IVN Natuurweetjes
Vogels
zaterdag23jan2021

IVN Natuurweetje: Vreemde vogels

Het dierenrijk is bijzonder. Bijzonder mooi, bijzonder kleurrijk maar soms ook bijzonder vreemd. Sommige vogels kunnen hele bijzondere dingen, halen de vreemdste fratsen uit of maken gekke geluiden. Wist jij al dat….

De ijsvogel niet zo heet omdat ie van ijs houdt?

Je denkt door de naam van de ijsvogel al snel dat deze vogels gemaakt zijn voor winters weer. Maar niets is minder waar. Wanneer het in de winter flink vriest en de waters in Nederland zijn dichtgevroren, kan een ijsvogel geen vis meer vangen. Dit kan zorgen voor een flinke daling in de populatie en het duurt meestal jaren voordat de populatie weer toeneemt. Waarom heet de ijsvogel dan wél zo? Vroeger heette deze vogel de ‘eisenvogel’ ofwel ‘ijzeren vogel’. Dit omdat men de blauwe kleur van de veren op zijn rug vond lijken op ijzeren sieraden uit die tijd. Later veranderde de kleur van ijzer door nieuwe technieken en vond men de naam niet meer zo passend.

Ijsvogel

De kauw onze blik kan lezen?

De kauw is goed in het lezen van menselijke ogen. Onderzoekers van de Universiteit van Cambridge hebben uitgebreid onderzocht hoe vogels communiceren met hun ogen. Ze deden in het onderzoek verschillende tests met vogels en kwamen erachter dat de kauw onze oogbewegingen begrijpt. Zo zagen ze dat een kauw geen lekkernij durft te stelen wanneer een mens zijn of haar ogen op het voedsel heeft gericht. Maar zodra de blik afwendt slaat de kauw toe. Er zijn dezelfde soort experimenten met andere vogels gedaan, maar het was enkel de kauw die onze oogbewegingen zo goed in de gaten blijkt te houden.

Kauw-Kraai

Een valk het beste zicht heeft van alle vogelsoorten?

Veel vogels hebben goed zicht maar de slechtvalk is toch zeker de uitblinker. Het zicht van de slechtvalk is zelfs zo goed, dat ie een muis kan spotten op 1,5 km hoogte. De slechtvlak zou bij wijze van spreken zelfs de krant kunnen lezen vanaf 30 meter afstand. Nou, dat doen wij ze niet na!

Slechtvalk

Een Noordse Stern bizar veel vliegt?

In 2011 hebben een aantal onderzoekers van de Nederlandse Ornithologische Unie een groepje noordse sternen een jaar lang gevolgd middels een GPS-logger. Zo'n logger houdt zeer exact bij waar een vogel precies is geweest. Een nadeel van zo’n logger is wel, dat je de vogels terug moet vangen om de GPS gegevens af te kunnen lezen. Maar dit is de onderzoekers gelukt! En tot hun verbazing kwamen ze erachter dat de groep noordse sternen wel 90.000 km had gevlogen in een jaar.

Noordse Stern

Een vlaamse gaai ook wel 'bosbouwer' wordt genoemd?

Ter voorbereiding op de winter gaat de gaai op zoek naar eikels om deze te verstoppen in de grond en zo een wintervoorraadje op te bouwen. De gaai kan wel 6 tot 8 eikels in zijn wang verstoppen om deze daarna ergens te verbergen. Zo verstoppen ze soms wel 3000 duizend eikels in de grond. Zodra het winter is weten ze vaak niet alle eikels meer terug te vinden. En dat  zorgt er weer voor dat de eikeltjes in de grond kunnen ontkiemen tot nieuwe eikenbomen.

Vlaamse Gaai

Wij zijn gek op vogels en al hun eigenaardigheden. Uren lang turen naar deze bijzondere dieren doen we dan ook maar al te graag. Krijg jij geen genoeg van alle gekke vogelweetjes? Lees dan het boek 'Waarom krijgt een specht geen koppijn?'.

Foto: MartinMollet