IVN
maandag06mei2019

Vogelrace in 24 uur

Vogels kijken een rustige bezigheid? Vergeet het maar! Tijdens Texel Big Day, gaan verschillende teams de strijd aan om in 24 uur opzoek te gaan naar zoveel mogelijk vogelsoorten. Dit is de aftrap van het Wadden Vogelfestival tijdens de Nationale Vogelweek. IVN'er Vincent Stork woont al vijftien jaar op het geliefde vogeleiland en zat vorig jaar bij het winnende team:

'De Texelse natuur is echt een feestje. De diversiteit van het landschap in Nationaal park Duinen van Texel zorgt voor een prachtig leefgebied voor veel vogels. Vorig jaar hebben we in een etmaal wel 156 soorten geteld. We zagen veel bijzondere soorten als de zwarte wouw, ooievaar, dodaars, koningseider en nog veel meer. Om 6 uur 's ochtends hoorden we ineens een zeldzame wielewaal, dat is echt geweldig.'

Midden in de nacht

Dit jaar pakt Vincent het anders aan. Hij gaat niet met een team op pad, maar in zijn eentje. Om 12 uur 's nachts start hij te voet. 'Ik wil zo'n veertig kilometer dwars door het Nationaal Park lopen, van de ene kant naar de andere kant van het eiland. Wie wil mag mee, maar ik trek mijn eigen pad. Ik ben competatief genoeg,' lacht hij. Zijn doel is om tijdens Texel Big Day 140 soorten te halen. Je moet jezelf een beetje scherp houden. Ik vind het leuk om te blijven leren en me te verdiepen in de natuur. Daarom ben ik ook betrokken bij andere IVN activiteiten als de Slootjesdagen, de plantenwerkgroep en de nachtvlinderwerkgroep. De natuur blijft verbazen en daar moet je zuinig op zijn.

Kennismaken met vogelen

Masja GielstraMasja Gielstra werkt bij IVN en is coordinator van Nationaal Park Duinen van Texel. Volgens haar is Texel Big Day niet alleen leuk voor de doorgewinterde vogelaar, maar juist ook voor beginners. 'Bezoekers geven zelf aan dat ze behoefte hebben aan informatie. Het liefste willen ze dat iemand ze dat persoonlijk vertelt. Ervaren, ontdekken, leren, luisteren en genieten. Tijdens Texel Big Day bemannen ervaren vogelaars de uitkijkpunten, waar iedereen hen de oren van het hoofd kan vragen. Ook zijn er allerlei activiteiten en excursies. Die laagdrempeligheid is belangrijk. Mensen staan ervoor open om te leren. Ze begrijpen ook veel beter waarom het zo'n bijzonder gebied is en waarom er bepaalde regels zijn. Bijvoorbeeld dat sommige gebieden niet toegankelijk zijn vanwege het broedseizoen.'

Win-win

Het doel van Texel Big Day is tweeledig, waarvoor ook twee prijzen worden uitgereikt. De eerste is voor het team dat zoveel mogelijk vogelsoorten heeft gevonden. De tweede is voor het team dat het meeste sponsorgeld heeft opgehaald. Masja: ' Dit jaar is het goede doel de wulp. Met het gedoneerde geld kunnen we het Nationaal Park en het leefgebied van deze duinbroeder beter beschermen. Zo kunnen mensen en de vogels nog meer van dit gebied genieten.'

Tijdens de Nationale Vogelweek van 11 t/m 19 mei 2019 kun je in heel Nederland meedoen met vogelexcursies. Bekijk alle activiteiten in jouw buurt.

Wil je meer informatie over Texel Big Day of Vincent steunen tijdens zijn tocht? Ga naar de website van Texel Big Day.