Alle kinderen de natuur in!
Groen doet goed
Kind & Natuur
donderdag19okt2017

De klassen uit, de tuinen in

Basisschool de Toonladder Galecop in Nieuwegein heeft een duidelijke visie: minder boeken, meer ervaren. “Kinderen leren het meest als ze zelf ook iets mogen doen”, aldus schooldirecteur Leendert Jan Meijwaard. Hij ondernam actie en zorgde er samen met leraren en (groot)ouders voor dat er moestuinen voor de bovenbouw en een belevingstuin voor de kleintjes kwamen.

Wat was jullie aanpak?

Onze bovenbouwkinderen zitten altijd in hetzelfde lokaal en kijken elke dag uit op hetzelfde stukje groen. Het leek ons daarom slim om de stukjes grond direct naast de vijf lokalen te gaan benutten voor moestuinen, zodat elke klas zijn eigen tuin kon adopteren. Eigenlijk zijn de klaslokalen daarmee groter geworden, door onze omgeving erbij te betrekken. De kinderen mogen zelf poten, onderhouden en oogsten. Het is echt hun eigen tuin.

Wat leverde de bijdrage van Groen doet goed op?

Het opzetten van de moestuinen was best een flinke klus. We hadden zelf de expertise niet in huis, dus de subsidie van Groen doet goed was een uitkomst. Als school is het moeilijk om binnen het budget ruimte te maken voor extraatjes als een moestuin. De financiering zorgde ervoor dat professionals konden helpen met de aanleg van de tuinen. Zo konden we een goede basis leggen. 

Het project trok ook enthousiaste (groot)ouders met verstand van tuinieren aan, die hun kennis en ervaring graag deelden. Er is nu zelfs een tuincommissie. Samen hebben we een mooi programma gemaakt en ervoor gezorgd dat de eerste oogsten een succes waren. Bijna alle kinderen hebben er heel veel plezier aan beleefd. Ze kijken uit naar het volgende pootseizoen.

Hoe reageerden de leerlingen op dit nieuwe programma?

Wat heel gaaf was om te zien, was dat de kinderen zich zo verbaasden over wat er allemaal uit de grond kon komen. Als ze een volgroeide pastinaak uit de tuin haalden stonden ze het ding vol verwondering aan te staren. “Hebben we dit zelf laten groeien en kan je dit echt eten?” vroegen ze zich hardop af. De ervaringen die ze op deze manier opdoen vergeten ze nooit meer. En ik ook niet trouwens.

Hoe past dit project bij jullie visie? 

“Bij veel scholen is er niet veel aandacht voor natuur en de omgeving. Dat is jammer, het is volgens ons een belangrijk onderdeel in de ontwikkeling van kinderen. Wij hebben dan ook een bewuste keuze gemaakt om dit juist wel te doen. We onderscheiden ons daarmee op van andere scholen en we merken dat het werkt. Het zou denk ik goed zijn als meer scholen die keuze zouden maken. Boeken zijn goed, maar alles wat kinderen zélf zien groeien en bloeien beklijft echt veel beter. Natuur moet je beleven en niet uit een boek halen. Dat is onze visie op natuuronderwijs. We hebben heel veel plezier beleefd aan dit project, we hebben de kans gekregen om te investeren in iets waar we in geloven.

Waarom werd het een succes?

“Ons project is een succes geworden met dank aan alle mensen die hebben meegeholpen maar vooral ook dankzij de kinderen zelf. Ze hebben verantwoordelijkheid genomen voor hun eigen oogst en dat was mooi om te zien. Dat konden ze denk ik alleen maar doen omdat we ze ook echt vanaf het begin hebben betrokken. Ze hebben met ons samengewerkt. Het was hier niet alleen voor, maar ook met de kinderen. Iets dat we wellicht ook op andere plekken meer toe kunnen passen. We zijn op het moment ook druk bezig onze activiteiten uit te breiden, met name voor de jongere kinderen van de onderbouw. Kort geleden hebben we bijvoorbeeld voor onze belevingstuin de eerste wilgenteenhutten gemaakt. Leuk om te zien hoe we steeds weer een stap verder zetten."