Groen om te doen
Amfibieën & reptielen
dinsdag05apr2022

Doe-tip: Amfibieën avondtelling

Op 16 en 17 april 2022 organiseert Jaarrond Tuintelling een avondtelling: ga ’s avonds de deur uit en zoek in jouw vijver naar kikkers, padden of salamanders. Amfibieën zijn namelijk vaak in de avond actief. Zo komen we er samen achter welke soorten amfibieën gebruik maken van tuinvijvers!

Amfibieën avondtelling

Geef jouw waarnemingen door vanaf de avond van 15 april via de website van Jaarrond Tuintelling. Je hebt tot maandag 18 april, 12.00 de tijd om jouw telling door te geven.

Hoe ontdek je amfibieën in je tuin?

Loop eerst zo stil mogelijk naar de vijver en blijf op een afstand van ongeveer 10 meter staan, zodat je ze niet afschrikt. Luister aandachtig. Hoor je iets? Loop rustig verder en knip je zaklamp aan als je nog niets hoort. Zie je iets?

Doe-tip: amfibieën avondtellingTip: zorg dat het wateroppervlak niet volledig bedekt is met kroos of andere waterplanten, zodat je de amfibieën kunt zien zitten. Dit doe je door eventueel wat bedekking weg te halen. Doe dit een paar dagen voordat je gaat tellen, zodat het water helder is als je gaat kijken. Neem een zaklamp mee.

Waarom tellen we op dit moment?

De voortplantingsperiode is aangebroken voor veel amfibieën. Alle kikker- en paddenmannetjes proberen vrouwtjes te lokken door te kwaken. Sommige soorten doen dit wat harder dan anderen. Goed luisteren dus! Ook zijn salamanders aan het baltsen. Ze doen dat vooral in de ondiepe delen van de vijver.

Doe je mee?

Doe mee met de Slootjesdagen

In het weekend van 10 t/m 12 juni 2022 gaan we tijdens de IVN Slootjesdagen weer samen met (groot)ouders en kinderen van 4 t/m 12 jaar op avontuur langs de waterkant. Op ruim 100 locaties in het land staan IVN-natuurgidsen voor je klaar met schepnetjes, loeppotjes en zoekkaarten om je alles te leren en laten beleven over de natuur in de sloot!

Meer over de Slootjesdagen

Wil je meer #groenomtedoen tips?

Bekijk alle tip