Groene Revolutie Zuid-Holland
Kind & Natuur
dinsdag07sep2021

Inspiratie opdoen voor het eigen schoolplein

Op een groene plek in Rotterdam ontdekken leerlingen van zes verschillende basisscholen in de maanden juni en juli hoe leuk en fijn spelen en bewegen in de natuur is. Zij bezoeken de Speeldernis, een inspirerende natuurspeel- en leerplek in het kader van de Groene Revolutie Schoolpleinen. Tijdens het bezoek doen de kinderen inspiratie op voor het ontwerp van hun toekomstige groenblauwe schoolplein. Op maandagochtend 5 juli is het de beurt aan afgevaardigde leerlingen van de Oranjeschool.

Alle zintuigen op scherp!

De ochtend start met een zintuigenroute. Op verschillende plekken in de Natuurspeeltuin doen leerlingen opdrachten waarbij steeds één van de zintuigen centraal staat. Ze struinen door de wildernis op zoek naar dezelfde blaadjes, bloemetjes en vruchten als die door de begeleider zijn klaargelegd. Daarna ontdekken ze verschillende structuren van de bast van bomen, luisteren ze naar de geluiden om hen heen, proeven ze verschillende kruiden en klimmen ze in bomen. Tijdens het boomklimmen moedigen de kinderen elkaar aan. De één durft zich al hangend aan een tak naar beneden te laten vallen, een ander probeert het moedig, maar besluit dat het te spannend is, of het risico te groot. En dat is ook oké. De sfeer is gemoedelijk, zelfs al zitten de leerlingen met een grote groep dicht bij elkaar in één grote klimboom. Tijdens de activiteiten hoor ik een kindje achter mij zachtjes zeggen: ‘In de natuur kan je zo lekker ontdekken’. En dat is waar, dat zie je hier gebeuren.

Tussen de belevingsactiviteiten door staan kinderen samen met Esmeralda, projectleider Kind & Natuur van IVN, stil bij het soort activiteiten dat ze graag willen doen op het schoolplein: denk aan bewegen, klimmen, balanceren, bouwen. Maar eigenlijk kunnen ze niet wachten om gewoon naar buiten te gaan. Vooral het water heeft een grote aantrekkingskracht: ‘mogen we de regenlaarzen aandoen, want dan kunnen we het water in?’ De pauze is gelukkig voor de enthousiaste leerlingen maar kort, en als snel kunnen ze zelf op ontdekkingstocht.

Intuïtiever spelen op een groene plek

Leerkracht Robert staat ook zichtbaar te genieten. Hij stapt als één van de eersten met laarzen en al het water in. ‘Het is genieten dit. Kinderen komen in een andere mindset. Op een stenen schoolplein is al bepaald hoe je met alles moet spelen. Een groene plek als dit is veel intuïtiever en daagt uit tot fantasie, creativiteit en ontdekken. Kijk ook hoe sociaal de leerlingen bezig zijn. Zelfs de stoerste van het plein staat nu lekker met modder te spelen. Wat me ook opvalt? Normaal gesproken zijn er snel veel grenzen, maar kinderen kunnen heel goed hun eigen grenzen bepalen.’

Een plekje voor elke leerling

Wat mij opvalt als ik de leerlingen bezig zie? Elk kind gaat lekker zijn of haar eigen gang. Een groep balanceert over balken boven het water, of is er zelfs ingedoken en jut elkaar op. Maar andere leerlingen trekken zich terug en gaan op zoek naar beestjes in de struiken, of zitten op een rustig plekje alleen op de schommel. Er is voor ieder wat wils. Volgens mij is dat ook de kracht van een Groen Schoolplein. Je kan er meer dan voetballen, je kan je terugtrekken en de rust opzoeken, maar ook je grenzen ontdekken of lekker op onderzoek uitgaan.

Toekomstige schoolplein

Na een ochtend spelen maken de leerlingen samen met Esmeralda de balans op. Wat moet er echt op hun nieuwe groene schoolplein komen te staan? ‘Dit moet echt ons schoolplein worden’, is de conclusie van één van de leerlingen. Anderen vragen of ze volgend jaar weer naar de Speeldernis gaan. Op hun eigen plein zien ze het liefst de volgende elementen terugkomen: een buitenlokaal, planten en beestjes, losse onderdelen om bijvoorbeeld hutten te bouwen, een klimparcours, boomstammen om op te balanceren en aardbeien om te eten.

Groene Revolutie Schoolpleinen

De inspiratiesessies zijn een onderdeel van de Groene Revolutie Schoolpleinen van IVN Natuureducatie. Wij begeleiden scholen om te komen tot een groen, duurzaam schoolplein. In onze aanpak staat het kind centraal. Daarom betrekken wij leerlingen bij het hele proces van ontwerp tot oplevering.