Ga je mee naar buiten?
Insecten
donderdag08nov2018

Hoe overleven insecten de winter?

Had je ook al in de gaten dat het in de winter stiller is dan in de herfst? Je hoort enkel het geruis van de wind tussen de takken. Geen gezoem... waar zijn de insecten dan? Leer hoe deze kleine beestjes de winter doorkomen met de onderstaande weetjes.

Op zoek naar warme temperaturen

Wist je dat er naast een vogeltrek ook een ‘vlindertrek’ bestaat? Ja, niet alleen vogels houden ervan om naar het zuiden te vliegen in het koudste seizoen van het jaar. De distelvlinder bijvoorbeeld, vliegt in deze periode naar een warm gebied zoals Afrika. Veel vlindersoorten overwinteren gewoon in Nederland. Het maakt tijdens het overwinteren niet uit in welke groeifase ze zitten.

Nep-dood

Tijdens de koudere periodes zoeken de citroenvlinder en dagpauwoog schuilplekjes zoals schuren of kruipruimtes op. Ze verstarren zichzelf, wat diapauze heet. Ze zijn dus niet dood! Het lichaam maakt een soort antivries vloeistof aan, waardoor ze niet door de kou omkomen. Om verstard te blijven moet het koud zijn In sommige gevallen worden schuurtjes verwarmd, waardoor een vlinder ontwaakt en de winterslaap wordt verstoord. Laat ze daarom met rust.

Een eenzaam wespenseizoen

Het is niet vreemd dat je weinig wespen in de winter ziet. Alleen de jonge bevruchte wespenkoninginnen overleven deze periode namelijk. In het voorjaar ontwaken ze uit hun winterslaap en maken ze een nieuw nest waar ze tot 12 eitjes in plaatsen. Als de eitjes zijn uitgekomen, voeden de koninginnen ze tot ze uitgegroeid zijn tot volwassen vrouwelijke werksters. Daarna leggen de koninginnen meer nieuwe eitjes, die worden verdedigd door de vrouwelijke werksters. Zo ontstaat er een hele nieuwe wespenkolonie.

De mannetjes van de honingbij zijn niet welkom

De werksters van de Europese honingbij verjagen of doden de mannetjes tijdens de winter. Ze leveren in die periode geen bijdrage meer aan de kolonie. Er is een gedeelte in de korf waar stuifmeel en honing worden opgeslagen. In de winter zitten de werksters met duizenden tegen elkaar om zichzelf en de koningin warm te houden. De koningin bevindt zich in het midden en rond het voorjaar zal zij door de werksters worden gevoed om eieren te leggen. De werksters eten honing en bewegen hun vleugelspieren om de temperatuur hoog te houden. Mmm, lekker knus!

Geef de insecten een huis

Wil je insecten graag een handje helpen met overwinteren? Het Insectenhotel de Luxe zorgt voor een ideaal plekje tijdens deze koude periode.