De initiatieven worden beoordeeld op 5 criteria, waarbij het belang van ieder criteria een wegingsfactor heeft. Voor elk criteria wordt een boordelingsschaal van 0-10 gebruikt.
1. Duurzaamheid – mate waarin het element groen en duurzaam wordt verstrekt in de onderneming (40%)
2. Burgerparticipatie - de wijze waarop maatschappelijke organisaties, buurtverenigingen en instellingen zijn betrokken (25%)
3. Innovatie – mate waarin het initiatief vernieuwend is (20%)
4. Economische spin off – de effectiviteit van het verdienmodel (10%)
5. Publieke voorbeeldfunctie – waarom/hoe/waar het initiatief een voorbeeldfunctie heeft (5%)
Begin januari wordt gecontroleerd of de inschrijving compleet is en doorgestuurd naar de beoordelingscommissie.
De beoordelingscommissie zal maximaal 8 genomineerden selecteren. Je krijgt schriftelijk bericht of je wel of niet bent genomineerd. De beoordelingscommissie bestond in 2019 uit de volgende personen:
Naam |
Bedrijf/organisatie |
Carlijn van Tijen |
Provincie Limburg |
Ton van Hoof |
Citaverde College |
Rick van Meel |
KNHM |
Geert Stroucken |
Rabobank |
Manon Luijten |
VVV Zuid-Limburg |
Mathias Brockmann |
MKB Limburg |
Michel van Lieshout |
MKB Innovatiehuis |
Cindy Nordhausen |
IVN |
Tijdens het eindevenement worden de winnaars bekend gemaakt.
Genomineerden zijn verplicht om bij de uitreiking aanwezig te zijn. Tijdens de prijsuitreiking pitchen genomineerden hun ideeën. Aan de hand van de pitches zal de jury uiteindelijk de winnaar bekendmaken.
Ook niet-genomineerden zijn welkom bij de prijsuitreiking en kunnen daar hun ideeën presenteren in de vorm van een markt.
De jury bestond in 2019 uit de volgende personen:
Naam |
Bedrijf/organisatie |
Hubert Mackus |
Gedeputeerde provincie Limburg |
Monique Princen |
Voorzitter MKB Limburg |
Frank van Bussel |
Directeur KNHM |
Ans Christophe |
College van bestuur Citaverde College |
Renske Visscher |
Regiodirecteur IVN Zuid |
Het geldbedrag wordt overgemaakt bij de start van het project (binnen 6 maanden na de prijsuitreiking)
De namen van de deelnemers en de namen van de door hen ingezonden projecten worden bekend gemaakt op de website en/of publicitair gebruikt. Daarnaast wordt een omschrijving van de winnende projecten bekend gemaakt op de website en/of publicitair gebruikt.
De winnaars zijn gerechtigd om voor eigen communicatiedoeleinden, corporate brochures, website en sponsoring gebruik te maken van het logo van de Groene Helden conform de geldende richtlijnen.
De genomineerden en winnaars van de Groene Helden zullen bereid zijn mee te werken aan publiciteit, het geven van interviews en het verstrekken van testimonials.
Tijdens de expeditie, Duurzame Dates en prijsuitreiking wordt foto- en videomateriaal gemaakt. Dit materiaal mag door IVN gebruikt worden in communicatie-uitingen rondom Groene Helden.