IVN Fenokalender
Kind & Natuur
zondag15mrt2020

Fenokalender: november

Klik hieronder om naar de opdracht voor jouw klas te gaan! 

Onderbouw (groep 1, 2 en 3) - Witte bloemetjes met geel hartje

Je kent ze vast wel: die witte kleine bloemetjes in het gras. Ze zijn zo gewoon en horen er zo bij dat we vaak niet beseffen dat ze bijna hele jaar vindbaar zijn. Zelf nog in november!

  • Wacht op een mooie zonnige herfstdag in november en ga dan met de kinderen naar een grasveld op het schoolplein of in de buurt van de school. Verdeel het in vakken en laat de kinderen in groepjes tellen. Geef het aantal madeliefjes door die je die dag vindt en schat ook in hoe groot het terrein is.

Geef het aantal getelde madeliefjes op één dag door

Meer informatie:

Middenbouw (groep 4, 5 en 6) - Eerste boom zonder blaadjes op het schoolplein

Dit is een wedstrijd. Meestal valt het niet op. De afgelopen maanden zijn steeds meer bladeren van bomen bruin geworden, en met een flinke storm liggen ze op de grond. Maar eigenlijk waaien de bladeren er niet per ongeluk af, maar laat de boom ze vallen. Eerst haalt hij zo veel mogelijk bruikbare voedingstoffen er uit. Dat is waarom ze bruin worden. De groene bladkorrels zijn van grote waarde voor de boom.

  • Van welke boom op het speelterrein zijn het eerst alle blaadjes verdwenen? Ging dat gelijkmatig, of van boven naar beneden? Beschrijf wat de leerlingen allemaal is opgevallen.

Geef door van welke boom de blaadjes als eerste verdwenen zijn en hoe dat gebeurd is. 

Meer informatie:

Bovenbouw (groep 7 en 8) - Bodemonderzoeken

In de herfst valt vaak heel veel regen. Dat is heel belangrijk om de kringlopen van planten te sluiten. Door de regen gaan bladeren in de grond sneller rotten, schimmels kunnen groeien, en bodemdiertjes kunnen smullen. Zo komen de voedingsstoffen weer in de grond en kunnen die weer door de wortels worden opgenomen met het water dat de bomen en planten opzuigen en nieuwe bladeren vormen in de lente. Is er een stukje natuur op het schoolplein waar je een bodemonderzoek kan doen? Zo niet kies dan een gebiedje in de buurt of gewoon bij je zelf thuis in de tuin of in het park dichtbij. 

  • Zou je in woorden zo’n kringloop kunnen benoemen. Als voorbeeld de kringloop van water: water in de grond > planten zuigen water op > water verdampt via de bladeren naar de lucht > in de lucht worden wolken gevormd > water valt naar beneden als regen > water komt in de grond.

Informatie: