Zeeland

IVN zette in Zeeland afgelopen jaar in op samenwerken en verbinden, om samen meer impact te hebben. Dit was ook het credo in het proces naar een intensievere samenwerking op het gebied van natuureducatie in Zeeland. Maar ook in het programma Beleef de delta stond samenwerking en verbinding centraal. Recreatieondernemers werden opgeleid tot Gastheer van het Landschap, en IVN organiseerde samen met recreatieondernemers, terreinbeherende organisaties en groene vrijwilligers geslaagde Beleefweken rond de Oosterschelde en Grevelingen.

Maar 2016 was ook het jaar van Scharrelkids in de Zuidwestelijke Delta, van Biowalking en van Groene visite. Van de eerste Zeeuwse dag Kind en Natuur en het symposium ‘Een leven lang leren’.

Grevelingenweek vol flamingo’s, zeehonden en paddenstoelen

Natuurbeleving stond voorop in de derde editie van de Grevelingenweek. Tijdens zeventien excursies, workshops, clinics en vaartochten leerden 750 deelnemers het bijzondere gebied kennen, een gebied dat voor velen van hen dichtbij huis ligt. Camping De Grevelingen – Gastheer van het landschap – organiseerde samen met Staatsbosbeheer en IVN een ‘Roze zondag’, waarop ruim 60 mensen de flamingo’s in het Grevelingenmeer met eigen ogen konden bekijken. Ook het Paddenstoelenfestival dat IVN samen met gastheer Landal Port Greve organiseerde trok bekijks: daar speurden 40 kinderen samen met hun ouders en Natuurgidsen naar paddenstoelen. Voor gezinnen die de Grevelingen ook ná de Grevelingenweek willen ontdekken ontwikkelde IVN een doe-kaart Grevelingen.

De Grevelingenweek is een initiatief van IVN en onderdeel van het brede Beleef de Delta-programma. Vanuit Beleef de Delta organiseert IVN onder andere Gastheer-cursussen en Beleefweken, met als doel het gebied aantrekkelijker te maken voor de recreant. Zo versterken we de band tussen de mens en onze prachtige deltanatuur.

Grevelingenweek

Onvergetelijke zomer met IVN Scharrelkidsclub

In de zomer van 2016 was het IVN Scharrelkidsteam voor het tweede jaar actief bij Terra Maris, het Zeeuwse museum voor natuur en landschap in Oostkapelle. Elke dag van de zomervakantie verzorgden vrijwilligers natuuractiviteiten voor jonge bezoekers van het museum.

De Scharrelkidsclub wordt begeleid door jongeren tussen de 18 en 30 jaar oud. Zij hebben ervaring in het begeleiden van natuuractiviteiten en hebben tijdens een intensief trainingsweekend meer geleerd over de Zeeuwse natuur. Stayokay Domburg verzorgde kost en inwoning in Kasteel Westhove.

Begeleider Maartje de Vries vertelt: ‘Eke dag organiseerden we twee natuuractiviteiten. We hebben bijvoorbeeld soep, salade en kruidenthee gemaakt met alleen maar ingrediënten uit de tuin bij het museum. Ook hebben we bomen opgemeten, naar de sapstroom geluisterd en verteld dat bomen de bron zijn van de papierindustrie. Vervolgens hebben we zelf papier gemaakt van oud en gebruikt papier.’

Scharrelkidsclub

Aan de slag met de Natuurkoffer

Voor ouderen in een verzorgingstehuis is een dagje in de natuur niet meer vanzelfsprekend. Daarom brengt IVN met de Natuurkoffer de natuur van buiten naar binnen, het verzorgingstehuis in. De natuur wordt ingezet als krachtig middel om herinneringen op te halen, gesprekken te stimuleren en het sociaal isolement te doorbreken.

IVN Zeeland heeft met het programma De Groene Visite vijftien nieuwe vrijwilligers geworven en opgeleid. Zij kunnen na twee workshopavonden aan de slag met de Natuurkoffer in een verzorgingstehuis naar keuze. Ter ondersteuning van de opgeleide vrijwilligers zijn vier Natuurkoffers beschikbaar gesteld, die op verschillende plekken in Zeeland klaar staan. Zo kunnen vrijwilligers zelfstandig aan de slag.

In Zuid-Holland werden twintig IVN’ers geïnspireerd door Grijs, Groen en Gelukkig tijdens de natuur- en gezondheidsdag in Dordrecht. De workshop over de Natuurkoffer werd goed bezocht. Daarnaast ontvingen zeven geïnteresseerde IVN-afdelingen een volledige set materialen voor de Natuurkoffer.

Tweet Jan Willem de Hoop:

‘Bedankt @IVNNederland @IVNZeeland voor een mooie avond over #groenevisite - natuurbeleving voor dementerenden bij @WVOZorg #Middelburg’

Natuurkoffer