(Moes)tuinen
maandag11mei2020

Moestuincoach Zeeland

Iris Persijn en Barbara Everaard volgden allebei de opleiding tot moestuincoach. In deze cursus deden zij kennis op over moestuinieren en het geven van moestuinles aan kinderen. Na de cursus kunnen zij scholen en kinderopvang bijstaan die moestuinieren graag opnemen in hun programma.

Iris Persijn komt van kleins af aan graag buiten en geeft in het weekend leiding aan een groep meisjes van 10-14 op de scouting. Barbara Everaard werkt in de kinderopvang en in haar vrije tijd deed ze veel vrijwilligerswerk op de basisscholen van haar kinderen. Nu haar kinderen wat ouder zijn wil Barbara nog steeds haar steentje bijdragen. Wij spreken beiden over hun ervaringen met de opleiding. 

Waarom doe je mee aan de opleiding tot Moestuincoach? 

Iris: Als kind hadden mijn ouders een moestuin, net als bijna iedereen in de buurt. Een paar jaar terug ben ik zelf ook begonnen met een eigen moestuin. Dat is heel erg leuk, maar ook heel erg zoeken. Ik heb nu geen netwerk in de buurt waar ik van kan leren want er zijn niet zoveel mensen meer met een moestuin. Daarnaast ben ik zelf graag buiten en ben ik in het weekend veel betrokken bij de scouting als teamleider en bestuurslid. Dat geeft mij veel uitdaging en kans om met jongeren te werken. Met de moestuincursus kan ik moestuinieren en jongeren combineren.

Ik ben daarnaast vanuit de scouting wel gewend om tuinkers te zaaien en plantjes te kiemen, maar vaak blijft het daarbij. Kinderen missen zo nog het totaalplaatje van alles wat bij een moestuin of eten verbouwen hoort. Het lijkt mij leuk om jongeren terug in de moestuin te brengen en ze te leren over de hele cyclus, zoals bijvoorbeeld over de verschillende seizoenen en verlies en winst van oogst.

Moestuincoach Barbara vertelt kinderen over moestuinieren

Waarom is het volgens jullie belangrijk dat kinderen in aanraking komen met hoe hun eten groeit?

Iris: Ik vind het belangrijk dat mensen bewust omgaan met voedsel: geen voedsel verspillen, eten van de seizoenen en lokale groenten kopen. Wat je zelf bent, komt grotendeels door wat je binnenkrijgt. Ik denk dat je dat bewustzijn krijgt door zelf weer meer in contact te staan met voedsel en voedsel te kweken. Dat grotere plaatje waar eten vandaan komt krijgen kinderen niet meer vanzelfsprekend in hun opvoeding mee. Ook de kans voor kinderen om zelf te ontdekken en te struinen in tuinen is kleiner geworden. Kinderen zijn de toekomst, dus een goede plek om hiermee te beginnen.

Barbara: Ik vind het belangrijk dat kinderen veel buiten zijn. Buiten zijn is heel gezond, net als dat ze gewoon vies mogen worden. Door kinderen zelf te laten scharrelen in de tuin gaan ze meer proeven en durven ze meer te eten.

Wat zijn jullie ervaringen met de cursus?

Iris: Je leert veel van de anderen die samen met jou de cursus doen. Ik heb zeker wat geleerd over teeltwijze en grondbewerking. Dat vind ik echt heel leuk. Het stukje pedagogiek is voor mij gesneden koek door mijn ervaring op de scouting. Ik snap ook dat dat onderdeel erbij zit. Voor mezelf is het tuiniergedeelte vooral interessant.

Barbara: ik merk dat ik één van de enigen ben die minder verstand heeft van de moestuin, maar weer meer ervaring heeft met het werken met kinderen. Veel anderen zijn juist thuis in het tuinieren. Zo kan je leren van elkaar. Voor mij is de inhoud vernieuwend als het gaat om teeltplannen en moestuintips. 

Barbara, jij hebt al een ‘stageles’ gegeven op een school. Hoe heb je dat ervaren en wat heb je gedaan?

Barbara: Tijdens de derde les kregen we een aantal werkvormen te zien die we ook tijdens de lessen kunnen gebruiken. Op internet kan je daarnaast ook zoveel vinden. De gastles was dan ook heel leuk, ik had ook veel medewerking van de school. Ik heb de kinderen bijvoorbeeld laten zien wat er onder de grond gebeurt als een zaadje groeit in een glazen pot en ze hebben zelf tuinkers gezaaid. Als er animo op scholen is zou ik wel vaker een gastles willen geven, maar dat moet de tijd uitwijzen. 

Tijd is vaak een beperkende factor. Hoe voelt het voor jullie om je aan deze cursus te committeren?

Iris: Tijd is een ding hoor, maar je moet duidelijk je grenzen aangeven. Dat doe ik door te zeggen: ‘ik begin alleen op de scouting met moestuinactiviteiten’. En daarnaast: als je iets wilt maak je daar ook tijd voor. Dat gaat dan ten koste van andere dingen.

Barbara: Iets wat je leuk vindt zie je ook niet als een verplichting. 

Wat zou je tegen anderen willen zeggen die over de cursus nadenken?

Iris: Als je het leuk vind om zelf bezig te zijn met een moestuin en de koppeling met kinderen daarin ook belangrijk vind is het ontzettend waardevol. Ook voor je eigen ontwikkeling. Je krijgt in ieder geval heel veel tools en een netwerk aangeboden waarmee je wat kan. Dan heb je nog steeds de vrijheid en de keuze. Het is relatief een kleine investering is. Geef het een kans! 

Wil je ook vrijwilliger worden bij IVN?

Bij IVN zijn ongeveer 10.000 vrijwilligers actief. Onze vrijwilligers maken mensen bewust van de waarde van natuur en het belang van duurzaamheid. Zij organiseren heel veel activiteiten in en over de (plaatselijke) natuur. Denk aan excursies door natuurgebieden, vergroening van straten en buurten, lezingen over biodiversiteit, cursussen over planten en dieren, opleidingen tot IVN Natuurgids, natuurlessen voor het basisonderwijs, slootjesactiviteiten voor kinderen, paddenstoelenactiviteiten en nog veel meer.

Lijkt het je leuk om vrijwilliger bij IVN te worden? 

Ja, ik wil meer informatie over vrijwilliger worden