Educatie

De educatie van IVN raakt steeds meer mensen, jong en oud, analoog en digitaal, laagdrempelig en verdiepend.

Opleiding en cursussen

Nederlanders die wel eens iets willen leren over paddenstoelen of over vogels, of die zelfs een libellen- of bomencursus willen volgen, kunnen terecht bij lokale IVN-afdelingen. In 2017 gaven de afdelingen door het hele land 144 cursussen, variërend van moestuinieren voor beginners tot sterrenkunde. Wie zelf wil leren gidsen in de natuur kan bij IVN o.a. een cursus Natuurouder of Landschapsgids volgen, of de Natuurgidsopleiding, waarvan er in 2017 15 startten. Cursisten van de Natuurgidsenopleidingen komen soms op onverwachte plekken terecht in IVN. Len Kapteijn werd uiteindelijk voorzitter van IVN Walcheren. Daar zorgde zij onder andere voor weer een nieuwe Natuurgidsopleiding. Ze weet immers wat de cursus waard is. ‘Sinds de Natuurgidsenopleiding heb ik het gevoel dat ik een extra zintuig heb ontwikkeld om meer op dingen in de natuur te letten.’

Opleidingen en cursussen

Nieuw cursusmateriaal

Cursisten die thuis al hebben kunnen lezen over de plaats van paddenstoelen in een ecosysteem, kunnen op een cursusmiddag in oktober meteen lekker naar buiten. Om het aanbieden van cursussen zo leuk en laagdrempelig mogelijk te houden, ontwikkelde IVN landelijk lesmateriaal voor publiekscursussen van afdelingen. Uit een enquête bleek dat de onderwerpen planten, paddenstoelen en vogels het populairst zijn. Met hulp van 14 ervaren docenten en in samenwerking met KNNV ontwikkelde IVN in 2017 de Cursus Paddenstoelen en Cursus Wilde planten. Christine Tamminga-Smeulders schreef mee aan de Cursus Wilde Planten. ‘Een paar jaar geleden heb ik zelf voor onze eigen regio een plantendetermineercursus gemaakt, dus toen ik over het landelijk initiatief hoorde, had ik gelijk het gevoel; daar moet ik bij zijn! Ik wil heel graag zoveel mogelijk mensen leren over planten.’

De cursusboeken staan vol uitleg, vragen en quizzen en zijn te vinden in de IVN Webwinkel. Docentenmaterialen staan gratis op het intranet van IVN.

Cursus Wilde Planten

Cursus didactiek

‘Jeetje, zo kan het ook. Ik ga mijn lessen nu echt anders geven!’ cursusbegeleider Marian Torenbeek hoorde enthousiaste reacties op haar eerste cursus didactiek. Om de cursusdocenten die bij afdelingen actief zijn te ondersteunen in hun werk werd in 2017 sinds 4 jaar weer een didactiekcursus aangeboden. Vier zaterdagen gingen 15 deelnemers met IVN’ers Marian Torenbeek en Astrid Bijster aan de slag met vijf verschillende leerstijlen – alleen vertellen en luisteren is daar maar één van. ‘Je kunt bijvoorbeeld ook met elkaar overleggen of zelf op onderzoek uitgaan’, noemt Torenbeek. ‘Deelnemers vonden dat leuk om te ontdekken en waren vaak verbaasd dat niet iedereen leert op de manier zoals zij het zelf gewend zijn.’

Cursus Didactiek

E-learning

Moet IVN online les gaan geven? Of juist de natuur in en mensen wegtrekken achter hun beeldscherm? Het was even zoeken hoe IVN in de toekomst als educatieve instelling te werk zou gaan. In 2017 resulteerde die zoektocht in de eerste drie e-learningmodules en een nieuw e-learningplatform: Leer je groen. Nadrukkelijk als áánvulling op lesboeken, klaslokalen en natuurtrips – met een chic woord ‘blended learning’. Cursisten van de Natuurgidsenopleiding kunnen nu op een speelse manier leren over onderwerpen waar zij in het cursusboek soms hun tanden op stuk bijten. IVN ontwikkelde de modules Duurzaamheid, Ordening van het plantenrijk en Ordening van het dierenrijk. Andere e-modules op het platform zijn ontwikkeld door Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en LandschappenNL – partners in Leer je groen. In totaal zijn er in 2017 negen e-modules op het gezamenlijke platform Leer je Groen geplaatst. In 2018 wordt het platform toegankelijk voor alle groene vrijwilligers.

E-Learning