Insectenhotels op Bijenwerkdag

Annemiek heeft een hart voor bijen. In 2018 was ze één van de voortrekkers van het project insectenhotels, ze is natuurgids en lid van de cursuswerkgroep van IVN Heeze-Leende. Ook zet ze zich fanatiek in op de Bijenwerkdag op 15 en 16 maart 2019. Hoog tijd om in te zoemen op Annemiek!

Annemiek van Dijk door Marco Wijnands

Hoe ontstond jouw passie voor de wilde bij?

Ik had al enkele jaren insectenhotels, dat zijn constructies die onderdak bieden aan insecten. Ze zijn met natuurlijke materialen vormgegeven. Een insectenhotel heeft een hoge educatieve én recreatieve waarde. Door bijen van dichtbij in actie te zien, ga je sowieso meer van ze houden. Mijn fascinatie voor bijen en wespen werd aangewakkerd door een bijencursus van IVN Asten door bijenexpert Pieter van Breugel.

Wat is de Bijenwerkdag?

De Bijenwerkdag is een initiatief van Nederland Zoemt en verschillende partnerorganisaties om wilde bijen te ondersteunen. Tijdens het weekend van 15 en 16 maart gaan vrijwilligers aan de slag met verschillende bijenprojecten.

Waarom steek jij je handen uit de mouwen voor de wilde bij?

Wilde bijen spelen een belangrijke rol in ons ecosysteem. Veel van de planten in onze natuur, landbouw en stedelijk groen zijn afhankelijk van bestuiving door wilde bijen en andere insecten. Toch heeft de wilde bij het in Nederland niet makkelijk: de helft van alle 359 soorten zijn bedreigd. Daarnaast is bijen en insecten helpen gewoon leuk. Zelfs als je nog niets weet over bijen is de Bijenwerkdag bijzonder interessant als introductie.

Waaraan voldoet een geschikt insectenhotel?

Een goed insectenhotel moet voldoende diepe gaten met een goede diameter hebben en haar inwoners beschermen tegen schimmels en hongerige vogels. Natuurlijk bestaat een hotel uit alleen maar duurzame materialen. Helaas voldoet het overgrote deel van de op de markt beschikbare hotels niet aan deze eisen en zijn daardoor quasi ongeschikt. Er zijn veel opties voor het maken van een goed insectenhotel. Met het Project Insectenhotels, zijn er tien verschillende opties gemaakt.

Doet IVN Heeze-Leende nog meer voor bijen, naast het plaatsen van insectenhotels?

Jazeker! In 2018 hadden we veel activiteiten rondom het onderwerp insecten, waaronder een bijencursus en een bijenochtend voor kinderen. Onze betrokkenheid voor het welzijn van bijen is gegroeid, dat dragen we graag verder uit. Zo pleiten we bij de gemeente voor insectenvriendelijk maai- en zaaibeheer en voor meer zandpaden. Voor een nieuwe wijk in Heeze lanceerde de werkgroep Milieu & Landschapsbehoud het idee om insectenhotels te maken van een eik die daar werd gerooid. Daarnaast is er ook het plan om bewoners te laten adviseren bij het aanleggen van insecten- en vogelvriendelijke tuin.

Help jij de bij ook een handje op 15 en 16 maart? Doe mee aan de Bijenwerkdag!

Foto: Marco Wijnands