Amfibieën & reptielen
vrijdag15mrt2019

Doe mee aan de kikkerdriltelling tussen 15 maart en 24 maart

Wist je dat kikkers rond deze tijd uit hun winterslaap ontwaken? Door de stijgende temperatuur warmen hun lijfjes op. Zodra ze warm genoeg zijn, worden ze wakker. Als het dan ook nog een beetje vochtig weer is, komen ze graag tevoorschijn om te paren.

Op Kikkerdriltelling kun je doorgeven hoeveel kikkerdril er in jouw tuin te vinden is. Let op, je hoeft niet elk eitje los te tellen. Gelukkig maar want een homp kikkerdril kan wel 1000 tot 2500 eitjes bevatten!

Kikkerdril
Kijk wel goed of je kikkerdril ziet of paddeneitjes. Hoe kun je het verschil zien? Kikkerdril ziet eruit als een klomp eitjes die in het water drijft terwijl padden hun eitjes in nette slierten aan waterplanten hangen. Op bijgaande foto zie je beiden.

Soms gaat er iets mis

Ze gaan gelijk op zoek naar een geschikte plek om zich voort te planten. Op diverse plekken in Nederland kun je het gebrom van de mannetjes die een vrouwtje proberen te lokken, al horen. De mannetjes klemmen zich vast aan een vrouwtje totdat ze haar eitjes heeft gelegd. Daar heeft hij zelfs speciale pootjes voor. Zo kan hij gelijk de eitjes bevruchten voordat een ander mannetje zijn kans ziet.
Maar soms vergist hij zich en grijpt hij iets of iemand anders dan een vrouwtje van zijn eigen soort! Zo zie je in de paartijd wel eens een mannetje die zich stevig vastklemt aan een vis of een pad. Soms zie je zelfs een hele kluwen van kikkers die elkaar vastklemmen!