Gezondheid
donderdag28jun2018

IVN geeft gastcollege ‘Natuur doet je goed’ op het Summa College in Eindhoven

De druppels vallen steeds harder terwijl de leerlingen richting een schuilplaats rennen. Heel even staat onze groep droog onder het bladerdak. ‘Waar zijn jullie?’, vraagt een leerling van de andere groep. Op de telefoon van een leerling verdringen een aantal gezichten zich voor het beeld. Het is de andere groep die snel naar binnen is gerend. Mari Verstegen geeft een paraplu aan. Het bladerdek begint door te lekken en de regen drupt bij sommige leerlingen in hun nek. De groep rent snel verder naar een gebouw met overkapping. ‘We wachten de bui af en daarna beginnen we met de oefeningen’, zegt Mari.

Leerlingen Summa CollegeHij laat zich als docent van het IVN-gastcollege ‘Natuur doet je goed’ niet uit het veld slaan door een bui. IVN verzorgt voor de leerlingen van de opleiding maatschappelijke zorg en de combi-opleiding maatschappelijke zorg/- verzorgende zes trainingen van elk twee ochtenden bij het Summa College in Eindhoven om kennis te maken met eenvoudige activiteiten die je in de natuur kunt doen met ouderen met dementie. De activiteiten zijn gericht op het prikkelen van zintuigen, mooie dingen maken van natuurlijke materialen en op rust en ontspanning.

Hoor je de vogels?

VerzamelenHij laat de leerlingen op verschillende manieren natuurlijke materialen zoals bladeren, takjes, bloemen of steentjes zoeken. Mari vertelt: ‘Door het eerst zelf te doen, ervaren de leerlingen wat een eenvoudige activiteit al voor effect heeft. Daarbij laat ik ze nadenken over kleine of grotere aanpassingen om goed in te leren spelen op individuele mogelijkheden en interesses van de persoon waarmee ze op pad gaan.’

Vervolgens gaat de groep een luisteroefening doen. De hele groep staat met gesloten ogen stil te luisteren naar de geluiden om hun heen. Tijdens de nabespreking in het lokaal merken ze op dat de geluiden van de vogels ineens veel meer opvallen als je je ogen dicht hebt. En dat even de rust nemen om stil te staan heerlijk is.

Belevenissen opsnuiven

Naar aanleiding van de eerste lesochtend heeft de groep verschillende activiteiten ondernomen met cliënten of iemand uit hun direct omgeving. In groepsverband wisselen ze ervaringen uit. ‘Ik zag bij de geurzakjes verschillende gezichtsuitdrukkingen bij mijn cliënten. Dat is vaak de enige manier waarop ze kunnen communiceren’, vertelt Genesis. De cliënten van deze leerling zijn zwaar verstandelijk beperkt. Mari informeert belangstellend hoe ze dit heeft aangepakt. Genesis vervolgt: ‘Het beste werkt het om hun zintuigen te stimuleren zoals met de geurzakjes. Ook kijken in de spiegel vonden ze heel fascinerend.’

‘Ik ben met mijn oma gaan wandelen en we hebben van witte bloemetjes een ketting gemaakt, net zoals vroeger. Oma heeft veel gelachen en ik vond zelf het wandelen ook leuker,’ aldus een andere leerling. ‘En ik ben met een bewoner naar buiten gegaan. Ze genoot erg van het weer en de geur van de koeien. Die stonken nogal’, ze trekt er een gezicht bij. ‘Ze begon allemaal verhalen te vertellen want vroeger hadden ze thuis koeien en daar moest ze aan denken. Ze deed haar ogen dicht en snoof het allemaal op.’

Natuurlijke materialen

Overal mogelijkheden

Meerdere leerlingen zeggen er nooit zo over nagedacht te hebben dat een bezigheid het makkelijker maakt om contact te maken. Maar nu ze het weten, gaan ze het zeker vaker toepassen. Ze hebben ook nieuwe ideeën opgedaan wat ze kunnen doen met hun cliënten. Je kunt op een vrij eenvoudige manier en met simpele materialen heel veel doen. Genesis merkt op dat deze oefeningen haar bewust maken dat ze meer openminded mag gaan denken. Dat je in alles om je heen aanknopingspunten kunt vinden voor een gesprekje of een activiteit. Verschillende leerlingen geven aan dat ze eigenlijk tegen deze lessen opzagen. ‘ Ik wist niet zo goed wat ik ervan moest denken. Ik dacht dat het niks voor mij zou zijn. Maar daar denk ik nu heel anders over’, zegt Cansel.

‘Deze leerlingen staan aan het begin van hun werkende leven,’ aldus Mari. ‘Het is mooi om ze nu al te leren hoe je de natuur kunt inzetten voor het welbevinden van mensen die zorg nodig hebben en hoe je via de natuur het contact leuker en waardevoller kunt maken. De natuur is altijd wel ergens in de buurt. Het hoeft niks te kosten. Je hebt alleen een beetje fantasie nodig.’

Groepsopdracht