IVN
woensdag15jan2020

5x een tip tegen je winterdip

Opstaan als het donker is en weer in het donker naar huis, daar word je niet vrolijk van. Dit kan een winterdip veroorzaken. Uit onderzoek blijkt dat de natuur gezond is en dat mensen die minimaal twee uur per week in de natuur doorbrengen, hun leven een hoger cijfer geven. Het kan helpen om je meer uitgerust, energieker en meer ontspannen voelen door simpelweg naar buiten te gaan. Zó versla je je winterdip gegarandeerd.

1. Ga gewoon naar buiten! 

Ook al is het slecht weer of heel koud, naar buiten gaan helpt juist goed. Zorg voor goede kleding, neem een paraplu mee en trotseer het weer. Het is lekker om na zo’n wandeling een warm kopje thee of chocomelk te drinken. Probeer dagelijks naar buiten te gaan. Misschien kun je tijdens je lunchpauze buiten een rondje te lopen? Zo krijg je ook voldoende beweging.

2. Houd je hoofd koel, ehh.. warm!

Het is heerlijk om buiten te wandelen, maar dat kan ook heel koud zijn. Zorg voor warme voeten en een warm hoofd. Hier verlies je namelijk de meeste lichaamswarmte. Als je het koud hebt, moet je lichaam harder werken om virussen te bestrijden. Door veel binnen te zitten in de winter, samen met andere mensen, kan de kans groter zijn dat je een griepje krijgt. Dus ga je erop uit? Kleed je dan warm aan en verhoog je weerstand door naar buiten te gaan.

winterdip

3. Licht en gezellig huis

Vooral na de feestdagen kan je het gevoel hebben in dip te raken. Doe 's ochtends de gordijnen open en steek eventueel een kaars aan. Zorg voor genoeg licht, dit kan je bijvoorbeeld doen door in het najaar de takken voor het raam te snoeien. Mocht je planten in huis hebben, dan heb je sowieso genoeg licht nodig.

winterdip

4. Zorg voor voldoende slaap 

Door de donkere dagen kan je slaapritme wat in de war raken. Dus zorg 's ochtends voor genoeg licht als je wakker moet worden. Het hebben van een avond ritueel is ook erg belangrijk, zodat je 's avonds beter in slaap valt. Zorg ervoor dat je geen beeldschermen meer gebruikt in de avond. Een blokje om is een fijn alternatief. Een avondritueel kan zijn: geef de planten water, ruim op, leg alvast spullen klaar voor morgen, loop een stuk en neem een warme douche die ervoor zorgt dat je beter in slaap valt.

winterdip

5. Beweeg!

Het is heel verleidelijk om Netflix aan te zetten en met een dekentje op de bak te kruipen. Hierdoor krijg je het niet per se gelijk warm. Je kan beter lekker naar buiten gaan om een flink stuk te wandelen of zelfs hardlopen. 

winterdip

Meer naar buiten?

Ga je liever met een natuurgids op pad? Doe mee met een IVN activiteit bij jou in de buurt.

Bekijk de activiteitenkalender