Noord-Holland

IVN Noord-Holland heeft zich in 2016 weer volop ingezet vrijwilligers te betrekken bij de natuur. Door nieuwe doelgroepen - zoals vluchtelingen - aan te spreken, het vrijwilligersplatform Groene Academie uit te breiden en door bestaande en nieuwe leden duurzamer aan IVN te binden.

Groene Dialoogdag Noord-Holland

Tijdens de Dialoogdag gingen groene vrijwilligers, de provincie, en natuurorganisaties met elkaar in gesprek over actuele vraagstukken. In totaal ging het om 181 deelnemers en 20 organisaties. De Eerste Hulp bij Groen prijs koppelde groene burgerinitiatieven aan de juiste experts en een jury reikte een prijs uit aan het beste initiatief van 2016. IVN-project Tiny Forest won de eerst prijs ter waarde van 1.000 euro! Het cursusplatform Groene Academie was aanwezig met een proeverij van natuurcursussen en lezingen.

Groene Dialoogdag Noord-HollandFoto: Melanie van Zweeden

Nieuwe doelgroepen betrekken: vluchtelingen

Nieuwe doelgroepen betrekken: vluchtelingenIVN wil net als andere natuurorganisaties nieuwe en jonge mensen bij de natuur betrekken. In Noord-Holland is op initiatief van de provincie Noord-Holland een pilot gestart om vluchtelingen de natuur te laten beleven. Samen me IVN Zuid-Kennemerland zijn uitstapjes georganiseerd naar het strand en landgoed Elswout.

De deelnemers waren erg enthousiast, ze waren een dag eropuit en leerden gelijk meer over Nederland en de Nederlandse natuur. Deze ervaring is gedeeld met IVN-afdelingen en andere organisaties die interesse hebben om natuuractiviteiten voor deze doelgroep te organiseren.

De groene academie

Natuurpartners in Noord-Holland bundelen sinds enkele jaren hun cursussen op de website De Groene Academie. Nieuwe natuurliefhebbers worden zo betrokken bij natuur en bestaande vrijwilligers kunnen zich laten bijscholen. Een lid van IVN West-Friesland:

‘Via de Groene academie meldden zich nieuwe cursisten aan die wij nog niet kennen en die vervolgens actieve vrijwilligers werden binnen onze afdeling!’

Nieuw in 2016 was de mogelijkheid om vrijwilligersfuncties te plaatsen voor bijvoorbeeld een bestuurslid van een IVN-afdeling of een vrijwilliger die helpt met wilgen knotten. Ook de provincie Brabant biedt vanaf nu natuurcursussen aan via de website. En in 2017 volgen wellicht nog meerdere provincies.

IVN voert dit project uit voor natuurorganisaties in Noord-Holland in opdracht van de provincie Noord-Holland.

Bekijk de filmpjes en kennismaking natuurcursussen en Vrijwilligerscursus motorzagen.