IVN
vrijdag05okt2018

Zelf paddenstoelen kweken met de top 3 kweeksets

Heb jij zin in een culinair experiment? Kweek dan je eigen super verse paddenstoelen! Met de top 3 kweeksets kun je makkelijk zelf thuis aan de slag.

1.    Kweekset champignon

Een van de bekendste paddenstoelensoorten, de champignon, groeit ook in Nederland in het wild. We raden af om ze te plukken, want de champignon is makkelijk te verwarren met een zeer giftige look-a-like: de groene knolalmaniet. Een veilig én lekker alternatief, is het thuis kweken met een speciaal kweekpakket. Zo kun je het hele groeiproces volgen. In de set zit aarde met sporen van champignons. In het begin lijkt het misschien of er niets gebeurt, totdat ze plots met z'n allen boven de grond komen! Na drie weken heb je verse champignons op tafel. De stevige structuur en fijne smaak, zijn heerlijk salades of witte sauzen.

Bestel voor €8,50

Champignon kweekset small

2.    Mushroom Farm Kit

De oesterzwam heeft een typische platte oester-achtige hoed. Hij smaakt lekker zacht en vlezig en is in vergelijking met andere paddenstoelen één van de meest voedzame soorten. Ook oesterzwammen kun je makkelijk zelf kweken. In de kant-en-klare Mushroom Farm Kit vind je een pakketje met koffiedik, waar veel voedingstoffen in zitten die uitermate geschikt zijn om paddenstoelen te kweken. De koffieprut wordt verrijkt met sporen van oesterzwammen. Leg het pakketje eerst een tijd onder water, haal het er weer uit en laat het in een warme omgeving groeien. Nadat je ze een tijdje heb verzorgd met de plantenspuit, merk je dat ze steeds sterker worden en uit het doosje 'barsten'. Je kunt met één pakket wel twee keer oogsten.

Bestel voor €16,95

Mushroom farm kit

3.    Shiitake stammetje

De naam shiitake komt uit Japan, waarbij ‘take’ paddenstoel betekent en ‘shii’ pasaniaboom. De Shiitake paddenstoel wordt ongeveer 15 cm lang en kweek je op de boomstam van een Nederlandse eik. Dit boomstammetje is al ingeënt met de Shiitake en heeft alleen af en toe een dompelbad nodig. De Shiitake groeit het best wanneer hij rechtop in een vochtige en schaduwrijke omgeving staat. Je kunt wel 2 tot 3 keer per jaar oogsten en het stammetje gaat zo’n 3 jaar lang mee. Door zijn nootachtige en kruidige smaak deze paddenstoel perfect om mee te roerbakken, stoven of grillen.

Bestel voor €12,50

Shiitake

Na het oogsten kunn je een heerlijk gerecht koken met échte verse paddenstoelen uit eigen aarde. Eet smakelijk!