Leerlingen OBS Anne Frank plantten Tiny Forest in Stevenshof

Groene Revolutie Zuid-Holland 24 november 2020

Leiden, 19 november 2020– Leerlingen van OBS Anne Frank plantten samen met IVN Natuureducatie op 19 november een Tiny Forest aan. Het Tiny Forest is geplant in Stevenshof, op wandelafstand van de school. Wethouder Ashley North onthulde ’s ochtends in een videoboodschap de naam en wenste de kinderen veel plezier in hun eigen minibos.

Foto: Anne Kaere Fotografie

Tiny Forest: minibos ter grootte van een tennisbaan

Een Tiny Forest is niet alleen een prettige plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen. Kinderen leren in het buitenlokaal en worden opgeleid tot Tiny Forest Ranger. Buurtbewoners ontmoeten elkaar op een prettige en gezonde plek. Het bos zorgt bovendien voor verkoeling op warme dagen, meer biodiversiteit en waterberging bij zware regenval. www.ivn.nl/tinyforest

Leren in en van de natuur

Spelen en leren op groene plekken, zoals een Tiny Forest, heeft veel voordelen. Kinderen kunnen er hun creativiteit kwijt en spelen gevarieerder. Ook is het een buitenlokaal dat leerkrachten kunnen gebruiken voor het dagelijkse onderwijs in een contextrijke omgeving. Bijvoorbeeld bij leren over de Nederlandse natuur, zoals bodemdiertje en planten en bomen. Het is een gezonde en inspirerende plek waar kinderen zowel fysiek als sociaal leren in en van de natuur.

Plantdag en corona

Helaas was het door corona niet mogelijk het Tiny Forest met de hele buurt aan te planten. Door met kleine groepen en beperkte begeleiding te planten hebben we er toch een feestje van kunnen maken en hebben de Tiny Forest Rangers hun eigen boom geplant. Wethouder Ashley North had van te voren een leuke videoboodschap opgenomen om de kinderen veel plezier en succes te wensen.