IVN
dinsdag04dec2018

Een dak vol dieren

Sinterklaas is niet alleen op het dak. Er wonen namelijk ook een heleboel dieren! Benieuwd welke soorten hij vanavond tegenkomt? Bekijk de 5 dak-dieren.

sint

Avonddutje

Hoe valt het paard van sinterklaas niet in slaap tijdens zijn avondwandelingen over de daken? Paarden slapen niet aan één stuk door, maar verdelen hun slaap over verschillende dutjes. Zo slapen ze nooit langer dan twee uur. Tijdens het slapen staan ze meestal, tenzij ze zich veilig genoeg voelen in bijvoorbeeld een kudde.

kraai

De notenkraker

Schrik niet als je een kraai nootjes van daken ziet gooien. Kraaien gooien deze expres op de weg om ze door auto’s te laten kraken. Ze leggen zelfs de noten neer op kruispunten om bij rood licht de inhoud van de noot op te eten.

vleermuis

Nachtrovers

Vleermuizen vertoeven graag in daken van woonhuizen. Ze zijn gebouwd om te vliegen, waardoor ze zelf geen nest kunnen maken. Ze zijn daardoor afhankelijk van al bestaande nesten. De kolonies van dwergvleermuizen kunnen variëren van 20 tot 100 dieren! Een vleermuis eet ongeveer 300 muggen en andere kleine insecten in één nacht.

eekhoorn

Gerecycled nest

Ook eekhoorns bouwen ’s winters graag hun nesten tussen daken of in schoorstenen. Ze houden geen winterslaap maar schuilen wel voor het gure weer in hun nest. Het nest is rond en bestaat uit takjes en bladeren. Meestal gebruiken ze een oud kraaiennest, dat ze eerst 'verbouwen'.

ooievaar

Gevleugelde vrienden

Ooievaar betekent letterlijk ‘geluksdrager’. Het zijn van nature boombroeders die hun nest het liefst op een vlakke ondergrond willen. Mensen bouwen al jaren nesten voor ooievaars. Vroeger waren dat platformen op daken zodat de ooievaar op het huis van de bewoner zou landen. Een huis met een ooievaarsnest op het dak, zou namelijk geen onheil treffen. We bouwen nog steeds nesten voor ooievaars op palen, daken of schoorstenen. Ze nestelen zich zelfs bij voorkeur op menselijke bouwsels.