Natuurmomentje van Thom de Bruijn – IVN Natuurgids Walcheren

We zijn te gast in het prachtige Zeeuwse Kattendijke waar natuurgids Thom ons verwelkomt. Het dorp is deze avond uitgelopen naar de dijk om nieuwe dorpsgenoten te verwelkomen: de familie bontbekplevier.

Een druk bezocht plekje

Gedurende een aantal weken is er hier een stukje strand afgezet om de bontbekplevier de ruimte te geven om in alle rust hun gezinnetje te stichten. Nou ja, in alle rust… De bontbekplevier is op een druk bezocht plekje neergestreken. Wielrenners, scooters, wandelaars en honden wisselen elkaar hier af. Dat brengt risico met zich mee. Zo kan het broedsel vertrapt worden maar het brengt ook voordelen mee horen we deze avond. Juist door de drukte worden andere natuurlijke vijanden verjaagd. Je ziet hier geen vossen, kraaien, kauwtjes of zilvermeeuwen die in de buurt van het nest durven komen. En die paar waaghalzen die zich toch dicht bij het nest begeven, worden professioneel verjaagd door pa en ma Bontbek.

Strand afgezet

Het project strandbroeders in Kattendijke blijkt een waar familieverhaal want ook de zonen van Thom, Timo en Sebas, zijn erg betrokken bij het wel en wee van het vogeltje. Samen met papa tuurden ze de voorbije tijd het strandje af op zoek naar een nestje. Dat beide tieners inmiddels als eerste een nestje hebben gespot, stemt vader Thom natuurlijk enorm trots.

Excursie Zeeland

Nadat er melding is gemaakt van het nestje, is er direct een stuk strand afgezet met een hekje door Natuurmonumenten in samenwerking met Nationaal Park Oosterschelde. Dat is nodig om de bontbekplevieren te kunnen beschermen. Ze zijn klein en hebben geweldige schutkleuren, je ziet de vogels maar ook het nestje zo over het hoofd. Zo is bijvoorbeeld het eerste legsel van dit Kattendijkse paartje per ongeluk vertrapt door een voorbijganger. Daarom is bescherming van levensbelang voor deze kleine vogeltjes.

Beschermer van de bontbekplevier

Natuurgids Thom is een van de beschermers van de bontbekplevier. Meerdere malen per dag komt hij even kijken. Om de boel in de gaten te houden, voorbijgangers voor te lichten en om mensen aan te spreken als zij toch voor verstoring zorgen. In het dorp is het nog wel een beetje wennen aan de nieuwkomers. Niet iedereen is even blij met ze. Want is dat nu echt nodig om dit stuk strand af te zetten. Het antwoord hierop is volmondig ja, aldus Thom.

Pa en ma Bontbek zijn superouders

Er zijn slechts zo’n 300 tot 400 broedende paartjes bontbekplevieren in Nederland. Waarvan zo’n 100 in Zeeland en zo’n 40 langs de Oosterschelde. En van die broedende paartjes zijn ook niet alle ouders succesvol. Soms lukt het niet om een succesvol broedsel voor elkaar te krijgen. Het nestje wordt dan vertrapt of waait weg in een storm. Maar het paartje hier op het strandje van Kattendijke lijken superouders te zijn. Pa en ma Bontbek hebben het namelijk voor elkaar gekregen om dit jaar niet één maar wel twee keer succesvol eieren uit te broeden. En bij beide nesten is het gelukt om alle jongen in leven te houden. Er zijn o.a. door de beschermende maatregelen wel twee maal drie jongen grootgebracht. Een unicum!
Bontbekplevier

De kneepjes van het vak van natuurgids

Maar hoe wordt je nu zo’n betrokken natuurgids net als Thom? Het begint natuurlijk met interesse. Bij Thom is er altijd al liefde geweest voor de natuur. Toen hij zich een aantal jaar geleden had aangemeld als vrijwilliger voor de Middelplaten is het balletje gaan rollen. Hij begon voorzichtig aan te gidsen maar wilde toch wel graag de échte kneepjes van het vak leren. En zo is hij bij de natuurgidsenopleiding van het IVN terecht gekomen. Gedurende anderhalf jaar leerde hij die kneepjes. En vanavond zagen we hem die kneepjes toepassen. Vol enthousiasme sprak hij zijn dorpsgenoten toe en aan alles was gedacht. Er stonden verrekijkers, er waren materialen, er was beschuit met muisjes maar er stond vooral een enorm enthousiaste gids die andere mensen wilde aansteken met zijn liefde voor de natuur. En het mooie was je zag deze avond het vonkje overslaan. De liefde werd beantwoord. Gelukkig maar want we leerden vanavond ook dat bontbekplevieren trouwe beestjes zijn en vaak terugkeren naar dezelfde broedplaats… Tot volgend jaar!

Ook Natuurgids worden?

De Natuurgidsenopleiding is een unieke opleiding voor iedereen die natuurgids wil worden. Je leert over de natuur én hoe je anderen enthousiast kunt maken en kunt leren over de natuur.

IVN leidt al 60 jaar natuurgidsen op. Inmiddels staat de teller boven de 16.000 natuurgidsen die overal in Nederland mensen laten zien hoe interessant en leuk de natuur is. Een opleiding door vrijwilligers voor iedereen die ook actief een steentje bij wil dragen aan de natuur. Als je de opleiding afrondt, krijg je een landelijk erkend diploma.