Natuurmomentje Lisbeth van Lintel – Natuurgids IVN West-Friesland

Lisbeth van Lintel deed 5 jaar geleden de natuurgidsenopleiding bij IVN West-Friesland. Sindsdien ziet ze niet meer gewoon een boom, maar heeft een weggetje bij haar in de buurt bijvoorbeeld veel meer betekenis gekregen. “Alles kreeg opeens een naam: hé daar staat een lijsterbes! Dat voelt heel rijk”.
Lisbeth is geen natuurgids die veel excursies geeft, maar juist iemand die veel achter de schermen doet. Zo heeft ze de afgelopen coronaperiode vele prachtige tekeningen gemaakt voor zoekkaarten voor IVN West-Friesland.

Dat vele tekenen is iets van de laatste tijd, eerder maakte ze wel schetsjes en ‘doedeltjes’, maar sinds corona heeft het tekenen een vlucht genomen. Het helpt haar om de natuur nog beter te leren kennen en geeft haar ook allerlei mooie natuurmomentjes. zoekkaart_vlinders_lisbethvanlintel_tekenenZo maakte ze bijvoorbeeld een zoekkaart met bladeren en tekende ze daarvoor een lindeblad. Ze wist wel ongeveer hoe een lindeblad eruit zag, hartvormig, maar door het blad te tekenen ging ze er pas echt goed naar kijken. Ze ontdekte dat het hartje van het Lindeblad niet gelijk aan weerszijde van het steeltje begint, maar net ongelijk boven elkaar. En dat het blad ook gekarteld is.

linde_blad_lisbethvanlintel_tekenenDoor het tekenen ontdekt ze veel meer details in de natuur die ze eerder nog niet had opgemerkt. Dat zijn voor haar geluksmomentjes. “Tekenen is iets heel anders dan een foto maken, het gaat door je heen, door jouw ogen naar je handen. Het komt binnen en gaat er via jou weer uit. Zo wordt het een ervaring die echt van jou is.” Ze heeft zelfs het idee gekregen om anderen misschien les te gaan geven in tekenen, omdat ze het zelf zo leuk vindt.

Het goed kijken naar van allerlei in de natuur maakt dingen voor haar waardevoller. Zo vindt ze eksters prachtige vogels, ze noemt ze de papegaaien van Nederland. “Zo op het eerste oog lijken het zwart-witte vogels, maar ik zie de paars-blauwe gloed die er in het licht over de veren van een ekster kunnen komen.”
Ze tekende voor een zoekkaart bijvoorbeeld ook de Turkse Tortelduif, een grijs duifje denk je dan. Maar door goed te kijken ontdekte ze dat de Turkse Tortelduif een prachtige heel zachtroze hals heeft. Van dat soort details kan ze enorm genieten!

Turkse Tortelduif_lisbethvanlintel_tekenen

Bekijk alle Natuurmomentjes

Wil je ook vrijwilliger worden bij IVN?

Bij IVN zijn ongeveer 10.000 vrijwilligers actief. Onze vrijwilligers maken mensen bewust van de waarde van natuur en het belang van duurzaamheid. Zij organiseren heel veel activiteiten in en over de (plaatselijke) natuur. Denk aan excursies door natuurgebieden, vergroening van straten en buurten, lezingen over biodiversiteit, cursussen over planten en dieren, opleidingen tot IVN Natuurgids, natuurlessen voor het basisonderwijs, slootjesactiviteiten voor kinderen, paddenstoelenactiviteiten en nog veel meer.

Lijkt het je leuk om vrijwilliger bij IVN te worden?

Ja, ik wil meer informatie over vrijwilliger worden