Feiten & cijfers

Waar en wanneer is er nog ruimte om te spelen in de natuur? Te ervaren hoe je een mooi kasteel bouwt en hoe zand voelt tussen je tenen. In onze huidige samenleving gebeurt het ontdekken van de wereld steeds vaker virtueel: via televisie, games, tablets en smartphones. En dat, terwijl het wetenschappelijk is aangetoond dat buiten spelen in de natuur de ontwikkeling van kinderen enorm stimuleert. Met ModderDag zetten we het spelen in de natuur op de agenda. Omdat het leerzaam en leuk is!

Er is over de hele wereld veel onderzoek gedaan naar waarom het belangrijk is dat kinderen buiten spelen en ook vies mogen worden. Het is goed voor zowel de fysieke als mentale gezondheid van kinderen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat spelen in de modder, helpt in de ontwikkeling van het immuunsysteem en helpt de kansen op het ontwikkelen van chronische aandoeningen, zoals astma, allergieën en overgewicht, te verkleinen. Op deze pagina tref je een verzameling van onderzoeksresultaten en kan je doorklikken naar diverse onderzoeken voor meer informatie.

ModderdagDownload de Factsheet

Bacteriën en microben uit bodem boosten het immuunsysteem

 Microben zijn nodig om ons immuunsysteem een kickstart te geven tijdens onze jeugd en om een goede afweer te ontwikkelen. Een te schone wereld is niet wenselijk. Het is goed dat kinderen blootgesteld worden aan microbes bijvoorbeeld door buiten in het zand te spelen.

Zand zorgt voor blijdschap

Buitenspelen is belangrijk én gezond

  • Buitenspelen is goed voor je ogen. 25% van de 13-jarigen is tegenwoordig bijziend wat zeker samenhangt met toenemend gebruik van kleine beeldschermen. Bovendien ontwikkelen je met buitenspelen ruimtelijk inzicht. 
  • Van de 2,2 miljoen kinderen in Nederland woont ongeveer de helft in een gematigd tot zeer verstedelijkt gebied. Bron: (CLO, 2016). 
     
  • In 2018 deed Jantje Beton een groot onderzoek naar buitenspelen in Nederland.
    - 53 % van de kinderen speelt in hun vrije tijd vaker binnen dan buiten.
    -Buitenspelen wordt door kinderen spontaan genoemd als een van de leukste leukste vrije tijds bestedinge- 28% van de kinderen speelt minder vaak buiten dan ze zouden willen.
    - Kinderen spelen minder vaak buiten dan hun (groot)ouders. 69% van de grootouders speelde meer buiten dan binnen, nu is dat slechts 10% van de kinderen.
    - Drie op de tien kinderen speelt nooit of slechts één keer per week buiten.
    - Kinderen spelen minder regelmatig buiten dan in 2013. In vergelijking is het totaal aantal kinderen dat iedere dag buiten speelt gedaald van 20% naar 14%.
     

  • Contact met de natuur verkleint de kans op klachten als angststoornissen en depressiviteit bij kinderen. Bronnen:
    - Maas, J., Verheij, R.A., de Vries, S., Spreeuwenberg, P., Schellevis, F.G., & Groenewegen, P.P. (2009). Morbidity is related to a green living environment. Journal of Epidemilogical Health, 63, 967-973.
    - McCurdy, L.E., Winterbottom, K.E., Mehta, S.S., & Roberts, J.R. (2010). Using nature and outdoor activity to improve children’s health. Current problems in pediatric and adolescent health care, 40(5), 102-117.
     
  • Doordat kinderen in de natuur meer vitamine D binnenkrijgen en meer bewegen, is de kans kleiner dat ze overgewicht zullen ontwikkelen (Gilbert-Diamond, 2010; Muñoz, 2009). Bronnen:
    - Gilbert-Diamond, D., Baylin, A., Mora-Plazas, M., Marin, C., Arsenault, C., Hughes, M.D., Willett, W.C., & Villamor, E. (2010). Vitamin D deficiency and anthropometric indicators of adiposity in school-age children: a prospective study. The American Journal of Nutrition, 92(6), 1446-1451.
    - Muñoz, S-A. (2009). Children in the outdoor. A literature review. Forres: Sustainable Development Research Centre.  
     
  • In de natuur laten kinderen meer soorten spel zien zoals functioneel, constructief en symbolisch spel (Samborski, 2010), en word hun creatief vermogen gestimuleerd (Tovey, 2010). Bronnen:
    - Tovey, H., (2010). Playing on the Edge: Perceptions of Risk and Danger in Outdoor Play.  In: Broadhead, P., Howard, J., & Wood, E. (eds.) Play and Learning in The Early Years. Londen: Sage
    - Samborski, S. (2010). Biodiverse or Barren school grounds: Their effects on children. Children, Youth and Environments, 20(2), 67-115.