libellen en vlinders

De Werkgroep Libellen en vlinders van IVN Eemland is een groep vrijwilligers die zich bezighoudt met het inventariseren van deze insecten in de regio Eemland.
De Werkgroep Libellen en vlinders is een voortzetting van de Vlinderwerkgroep van IVN Eemland die in september 2007 is opgericht.
Van 2011 t/m 2015 is deze groep geleid door Violet Middelman en Remco Vos, die vanaf 2016 zelfstandig verdergaan als Vlinders Eemland.

Violet en Remco richten zich vooral op nachtvlinders, waaronder de microvlinders.
Onze werkgroep besteedt juist veel aandacht aan libellen en dagvlinders.
We werken nauw met elkaar samen en gaan af en toe samen op pad.

Kleine vos

Onze inventarisaties vinden vooral plaats in diverse natuurgebieden in Baarn en Soest. Voor een aantal gebieden hebben we vergunning om ook buiten de paden te mogen zoeken. Van het vroege voorjaar tot de late herfst gaan we op pad. Zelfs in de winter zijn nog een paar soorten vlinders en een enkele libel – de bruine winterjuffer – te zien.
Alles wat we waarnemen (waaronder ook andere insecten) voeren we in op waarneming.nl. Op die manier hebben we een mooi overzicht van alles wat we hebben gezien. Bovendien komen deze gegevens dan terecht bij de Nationale Databank Flora en Fauna en zo leveren we ook een bijdrage aan de wetenschap.

Tijdens het speuren is er volop ruimte om foto’s te maken of gewoonweg te genieten van de natuur. Lijkt het je leuk om eens met ons mee te gaan om te kijken wat we doen in het veld, meld je dan aan via ons email-adres. Je hoeft geen kennis van libellen of vlinders te hebben om met ons mee te gaan!

Heb je een libel of vlinder gezien maar je hebt geen idee welke soort dit is? Of heb je een vlinder of libel gezien en je wilt dit ons dit laten weten, stuur ons een mail met foto, vindplaats en datum. We zijn blij met elke waarneming die we ontvangen, zodat we een zo compleet mogelijk beeld krijgen van de libellen en vlinders in Eemland.

Coördinator: Dick Nagelhout
telefoon: 06-50602147
e-mail: libellen-vlinders@ivn-eemland.nl

libel

Jaarverslagen Libellen

De Libellengroep is in 2010 opgericht onder de vleugels van de Vlinderwerkgroep van IVN Eemland.
De eerste jaren werden libellen voornamelijk geïnventariseerd op De Stulp (gemeente Baarn) maar later ook in andere gebieden in Eemland waar veel soorten libellen voorkomen.
De inventarisaties werden geleid door Jelly Lamsma, die veel weet van libellen en daar ook boeiend over kan vertellen. Ook vlinders werden bij deze inventarisaties meegenomen.  Vanaf 2016 gaat de Vlinderwerpgroep van IVN Eemland verder als: Werkgroep Libellen en Vlinders van IVN Eemland.

Jaarverslag 2015 Libellengroep IVN Eemland