IVN Natuurouders in uw gemeente

IVN Natuurouders zijn ouders, grootouders of andere volwassenen die een grote betrokkenheid hebben bij wat hun (klein)kind op school leert en die het belangrijk vinden dat kinderen kennismaken met natuur. Zij volgen eerst de IVN Natuuroudercursus en ondersteunen daarna de docent bij natuureducatie-activiteiten tijdens schooltijd.

Lokale kracht benutten

Na afloop van de IVN Natuuroudercursus – bestaande uit enkele bijeenkomsten – vormt zich een pool van vrijwilligers, waar ook lokale groene vrijwilligers zich bij kunnen aansluiten. Deze vrijwillige experts kunnen bijdragen aan natuurlessen op scholen en daarmee anderen enthousiasmeren om ook Natuurouder te worden.

Wat levert het op?

Met een Natuurouder-traject wordt een stevige impuls gegeven aan natuureducatie op scholen door leerkrachten, ouders en vrijwilligers. De Natuurouders ondersteunen de leerkracht bij natuurlessen binnen en buiten het klaslokaal en versterken het zelfvertrouwen de leerkracht en de (hulp)ouder om met de leerlingen naar buiten te gaan.

Ouderparticipatie

Daarnaast stimuleert de IVN Natuuroudercursus ouderparticipatie rondom scholen en zorgt het traject ervoor dat kinderen verbonden raken met hun natuurlijke omgeving. Door het vormen van een pool met opgeleide Natuurouders, maar ook door de lokale kracht van groene vrijwilligers te benutten.

“Natuurouders vormen de voorhoede van de participatie. Want ga maar na: zij zorgen voor natuur, voor hun (klein)kinderen én voor beter natuuronderwijs en een groenere school. Een investering in de kwaliteit van de samenleving!”
Marten Wiersma, eerste projectleider Natuurouders IVN Zeeland

Geïnteresseerd om IVN Natuurouders in uw gemeente op te leiden? Neem contact met ons op via cursushuis@ivn.nl, dan bespreken we samen wat er mogelijk is.