IVN
dinsdag10mrt2020

Sprankelende kinderoogjes in het bos

Let op: vanwege het coronavirus gaat de landelijke Boomfeestdag op 18 maart niet door. 

Samen met de gemeente heeft Gerda Bonninga namens IVN een natuurprogramma samengesteld die vóór de boomfeestdag plaats heeft gevonden Ze deelt met enthousiasme wat haar rol binnen het programma is en haar ervaringen over kinderen in het bos.

''Van de zomer begeleidde ik een jongen met een zware vorm van autisme. In de klas kon hij niet stoppen met het bijten in zijn trui. Samen met een klein groepje kinderen nam ik hem mee de natuur in. Daar stopte het bijten volledig, het bracht hem zoveel rust. Het was zo bijzonder om te zien! 

Boomfeestdag

Rust door het bos

Bij IVN werk ik veel met jeugdgroepen en soms begeleid ik kinderen met een ‘rugzakje’. Ze hebben wiebelbillen, doordat ze de hele dag in de klas zitten worden ze onrustig. Het is zo verbazingwekkend hoe snel zij ontspannen  op het moment dat ze het bos in stappen. De agressie en het vervelende gedrag maak ik niet mee. Kinderen in de natuur ontdekken nieuwe dingen over zichzelf. Ze klimmen in bomen en houden kikkers vast, dingen die ze eerst niet durfden. Ik zie hun ogen zo vaak sprankelen van genot. Kinderen zouden veel meer in aanraking moeten komen met de natuur. Ik vind het daarom belangrijk dat scholen een leuk programma krijgen vóór de boomfeestdag van start gaat. 

Boomfeestdag

Schilderen en vies worden

Als ik met een groep kinderen naar buiten ga, laat ik ze al snel verwonderen. We dwalen van de paden af en ik vraag ze wat ze zien en ruiken. De kinderen krijgen een blinddoek om en geven aan wat ze bij een boom voelen. Hun fantasie barst los. Bij elke wandeling komen we weer wat anders tegen. We bouwen hutten of creeëren een bosschilderij. Het is een hele leuke activiteit om met scholen te doen. De kinderen en leerkrachten horen van tevoren dat ze warme kleding en laarzen aan moeten trekken, want ze gaan de blub in!

Boomfeestdag

Voorbereiding is het halve werk

We beginnen pas één á twee weken van tevoren met het bedenken van de definitieve activiteiten voor het programma. Als het vriest of veel regent zullen we bijvoorbeeld meer binnenactiviteiten organiseren, zoals uilenbollen uitpluizen of zaadbommetjes maken. Bij droog weer kunnen we langer buiten blijven en verzinnen we bijvoorbeeld een soort bootcamp in het bos. Ik zorg ervoor dat er voldoende vrijwilligers en materialen aanwezig zijn. Daarnaast controleer ik dat alle activiteiten veilig uitgevoerd worden. Wanneer we bijvoorbeeld knotten zagen moeten de kinderen juiste instructies krijgen en goed begeleid worden. Ik kijk er erg naar uit om straks  de stralende gezichten van de kinderen en leerkrachten te zien. Wat kan de natuur toch veel teweegbrengen.''