Groen om te doen
Bloemen & Planten
dinsdag07dec2021

Eindejaars Plantenjacht

FLORON organiseert vanaf de 1e Kerstdag tot en met 3 januari 2022 de Eindejaars Plantenjacht. Zij willen heel graag weten welke planten er in deze periode bloeien. Via de tuintelling kan je direct doorgeven welke bloeiende planten je hebt gezien in je tuin.

We hopen dat er veel tuintellers meedoen, zodat we kunnen achterhalen of er een verschil is in de planten die in tuinen bloeien of daarbuiten. En natuurlijk of er een verschil is met vorig jaar.

Van de ingestuurde soortenlijstjes maken we een lijst van alle gevonden soorten. In januari maken we de eindstand bekend via Vroege Vogels. We kijken ook wat voor soort planten het zijn. Zijn het typische voorjaarsbloeiers? Gaat het om soorten die pas in de nazomer bloeien? Of zijn het soorten die bijna het hele jaar door bloeiend te vinden zijn? Bloeien in tuinen heel andere planten dan elders?

1. Zoek bloeiende planten

Zoek in de periode tussen 25 december 2021 en 3 januari 2022 naar bloeiende planten in de tuin. De bloemen kunnen trouwens heel klein zijn, dus het is soms echt even zoeken.

Mocht het in deze periode tijdelijk heel koud zijn, waardoor er geen planten bloeien, kijk dan nog een keer als het minder koud is. Planten kunnen soms verbluffend snel opeens in bloei staan.

2. Bepaal welke soort het is

Op de zoekkaart staan de meest algemene soorten die je bloeiend kunt aantreffen. Deze en andere soorten die je kent en die in de volledige Nederlandse soorten staan, zijn in de plantenlijst te vinden met een foto en een korte beschrijving.

3. Tellingen doorgeven

Geef alleen de bloeiende planten door. Bevestig datum en tijd en geef eventueel het aantal exemplaren dat je hebt gezien door.

N.B. Als je een van de soorten alleen zonder bloemen vindt, kun je deze natuurlijk altijd doorgeven met een weektelling.  Via extra informatie invoeren kun je aangeven in wat voor stadium de plant is: niet bloeiend, bloeiend of met vruchten (bessen of zaden).

Je kunt tellingen doorgeven van 25 december 2020 tot en met 4 januari 2022 12.00 uur.

Waarom de Eindejaars plantentelling?

Deze inventarisatie geeft antwoord op de vraag welke planten er midden in de winter nog in bloei staan en welke bloeiende plant het meest wordt gezien. Daar is nog niet zoveel kennis van omdat in de winter de blik niet echt op planten is gericht. Het is de bedoeling dat de plantenjacht hierin verandering brengt.

Resultaten van de telling

FLORON laat gedurende de Eindejaars Plantenjacht de mooiste en opvallendste inzendingen zien, onder andere via Facebook, Vroege Vogels en tuintelling.nl.

Op www.plantenjacht.nl worden alle resultaten gedeeld, inclusief de bloeiende planten buiten tuinen.

> Lees de resultaten van eerder jaren

Meer informatie en de gratis winterplanten zoekkaart is te vinden op www.plantenjacht.nl.

Met jouw hulp draag je bij aan een betere kennis van de natuur!