IVN Het Groene Wiel
Kind & Natuur
dinsdag10nov2020

Leerlingen planten Voedselbosje De Valk

Lunteren, 10 november 2020

Groep 5/6 van School met de Bijbel De Valk plantte dinsdag 10 november een Voedselbosje op hun schoolplein. Ze deden dit onder begeleiding IVN Het Groene Wiel en hoveniersbedrijf Dolmans. Wethouder Jan Pieter van der Schans kwam kijken hoe dit ging.

Het Voedselbosje is 30 m2 groot en bestaat uit ruim 20 verschillende soorten bomen, struiken, kruiden en bodembedekkers die deels of helemaal eetbaar zijn. In het Voedselbosje staan bekende en onbekende soorten zoals amandel, daslook, citroenmelisse en dropplant. Door het bosje leren kinderen waar voedsel vandaan komt en hoe het groeit. Ze ontdekken hoe verschillende planten smaken en welke delen je ervan kunt eten. Zo kun je bessen plukken, maar er groeien ook bloemen en bladeren die je kunt eten.

De leerlingen plantten in groepjes het Voedselbosje aan. Vooraf hebben ze les gekregen van IVN Natuureducatie over de planten en struiken in het bosje. Lars (9) sprak daarbij de hoop uit “dat er een chocoladeboom komt te staan”…

Voedselbosje als buitenlokaal

Directeur Timo Roordink is enthousiast over het bosje op het schoolplein: ‘Onze school ligt in een prachtige natuurlijke omgeving en juist daarom vinden wij het van belang om kinderen in aanraking te brengen met aandacht voor de natuur en verwondering over Gods schepping. Het Voedselbosje heeft een grote meerwaarde voor ons natuuronderwijs aan de leerlingen.

Wethouder Van der Schans vult aan dat hij erg blij is met minder tegels en meer groen. “Ik hoop dat kinderen thuis ook ouders vragen meer planten in de tuin te zetten zodat de bodem meer regenwater op kan nemen”.

Van braam tot colakruid

Het Voedselbosje “De Valk maakt onderdeel uit van de IVN Voedselbosjesbeweging. IVN heeft als droom om met samenwerkingspartners duizend schoolpleinen en kinderopvanglocaties te vergroenen met een Voedselbosje. Marc Veekamp (IVN projectleider Voedselbosjes): “Met Voedselbosjes nemen we kinderen mee in een nieuw verhaal over voedselproductie die bijdraagt aan biodiversiteit. Ze leren meer over algemene planten als braam. Maar ze leren ook over onbekendere soorten zoals colakruid. En Voedselbosjes leveren alleen gezond voedsel.

Kijk voor meer informatie op www.ivn.nl/voedselbosjes