Educatie

IVN is de grootste landelijke aanbieder van natuurcursussen in Nederland. Ons streven is om zoveel mogelijk mensen de natuur te laten ontdekken.

In 2016 volgden bijna 24.000 mensen lokale workshops, cursussen en lezingen via IVN. De vrijwillige Natuurgidsen namen meer dan 60.000 mensen mee de natuur in tijdens wandelingen en excursies.

Natuurgidsenopleiding vernieuwd

De Natuurgidsenopleiding is al meer dan 50 jaar het paradepaardje van IVN. Eind 2016 verscheen volledig vernieuwd lesmateriaal voor de opleiding. Vrijwilligers en beroepskrachten hebben hier met vereende krachten aan gewerkt, en het resultaat mag er zijn. De nieuwe lesmap ziet er prachtig uit met veel kleurenfoto’s en illustraties en inhoudelijk is ook er veel vernieuwd. Er is een doorlopende didactische leerlijn aangebracht, de onderwerpen planten, dieren en duurzaamheid zijn uitgebreid, competentiegericht leren is ingevoerd, er zijn zelftoetsen toegevoegd en natuurlijk is alle informatie geactualiseerd. De nieuwe lesmap is zowel in gedrukte als in digitale vorm verkrijgbaar.

Voor opleidingsteams en docenten zijn er ook nieuwe handleidingen, waaronder het ‘Stappenplan Natuurgidsenopleiding organiseren’, waarin stap voor stap wordt beschreven hoe een afdeling een Natuurgidsenopleiding kan opzetten.

De eerste reacties zijn positief. Mari Marinussen, cursist Natuurgidsenopleiding:

‘Prachtig lesmateriaal! Dank voor allen die dit hebben samengesteld. Ik ga hier veel plezier aan beleven.’

Cover nieuwe NGO-lesmap Digitale versie NGO-lesmap
Cover nieuwe NGO-lesmap Homepage digitale versie NGO-lesmap

De Natuurgidsenopleiding in cijfers

In 2016 zijn:

• 11 Natuurgidsenopleidingen afgesloten;
  • 235 IVN Natuurgidsen afgestudeerd;
  • 12 nieuwe Natuurgidsenopleidingen gestart.

26 Natuurgidsen studeerden af op 26 november 2016 in regio Maasdal

Eerste pilot intranet door cursisten

IVN wil leren leuk en makkelijk maken, en met de inzet van het nieuwe intranet Ons IVN zetten we hier weer een volgende stap in. Ons IVN is een modern en gebruiksvriendelijk communicatieplatform dat heel geschikt is om te gebruiken binnen cursussen en opleidingen. In het najaar van 2016 draaide de Natuurgidsenopleiding van IVN West-Betuwe een pilot met het nieuwe intranet. Deze Natuurgidsenopleiding kreeg een eigen groep op Ons IVN waarin de cursisten en docenten verslagen en foto’s van natuurwaarnemingen uitwisselden, elkaar vragen stelden en documenten stuurden. Na deze succesvolle pilot zullen Natuurgidsenopleidingen standaard de mogelijkheid krijgen gebruik te maken van het intranet.

NGO West-Betuwe op het intranetMarinka Glasbergen, lid van het opleidingsteam van Natuurgidsenopleiding West-Betuwe:

‘We vonden het heel fijn dat wij aan de pilot mochten deelnemen. Daardoor konden we vanaf de start van de Natuurgidsenopleiding meteen erg gemakkelijk en snel informatie uitwisselen met de deelnemers. Het heeft onze opleiding nog leuker en interessanter gemaakt!’

Beatrixpark excursie

De impact van een cursuscoach

Guido Nijland is een van de 12 cursuscoaches van het IVN Cursushuis. Cursuscoaches zijn ervaren vrijwilligers die afdelingen helpen bij het organiseren van een Natuurgidsenopleiding. Guido is nu zes jaar cursuscoach in de regio’s Overijssel en Drenthe. In 2016 begeleidde hij de Natuurgidsenopleidingen van Hellendoorn-Nijverdal en Losser-Oldenzaal.

Guido:

‘Ik vind het waardevol om mijn kennis met anderen te delen. Je kunt de opleidingsteams vaak enorm helpen met kleine dingen die ze gewoon niet weten. Soms heb je veel impact, zoals bij de opleiding die in 2016 in Losser en Oldenzaal is gestart. Cursuscoach Guido NijlandHet team zag ertegenop om de opleiding in één keer aan te bieden en wilde hem in stukjes knippen. Ik heb een hele avond gepraat met acht mensen om uit te leggen waarom de opleiding zo lang is en waarom hij het best als een geheel gegeven kan worden. Ze hebben het toen toch aangedurfd en de opleiding loopt nu heel goed!’

Cursuscoach Guido Nijland