Het Groene Wiel
IVN
vrijdag23nov2018

Basisschoolleerlingen vervangen tegels op schoolplein door struiken

Op donderdag 22 november verwijderden leerlingen van tien Wageningse basisscholen tegels van hun schoolplein. Op de plek van de tegels plantten de leerlingen struiken. Onder het motto ‘Stenen eruit, struik erin’ doen de leerlingen mee aan de Wageningse Struikplantdag, een initiatief van gemeente Wageningen en IVN Het Groene Wiel. Wethouder De Haan helpt de kinderen van groep 5 van de Kardinaal Alfrinkschool met het groener maken van het plein. Wethouder De Haan: ‘De gemeente vindt het belangrijk dat schoolpleinen groener worden’.

Educatie

In aanloop naar de Struikplantdag deden de leerlingen onderzoek naar de verschillen tussen tegels en groen op het plein. Waar kan regenwater makkelijker de grond in verdwijnen? Waar vind je de meeste beestjes? Welke plekken op het plein zijn het heetst in de zomer?

Ook kinderen van groep 5 van de Kardinaal Alfrinkschool deden onderzoek. In een gastles van IVN Het Groene Wiel ontdekten zij hoe belangrijk bomen en struiken op het schoolplein zijn. ‘Bijvoorbeeld omdat bomen zorgen voor zuurstof en omdat egels tussen blaadjes kunnen schuilen tijdens hun winterslaap’, vertelt een leerling.

Struikplantdag vindt plaats in het kader van ‘Operatie Steenbreek’: een landelijke actie die mensen stimuleert om hun tegels in te ruilen voor groen. Veel tuinen en schoolpleinen liggen vol met tegels. Tegels hebben echter nadelen. Nu het klimaat verandert, worden deze nadelen nog belangrijker. Zo zal het vaker heftig regenen. Waar tegels liggen kan het regenwater lastig de bodem in en ontstaat wateroverlast. Ook zullen er vaker hittegolven zijn. Een groene omgeving is koeler dan een versteende omgeving. Daarnaast bieden bomen en planten voedsel en beschutting voor allerlei insecten, vogels en andere dieren.

De Struikplantdag wordt georganiseerd door IVN Het Groene Wiel en gemeente Wageningen. Zij vinden het belangrijk om kinderen te betrekken bij de natuur, duurzaamheid en klimaatadaptatie.