Communicatie en Fondsenwerving

Nadat IVN in 2017 een aangescherpte positionering, uniforme huisstijl en één consistent gebruikt logo neerzette, lag er in het jaar 2018 de uitdaging dit door te vertalen naar alle middelen en kanalen. Met zes landelijke campagnes hebben we actief gewerkt aan onze naamsbekendheid en/of propositiebekendheid van onze projecten.

Campagnes

AH Moestuintjes

Na de geslaagde actie in 2016 en 2017, bundelen IVN en Albert Heijn ook dit jaar weer de krachten om zoveel mogelijk mensen tot een geslaagde oogst te laten komen. De Moestuintjesmoestuinexperts van IVN creëren een belangrijke toegevoegde waarde voor de klanten van Albert Heijn. De online moestuinhulpmiddelen werden veelvuldig gebruikt: De zaaikalender is zo'n 6200 keer gedownload en het DIY insectenhotel ruim 1650 keer. Daarmee wordt het educatieve karakter van de actie versterkt en neemt de succeservaring toe. Naast de online moestuintjeshulp werd er ook fysieke hulp geboden in de vorm van cursussen. De moestuincursus is in totaal zes keer gegeven door verschillende IVN-afdelingen met zo’n 20 volwassen deelnemers per cursus.

Buitenlesdag

Aan de Buitenlesdag die IVN organiseert in samenwerking met Jantje Beton deden in 2018 meer dan 2300 scholen mee, een record! Uit nieuw onderzoek van DUO blijkt dat op steeds meer scholen in Nederland buiten les gegeven wordt. En dat is goed nieuws, want een uitdagende buitenles stimuleert niet alleen beweging, maar de combinatie van natuurlijk daglicht en frisse buitenlucht zorgt er ook voor dat kinderen zich daarna beter kunnen concentreren in de klas. Cabaretière Sanne Wallis de Vries verzorgde dit jaar op een basisschool in Amsterdam de kick-off van de Nationale Buitenlesdag.

Buitenles MeppelNederland Zoemt

Vanuit het project Nederland Zoemt werd op 21 en 22 april de eerste Nationale Bijentelling georganiseerd: een zoemend succes! In dit weekend werden er 44.700 bijen geteld door 4369 deelnemers. In maar liefst 404 publicaties werd de Nationale Bijentelling genoemd, de actie kwam onder andere op landelijke media als het  NOS journaal, RTL nieuws en het Jeugdjournaal. Nederland Zoemt is een mooie samenwerking van groene partijen. IVN werkt samen met Naturalis, Natuur & Milieu en Landschappen.nl, ondersteund door extra financiering van de Nationale Postcode Loterij.

Najaarscampagne

Tijdens de Najaarscampagne 2018 organiseerden 100 IVN-afdelingen herfstactiviteiten waar zo’n 15.500 mensen aan deelnamen, waaronder veel kinderen. IVN haalde 5.693 nieuwe leads op voor ledenwerving via diverse online downloads. Ruim 31.000 unieke bezoekers kwamen op de campagnesite, een toename van 32% ten opzichte van 2017.

IVN Online

IVN Routes app

De beroepsorganisatie (stichting) en de afdelingen met hun vrijwilligers (vereniging) realiseerden samen de IVN Routes app. De app ging in oktober 2018 live. Alle IVN Routes zijn offline te gebruiken nadat de route is gedownload. Via het zoekscherm kun je een route zoeken aan de hand van diverse criteria. Zo zijn er fietsroutes, wandelroutes en specifieke routes voor bijvoorbeeld kinderen en ouderen. Daarnaast kan er gezocht worden op verschillende onderwerpen zoals stadsroutes, paddenstoelen en of strandroutes en meer. Eind 2018 stonden er 100 routes in de app, deden er 48 IVN-afdelingen mee en was de app ongeveer 12.000 keer gedownload.

IVN Routes appIVN routes is te downloaden in de Google Play Store en de Apple Store. Naast de app voor de mobiele telefoon, zijn de wandelingen en fietsroutes ook te vinden op onze website.

