#2uurnatuur
Natuur
woensdag03okt2018

Een moordlustige pluizenbol

Bij een konijn of hamster denk je al gauw ‘oh, wat schattig!’. Vergis je echter niet... in sommige gevallen veranderen de meest aandoenlijke dieren in moordlustige kannibalen.

Onthoofd tijdens de voortplanting

Bij bidsprinkhanen eet het vrouwtje het mannetje op na het paren. Het lichaam van het mannetje dient namelijk als voedingsbron voor haar eieren. Bij andere soorten van de bidsprinkhaan kan het mannetje pas zijn zaadcellen doorgeven als het vrouwtje hem heeft onthoofd. Vrouwtjes spinnen staan ook bekend om het verorberen van het mannetje na de paring of familieleden. Kannibalisme is voor de vrouwtjes erg gunstig, omdat ze zo voedsel binnen krijgt én haar concurrenten uitschakelt.

Hongersnood

Niet alleen insecten eten elkaar op. Wanneer een vrouwtjeskonijn stress heeft, zwaar ondervoed of onkundig is, slokt ze haar jongen op. Boommarters, wilde hamsters en bruine ratten vertonen ditzelfde gedrag. Wilde zwijnen gaan, wanneer ze erg hongerig zijn, zelfs over op volwassen soortgenoten. Familieleden zijn hierbij geen uitzondering. De soortgenoten zijn dan in vele gevallen al dood, maar soms hebben de zwijnen zelfs trek in levende, gewonde dieren. Lief hè?

Prenataal kannibalisme

In sommige gevallen is er sprake van kannibalisme vóórdat het jong geboren is. Wanneer een hinde  drachtig is, maar in de winter geen voedsel kan vinden, stopt ze de ontwikkeling van het jong in de baarmoeder en breekt de foetus af. De voedingsstoffen van het jong komen dan terug in haar eigen lichaam en zo kan ze de wintertijd overleven. Klinkt zielig, maar het jong had het niet overleefd zonder eten van de moeder.

Een gevecht tot de dood

Reptielen en amfibieën zoals de groene kikker, zandhagedis en de gladde slang eten alles wat beweegt en kleiner is dan zichzelf, er treedt dus per toeval kannibalisme op. Tijdens de levenscyclus van de kikker vindt er een gevecht tussen de jonge kikkers plaats. Degene die wint eet dan de rest van de kikkers op, zo schakelt hij zijn concurrenten uit en maakt hij een grotere kans bij een vrouwtje.

Nog meer weetjes

Heb je na het lezen van dit artikel zin om achter andere gekke dierenweetjes te komen? Het boekje 'Waarom krijgt de specht geen koppijn' geeft antwoord op al jouw vragen over vogels voor maar €12,95.

Bestel