Biodiversiteit
donderdag14feb2019

De zwoelste flirttips uit de natuur

Wil je weten hoe jij indruk maakt op die leuke crush op Valentijnsdag? Deze dieren laten je zien welke versiertrucs het beste werken:

Eigenzinnige danspasjes

Moonwalk jij je weg naar je geliefde in een club of doe je het liever via de cha cha slide? Er wordt veel gebruik gemaakt van zintuigen om een geschikte partner te vinden. De geoorde futen gaan nog een stapje verder. Zij zijn de vogels van het zogenaamde waterballet, het is een ware verschijning. Ze begroeten elkaar eerst van ver, waarbij er laag en hees geschreeuwd wordt. Daarna spiegelen ze elkaar en bewegen onder andere hun kop van links naar rechts. Ze bieden elkaar, als een symbolisch geschenk, stukjes plant aan en als klap op de vuurpijl laten ze aan elkaar zien dat ze zich goed verzorgen door schijn te poetsen.

geoorde fuut

Fel en opvallend

Dieren hebben het maar druk tijdens de paartijd, ze moeten zichzelf van hun beste kant laten zien om indruk te maken. Dit doen ze onder andere door te pronken met kleuren en vormen. Denk bijvoorbeeld aan de pauw. Het mannetje heeft prachtige veren waarmee hij graag pronkt. Aan het uiteinde de staartveren zitten oogvlekken, die net op mini-pauwtjes lijken. Het vrouwtje ziet dan dat de “echte” pauw de grootste is en zo raakt zij onder de indruk.

pauw

Daar zit een luchtje aan

Mensen spuiten liever een lekkere parfum op dan dat ze hun eigen zweetklieren het werk laten doen. Je wilt immers niet horen dat je stinkt als je indruk op iemand probeert te maken. Geur is daarom een belangrijk communicatiemiddel om een partner te lokken. Het vrouwtje van de zijdevlinder maakt via een speciaal orgaan in haar achterlijf het feromoon bombykol aan. Tijdens de paringstijd scheidt ze dit naar de mannetjes af. Het mannetje kan haar zo, via zijn geurantennes, op wel 10 kilometer afstand lokaliseren!

zijdevlinder

ECHO… ECho… echo

Met welke openingszin begin jij vaak een gesprek? Dieren “praten” op een andere manier met elkaar dan wij dat doen. Soms zelfs op zo’n manier, dat wij het niet meer horen. Dwergvleermuizen gebruiken bijvoorbeeld ultrageluiden. De echo’s die ze uitzenden via hun neus of mond botsen tegen voorwerpen aan en worden vervolgens terug naar hun oren gekaatst. In de paringstijd maken de mannetjes baltsgeluiden om vrouwtjes aan te trekken. Wil je weten hoe dit klinkt? Meld je dan aan voor een vleermuisexcursie om deze geluiden te ontdekken met een batdetector.

dwergvleermuis