Moestuintips voor bijen

Bijen en bestuivers zijn heel erg belangrijk voor je moestuin. Zij zorgen namelijk voor de bevruchting van je planten en fruitbomen. Dit doen ze door bloemen te bezoeken, waarvan zij nectar verzamelen. Het stuifmeel blijft plakken aan hun poten en lijfjes, waardoor ze stuifmeel van het mannelijk bloemdeel overbrengen naar het vrouwelijk deel van de bloem: de stamper.

Trek bestuivers aan!

Zet planten in de tuin waar bijen en andere bestuivers van houden. Zonnebloem, aardbei of longkruid bijvoorbeeld.

BijensoortenTrek bestuivers aan

Wist je dat er in Nederland 357 bijensoorten rondvliegen? Hommels, metselbijen en zandbijen bijvoorbeeld. En natuurlijk de bekendste soort: de honingbij.

Bedreigde bijen

Er zijn er 350 soorten wilde bijen. Helaas staat meer dan de helft van deze diertjes op de rode lijst. Dit betekent dat dit bedreigde diersoorten zijn. Daar moet wat aan worden gedaan!

Bouw je eigen bijenhotel

InsectenhotelInsecten zoeken voedsel dichtbij huis. Help ze een handje door een bijenhotel voor ze te bouwen met de IVN do it yourself insectenhotel. Heb je daar gen tijd voor of zin in kan je er ook één bestellen in de IVN webwinkel.

Stuifmeel vervoeren

Bijen vervoeren stuifmeel. Dit doen ze op allerlei manieren. De één vervoert het op z’n buik, de ander aan zijn achterpootjes.

Bijensterfte

Door een gebrek aan voedselrijke bloemen is er sprake van bijensterfte. Ook worden er steeds vaker bestrijdingsmiddelen gebruikt die slecht zijn voor bijen.

Bij-zondere dans

Bijen vertellen elkaar met een ‘dans’ bijensoortenwaar voedselrijke bloemen staan. Nobelprijswinnaar Karl von Frisch ontdekte dat bijen met hun achterlijf kwispelen en figuren lopen. De richting waarin ze bewegen, vertelt iets over de kant waar het voedsel ligt. De snelheid van de dans zegt iets over de afstand van de nectar.

Belangrijke bestuivers

In Nederland bestuiven insecten 80% van alle plantensoorten en 70% van onze voedselgewassen. Zonder bijen zouden we dus heel veel producten niet hebben.

Tegels eruit, planten erin!

Richt niet alleen je moestuin, maar ook je gewone tuin in met zo min mogelijk tegels en zo veel mogelijk bloemen. Hierdoor bied je bijen de ruimte om te nestelen en kunnen ze makkelijker stuifmeel vinden.

Let op met bestrijdingsmiddelen

Gebruik geen bestrijdingsmiddelen met neonicotinoiden. Deze stoffen zorgen ervoor dat bijen last krijgen van hun zenuwsysteem en daardoor verzwakt raken. Minder gif = meer bijen.

Varieer in je moestuin

Plant zoveel mogelijk verschillende planten en bloemen in je tuin. Hier worden bijen blij van!

Mooie smulplantjesMooie smulplantjes

Juffertjes in het groen produceren veel nectar. Bijen en hommels zijn er dol op. Bovendien staan ze prachtig in je tuin.

Lievelingseten van de bij

Phacelia wordt bijenvriend of bijenbrood genoemd. Hij staat graag op een lichte en zonnige plek. Groot kaasjeskruid trekt veel bijen en vlinders aan. Die zit vol met suikerrijke nectar.

Nuttig onkruid

Staan er per ongeluk madeliefjes, boterbloemen of paardenbloemen in je moestuin? Laat ze lekker staan. Bijen zijn er blij mee.

BloembollenBloembollen

In het najaar kun je bloembollen planten. Bijen en vlinders zijn dol op de boerenkrokus en vingerhelmbloem.

Laat je bijenhotel met rust

Een bijen- of insectenhotel heeft geen onderhoud nodig. Als je het schoonmaakt, kan het zelfs zijn dat je de larven per ongeluk doodmaakt.

Doorgeschoten planten

Het is heerlijk om je eigen groenten en fruit te oogsten, maar laat ook eens wat doorgroeien. De bijen smullen van de bloemen van een doorgeschoten prei of ui.

KruidenhoekjeKruidenhoekje

Lavendel, salie en marjolein zijn onmisbaar in je moestuin. Ze zijn niet alleen lekker, ze lokken ook nog eens bijen.

Zandbakken en houtstapels

Veel bijensoorten nestelen in de bodem. Sommige maken een nestgang in dood hout. Als je hout hebt gesnoeid kun je dit het beste op een zonnige plaats neerleggen. Laat het hout daar verder liggen om te rotten. Laat de bijtjes maar komen!

Op bezoek bij de bijOp bezoek bij de bij

Ben je benieuwd hoe bijen leven? Of om eens heerlijk verse honing te proeven? Ga op bezoek bij een imker. Kijk voor de open dagen bij jou in in de buurt.