Icoonlocatie Den Haag

De Groene Terp

Stichting Perspektief is blijvend nieuwsgierig naar hoe we natuur en diercontact ingezet kan worden als middel voor ontspanning, groei en herstel van haar cliënten. Om die reden hebben ze besloten mee te doen aan Huisje Boompje Beestje. De Terp is een van de opvanglocaties van Perspektief en heeft plek voor 20 cliënten, plus zo’n 30 á 40 kinderen. In 2019 zijn er bijzondere activiteiten gerealiseerd op de Terp, sinds dit jaar omgedoopt tot ‘De Groene Terp’.

Huisje Boompje Beestje bij de Terp

Medewerkers en cliënten (moeders en kinderen) , hebben met succes deelgenomen aan paarden coaching en hondentherapie.  Met inzet van IVN is er een projectgroep ‘Natuur dichtbij’ gelanceerd, waarin zowel vrijwilligers van IVN als vrijwilligers van De Terp deelnemen. Samen zorgen zij voor een natuuractiviteiten kalender waardoor kinderen en moeders het hele jaar door in contact kunnen komen met de natuur en dieren. De binnentuin heeft een aantal aanpassingen gekregen waardoor natuurlijk spelen nog meer gestimuleerd wordt.

Integreren van contact met dieren en natuur

Eind november 2019 organiseerde IVN samen met Perspektief een bijzondere masterclass voor de ketenpartners van Perspektief om te laten zien wat natuur en diercontact kan betekenen voor vrouwen en kinderen en medewerkers van opvanglocaties. Momenteel wordt er gewerkt aan een doorstart van dit bijzondere project om natuur en diercontact te integreren in het hulpverleningsaanbod van De Terp.

Wil je een indruk krijgen van dit bijzondere project? Bekijk dan dit filmpje.

Meer weten over dit project? Neem dan contact op met Tonja van Gorp: t.van.gorp@ivn.nl