Website

De website werd in 2018 bezocht door 792.341 mensen waarvan 673.664 unieke bezoekers. Dat is een stijging van 17,6 % ten opzichte van 2017.

Social media

Ook op sociale media krijgt IVN steeds meer draagvlak. De likes op Facebook groeiden in 2017 van 11.866 naar 16.261, het aantal Twitter-volgers steeg van 15.110 naar 16.657 en de volgers op Instagram van 200 naar 1928.

Nieuwsbrieven

De grootste nieuwsbrief, Mens & Natuur, had in 2018 zo’n 33.850 abonnees. De nieuwsbrief met onderwerp ‘Klaar voor de herfst?’ uit september is de best gelezen nieuwsbrief van 2018. In deze nieuwsbrief kreeg het bericht ‘Gratis bodemdierenboek’ de meeste kliks. Maar ook ‘Beleef de herfst met IVN’ wekte de interesse van veel lezers. Berichten met doe-tips, route app, jaarkalender, gratis downloads, winacties, activiteiten om te doen worden het meest gelezen uit de Mens & Natuur nieuwsbrief.

De thema nieuwsbrieven Kind & Natuur kende in 2018 2203 abonnees, Natuur & Gezondheid 1205 abonnees, Natuur & Recreatie 1354 abonnees en de Webwinkel nieuwsbrief 7534 abonnees.

Fondsenwerving

Vermogensfondsen

In totaal ontving IVN € 400.000 aan vermogensfondsen in 2018. Daarbovenop kreeg het project Tiny Forest een extra donatie van € 1.850.000 van de Nationale Postcode Loterij, bovenop de jaarlijkse donatie van € 1.350.000. De komende drie jaar wil IVN honderd Tiny Forests in Nederland realiseren samen met buurtbewoners en basisschoolleerlingen. Een Tiny Forest is een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van een tennisbaan. Door de toekenning van de Nationale Postcode Loterij, wilden ook stichting Dioraphte en twaalf partnergemeenten investeren in het plan ‘Elke buurt zijn eigen minibos’. Voor de eerste ronde partnergemeenten konden slechts twaalf gemeentes partner worden in 2018. Een groot aantal gemeenten moest hierdoor teleurgesteld worden. Dat heeft provincies Noord-Brabant, Gelderland, Limburg en Overijssel niet tegengehouden: ze springen bij voor cofinanciering om in de gemeenten binnen hun provinciegrenzen alsnog de gewenste Tiny Forest te realiseren.

postcodeloterij 2018

Ledenwerving

Leden zijn het meest tastbare 'bewijs' van ons maatschappelijk draagvlak. Mensen die onze doelstelling zo belangrijk vinden dat zij daaraan willen bijdragen en daaraan willen meedoen. Het feit dat IVN jaar op jaar groeit is een positieve boodschap naar de eigen achterban, partners en financiers. In 2018 kregen we er 1389 leden bij wat het totaal op 24.555 leden brengt. Ook het gemiddelde bedrag per landelijk betalend lid steeg met 9,3 procent en ging van 25,55 euro naar 27,92 euro. In totaal heeft IVN dankzij de leden ruim 300.000 euro opgehaald en in kunnen zetten in het belang van de natuur.

Leden steunen de missie van IVN niet alleen financieel, sommigen zijn ook actief als vrijwilliger of kunnen dat worden. Vanuit diverse projecten zien we dat ook niet-leden een actieve bijdrage leveren. Een mooie kans om meer mensen bij IVN te betrekken. De meeste actieve leden zijn betrokken bij IVN vanuit verbondenheid op lokaal niveau. Actieve leden hebben we nooit genoeg om onze doelstelling te realiseren. Daarom is het noodzakelijk om te bouwen aan veel relaties. Vanuit een positieve kennismaking met IVN kunnen we mensen verleiden om lid te worden, geld of tijd te geven. Zo willen we bouwen aan een groeiend en bloeiend bestand van relaties, gevoed door de breedte en rijkdom van al onze contacten op lokaal, regionaal en landelijk niveau.