Met je billen op een boomstam – Herfsttoer

Groen doet goed 14 april 2021

Drie dagen de natuur in. Lekker ravotten, sjouwen, knutselen, klauteren, zoeken en graven. En ondertussen héél veel leren. NatuurWijs organiseert speciale toers voor kinderen uit grote steden. Zo ook de Herfsttoer voor kinderen uit Utrecht Overvecht.

Pang! Pang! Je moet goed zoeken, maar als je in de planten naast het bospad zo’n lekker dik, groen peultje vindt en je knijpt in het puntje, niet te hard maar ook niet te zacht, dan… pang! springen de zaadjes in het rond. Springzaad is net vuurwerk! Laat Karima en Marzouka maar roepen dat ze willen doorlopen, dit is veel te leuk. Misschien wel leuker dan van de zandheuvel afrollen, daarnet, of het huttenbouwen gister. En dan moet het allerleukste nog komen. Morgen gaan we een vuurtje stoken!

Herfsttoer

In de herfstvakantie gingen 22 kinderen van 8 tot 10 jaar uit de Utrechtse wijk Overvecht op Herfsttoer. Het driedaagse uitje werd georganiseerd door stichting NatuurWijs, welzijnsorganisatie DOCK en stichting Utrecht Natuurlijk. NatuurWijs verzorgt natuureducatie voor Staatsbosbeheer en focust op (stads)kinderen die niet of nauwelijks de natuur in gaan. Mede dankzij Groen doet goed kan de Herfsttoer gratis aangeboden worden — compleet met vervoer, lunch en professionele begeleiding door NatuurWijzers — zodat er eigenlijk geen drempel kon zijn om níet mee te doen. Karima Loukili en Marzouka Boulaghbage, sociaal makelaars bij DOCK Utrecht, selecteerden de kinderen met zorg. Karima: “In Overvecht wonen veel families met een migratieachtergrond, waarvan ik de moeders goed ken. Ik wist welke kinderen de toer hard nodig hadden, bijvoorbeeld omdat ze veel hebben meegemaakt of omdat het gezin geen mogelijkheden heeft om de stad uit te gaan.”

Buitenkans

Overvecht is een echte stadswijk. Veel hoge flats, veel mensen, veel verkeer, veel lawaai, veel prikkels. Geen plek waar je snel natuur vindt. Ja, de speelnatuur en kinderboerderij van het Gagelbos zijn dichtbij, maar ouders laten hun kinderen daar niet alleen naartoe gaan en met een groot gezin hebben ze niet zomaar tijd om mee te gaan. Of ze weten eenvoudig niet dat om de hoek een natuurgebied ligt. “Wij vinden het belangrijk dat de kinderen uit Overvecht kennismaken met de natuur”, gaat Karima verder. “Om nieuwe interesses te ontdekken en te ervaren dat ze daar rust kunnen vinden. De Herfsttoer was een buitenkans, omdat we ook echt de stad uit gingen, met een touringcar naar Hollandsche Rading en Lage Vuursche. Terwijl sommige van deze kinderen nooit een dagje weg gaan! Eén jongetje stond elke dag om vijf uur naast zijn bed, zo opgewonden was hij. En ik denk dat ze deze toer hun hele leven niet meer vergeten.”

Gelukkig

“De Herfsttoer was echt een bijzondere ervaring”, blikt Karima terug. “De kinderen hebben zo veel gespeeld, zo hard gewerkt en vooral zo ontzettend genoten! Alles was nieuw voor hen. We lunchten midden in het bos. Niet aan tafels, gewoon een omgevallen boom zoeken en met je boterhammetje gaan zitten. Ze vonden het prachtig. Een aantal moeders heb ik na afloop gevraagd: weet jij dat jouw kind heel gelukkig is in de natuur? Meestal wisten ze dat niet. Ik hoop zo dat zij nu zelf ook met hun kinderen op pad gaan.”

Bovenstaande tekst is een deel van een artikel in het magazine van Staatsbosbeheer. Klik hier om het hele artikel te lezen