Leden en vrijwilligers

Ruim 8.700 vrijwilligers actief!

IVN is een landelijke organisatie die mensen lokaal bij de natuur betrekt. Op scholen, in de zorg, in Nationale Parken en in hun eigen buurt. Binnen de 169 afdelingen van IVN zijn ongeveer 8.700 vrijwilligers actief, circa 30% van de 23.000 leden. Het aantal (actieve) leden groeit nog ieder jaar! Veel vrijwilligers worden opgeleid tot gecertificeerd Natuurgids. Jaarlijks organiseren de afdelingen talloze excursies, cursussen, wandelingen, kinderactiviteiten, tentoonstellingen en opleidingen. Door deze laagdrempelige educatieve activiteiten stellen IVN-afdelingen jaarlijks ruim 360.000 mensen (waaronder 121.000 kinderen en jongeren) in staat de natuur te beleven.

Het aantal leden en donateurs van IVN groeide afgelopen jaar met zo’n 1.000 naar circa 23.000. Vanuit de IVN-afdelingen werden in 2016 weer 235 nieuwe mensen opgeleid tot gecertificeerd Natuurgids.

170 actieve afdelingen

Een paar voorbeelden uitgelicht van onze lokale afdelingen:

Natuurouders 's-Hertogenbosch
IVN ’s-Hertogenbosch organiseerde in twee jaar tijd maar liefst drie cursussen voor Natuurouders.

Nieuwe Nederlanders
Ad Havermans, allround vrijwilliger in natuureducatie bij o.a. IVN Weert, bedacht een project om asielzoekers met een status op te leiden tot natuurgids. Zij organiseren nu activiteiten voor kinderen van Basisschool Koala bij het asielzoekerscentrum in Weert.

Wonderpad
Natuurgidsen in opleiding van IVN West-Friesland ontwikkelden een Wonderpad voor slechtzienden bij het Streekbos Paviljoen in Bovenkarspel.

Bijenbos
IVN Eelde-Paterswolde – al meer dan 70 jaar oud – legde in 2016 een Bijenbos aan in samenwerking met diverse lokale partners waaronder de gemeente Tynaarlo.

Heide
Eens per jaar wordt op een kampeerterrein in Nederland de IVN Zomerweek georganiseerd, met ongeveer 75 deelnemers.

KNNV en IVN 1000 soorten
De afdelingen van IVN en de KNNV in Het Gooi organiseerden in 2016 samen hun jubilea, resp. 50 en 100 jaar, met o.a. de organisatie van een ‘1000 soorten dag’.

In 2016 heeft het Landelijk Bestuur besloten – na raadpleging van aangrenzende IVN-afdelingen en regio Zuid-Holland – de educatiewerkgroep van Natuurvereniging IJsselmonde als IVN-afdeling in oprichting toe te laten. Ook zijn er contacten met Federatie Broekpolder (bij Vlaardingen) over samenwerking binnen IVN.

Ledendag 2016

Op 16 april bezochten 600 leden de landelijke Ledendag in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Speciale gast was Prinses Laurentien die haar grote waardering uitsprak voor het werk van alle vrijwilligers en de verbinding legde met haar eigen Missing Chapter Foundation. Andere sprekers waren: wetenschappelijk directeur van Naturalis en bijendeskundige Koos Biesmeijer en Shubhendu Sharma uit India, grondlegger van Tiny Forest.

Ledendag 1
Bea Peeters-Nillesen ontving uit handen van voorzitter Kees de Ruiter de Zilveren Waterlelie voor haar jarenlange toegewijde activiteit binnen alle geledingen van IVN onder andere als voorzitter van het IVN Cursushuis. Er waren ook prijzen voor IVN Norg (IVN Scharrelkidsprijs) en Stichting BiomimicryNL (IVN Van Dijk Nijkamp Innovatieprijs). In de luwte van de ledendag kreeg Marian Kathmann van IVN Leiden e.o. een stevige pluim van het Landelijk Bestuur voor het feit dat ze al jarenlang drijvende kracht is achter de natuureducatie in regio Leiden.

Ledendag

Meerjarenvisie IVN2021

Een tweede hoogtepunt was het traject IVN2021. Bijna 3.000 leden dachten actief mee over een nieuwe meerjarenvisie voor IVN. Ze deden dat door het invullen van een tweetal enquêtes, het bijwonen van een van de vele bijeenkomsten in het land of het leveren van schriftelijke bijdragen. In januari 2017 rondden we het interactieve traject af tijdens een ledenconferentie in Amersfoort met meer dan 70 afdelingen. Het traject resulteerde in een inspirerende nieuwe meerjarenvisie die de basis vormt van de activiteiten van IVN tot en met 2021.

Samen staan we sterker

KNNV vereniging voor veldbiologieIVN werkt al jaren samen met de KNNV Vereniging voor veldbiologie. Begin 2016 bevestigden de organisaties hun samenwerking in een overeenkomst waarin drie landelijke projecten centraal staan: versterking van het cursuswerk en educatie, gezamenlijke deelname in de campagne Operatie Steenbreek en betrokkenheid van IVN bij de activiteiten van de KNNV op het gebied van reizen en kampeervakanties. Lokale samenwerking wordt gestimuleerd. De evaluatie eind 2016 leidde tot een nieuwe overeenkomst voor drie jaar. De lopende projecten gaan door, nieuwe projecten – zoals samenwerking bij kaderscholing – worden uitgewerkt. De Heimans en Thijsse Stichting heeft zich bij de overeenkomst aangesloten en de samenwerking staat open voor andere deelnemers. De contacten met de jeugdbonden – WoesteLand (de jongeren van IVN), NJN, JNM – zijn aangetrokken. Eind 2016 startten gesprekken met Stichting Natuurontdekkers over een mogelijke integratie binnen IVN.

Interne fondsen voor afdelingen

De Vereniging heeft twee landelijke fondsen ter ondersteuning van lokale en regionale activiteiten: het IVN Scharrelkids Fonds en het IVN Regiofonds.

In 2016 ontvingen zes IVN-afdelingen een bijdrage uit het IVN Scharrelkids Fonds. Voorbeelden zijn het streekboekje ‘50 dingen die je gedaan moet hebben voor je twaalfde’ (IVN Etten-Leur) en het project ‘Zomer in het bos/grenzeloze natuur’ voor kinderen uit asielzoekerscentrum Moorheide in de Westelijke Mijnstreek. Het Scharrelkids Fonds helpt afdelingen ook met financiering van cursussen voor Natuurouders en Schoolgidsen.

Het IVN Regiofonds beoogt de samenwerking tussen afdelingen te stimuleren. Het Regiofonds financierde in 2016 twee projecten: de start van een gezamenlijk blad van enkele Groningse IVN-afdelingen en een KNNV-afdeling (NATUURRIJK Oost-Groningen) en het doorontwikkelen van De Turegluur, een verrijdbare vogelkijkhut die in heel Friesland wordt ingezet ter promotie van IVN.

Natuuroudercursus