Communicatie

In 2021 leek door de aanhoudende coronapandemie het besef in de samenleving te groeien dat naar buiten gaan en de natuur opzoeken van wezenlijk belang is voor mensen. Vanuit IVN hebben we ook dit jaar ons weer ingezet om, binnen de kaders van wat er mogelijk was, mensen te blijven verleiden en prikkelen om de natuur te beleven. Op Hartje Winter na konden alle campagnes plaatsvinden. Met een sterk partnership met Albert Heijn gaven we in het voorjaar Nederland een boost om dichtbij huis aan de slag te gaan met de MoestuinMaatjes. Daarnaast hebben we het hele jaar actief ingezet op het vergroten van het bereik op onze kanalen.

Landelijke campagnes

MoestuinMaatjes
In samenwerking met Albert Heijn en Naturalis startte IVN de moestuin spaaractie van 6 tot en met 25 april 2021. De IVN-campagne liep door tot begin september om ondersteuning te bieden bij het hele moestuinseizoen, van zaaien tot oogsten. Alle moestuintjes bestonden uit twee bakjes: duo’s groente/fruit en bloemen/kruiden die elkaar versterken en zorgen voor meer biodiversiteit in de moestuin. Via de kanalen en campagne van Albert Heijn kreeg de actie enorm veel bekendheid: de TV-reclame bereikte 88% van heel Nederland. De MoestuinMaatjes werden positief beoordeeld: leuk, nuttig en gezond. 76% van de shoppers deed mee aan de moestuinactie (47% voor zichzelf, 38% voor (klein) kinderen). Op de Albert Heijn-website werden de IVN Moestuintips goed bekeken met 116.497 views. Maar liefst 12.945 mensen downloadden de bundel met handige moestuineducatie. De IVN Moestuinmail bereikte in totaal 16.577 ontvangers en werd door een groot aantal mensen geopend (een zeer hoge open rate van 59%).

moestuinmaatjes jaarverslagModderDag
Veel kinderen stonden in 2021 te trappelen om lekker buiten te spelen. Dat blijkt uit het recordaantal deelnemers van ModderDag! Maar liefst 160.000 kinderen speelden op 29 juni lekker in en met modder op zo’n 5.000 locaties in Nederland en België. 94% waren Kinderopvang locaties, 5% scholen en 1% openbare publiekslocaties. De ModderDag Facebookgroep groeide naar 7.600 deelnemers. Ook de media besteedden aandacht aan ModderDag 2021: er waren 34 print-publicaties en 88 online artikelen.

IVN #2uurnatuur Challenge
In oktober organiseerden we de derde editie van de #2uurnatuur Challenge. Het aantal deelnemers aan de challenge groeide van 15.563 (in 2020) naar 20.805 mensen (in 2021): een stijging van 33%. Hiervan waren 6.466 nieuwe deelnemers. Het herfstpakket werd door 63 IVN- afdelingen besteld en de afdelingen waardeerden de campagne met een 7,7. Op social media waren er 410.075 impressies en de hashtag #2uurnatuur werd 2.394 keer gebruikt op Instagram, een kleine daling ten opzicht van 2020. De evaluatie, ingevuld door 137 mensen, laat zien dat 82% ervaren op de gezondheid. Ze voelen zich vrolijker (63%), meer ontspannen (62%) en ervaarden meer energie (51%). We experimenteerden met community building in een Facebook- roep. De groep had op het hoogtepunt 2.047 leden. Deze campagne werd actief mogelijk gemaakt en ondersteunt door onze partner Spadel.

Fête de la Nature
In het eerste weekend van september werden 184 natuurfeestjes door heel Nederland georganiseerd met ruim 5.000 bezoekers. Fête de la Nature is een grassrootsfestival waarbij iedereen zelf een natuuractiviteit kan organiseren om mensen meer te betrekken bij de natuur. De feestjes werden opgezet met 29 IVN-afdelingen, 109 initiatiefnemers, 10 groene trainees en meer dan 200 betrokken vrijwilligers. Ook binnen de programma’s Schone Rivieren en Tiny Forest zijn activiteiten georganiseerd. Het aantal gebruikers op de website is gegroeid naar 16.144 gebruikers (stijging van 15% t.o.v. 2020) en de website werd 73.299 keer bekeken. Digitale middelen zoals handleidingen en foto’s werden 1.151 keer gedownload. Betrokkenen waren tevreden over het Fête-pakket (cijfer van 7,6), de digitale middelen (cijfer van 7,3) en de website (cijfer van 8,1).

IVN Kanalen

Website
De website van IVN trok in 2021 1.933.745 bezoekers, een kleine stijging ten opzichte van het jaar ervoor. Ook afgelopen jaar wisten veel mensen ivn.nl te vinden. Deze trek naar de website kwam onder andere door het brede aanbod van natuuractiviteiten en natuurroutes van onze vrijwilligers en afdelingen. Daarnaast konden mensen onze website ook vinden via de ‘Groen om te doen’- en moestuintips, via onze initiatieven zoals Tiny Forest, via de lancering van de meerdaagse trektochten en via het digitale aanbod van de IVN Natuuracademie Online.

Social media
Gedurende 2021 realiseerde IVN een groei op al haar kanalen:

• Facebook: 27.300 volgers (9,8 % stijging ten opzichte van 2020)
  • Instagram: 19.450 volgers (29,7% stijging ten opzichte van 2020)
  • Twitter: 20.320 volgers (2,1 % stijging ten opzichte van 2020)
  • LinkedIn: 21.200 contacten (24,6% stijging ten opzichte van 2020)
  • YouTube: 1.571.064 miljoen vertoningen (166% stijging ten opzichte van 2020)

Mens & Natuur magazine
Net als voorgaande jaren verscheen het IVN ledenmagazine Mens & Natuur vier keer, met een oplage van ruim 25.000. Het blad inspireert, enthousiasmeert en biedt praktische informatie van en voor IVN’ers. In 2021 is onze crossmediale aanpak doorontwikkeld en verschoof onze focus van inspireren naar inspireren én activeren. We maakten verhalen over o.a. de rechten van de natuur, de invloed van natuur op je mentale gezondheid, groene buurtprojecten, het Groen Traineeship en hoe je dieren de winter door kunt helpen.

comm visual jaarverslag combiNieuwsbrieven
De maandelijkse Mens & Natuur nieuwsbrief is de grootste nieuwsbrief van IVN. In 2021 kreeg onze database een enorm boost: het aantal abonnees groeide met 68% naar zo’n 86.407 abonnees. Het aantal abonnees van de thema- en projectnieuwsbrieven groeide ook. IVN lanceerde in 2021 de nieuwsbrief JongIVN om elk kwartaal natuurbewuste jongeren te inspireren en te verbinden.

IVN Routes (app)
Afgelopen jaar wisten ook veel mensen de van IVN te vinden. Via de website kwamen er meer dan 78.000 mensen op een IVN Natuurroute pagina en werd de app meer dan 20.000 keer gedownload, waarmee het totaal aantal downloads van de app op 69.000 uitkomt. Daarnaast werden ook de IVN meerdaagse trektochten gelanceerd, die te lopen zijn met de IVN route app.

route app jaarverslagcommunicatie tabel jaarverslag