Gastheer van het Landschap
Recreatie
dinsdag23jul2019

10 keer op avontuur in de natuur

Met deze 10 belevingstips laat jij jouw gasten deze zomer zelf de natuur ontdekken.

1. Voorspel het weer.

Maak je eigen weerstation. Zoek een grote dennenappel en hang hem op aan een touwtje. Schubjes open = mooi weer, schubjesdicht = slecht weer (op komst).

2. Ga dauwtrappen.

Ga heel vroeg de natuur in en kijk, hoor en ruik hoe de natuur wakker wordt. Op de gratis IVN wandelapp staan prachtige wandelroutes door heel Nederland.

3. (Nacht)vlinders bewonderen.

Zoek een vlinderstruik en kijk welke vlinders en insecten er overdag op zitten. Ga een half uur na zonsondergang nog eens naar de vlinderstruik en kijk welke nachtvlinders op de struik afkomen. IVN afdelingen organiseren veel vlinderexcursies, neem contact op met een IVN afdeling bij jou in de buurt voor een mooie samenwerking.

4. Onderzoek een omgevallen boomstam.

Dode stukken hout zijn heel belangrijk voor insecten, wormen en paddenstoelen. Welke beestjes zie jij allemaal rondkruipen?

5. Loop op blote voeten.

Voel het zand tussen je tenen, of het natte gras onder je voeten. Doe je ogen dicht en leer ‘kijken’ met je voeten.

6. Maak muziek met natuurinstrumenten.

Trommel op een boomstam, kets stenen tegen elkaar of fluit op fluitenkruid, een grassprietje of schelp. Met natuurvondsten maak je de mooiste muziek.

7. Luister naar de natuur.

Ga ’s morgens op een rustige plek zitten, doe je ogen dicht en luister goed. Wat hoor je allemaal? Doe het ook eens in de herfst, winter en lente. Wat hoor je dan?

8. Waterdiertjes zoeken met een schepnet.

Vul een witte bak of emmer met slootwater. Haal je schepnet door de sloot en leeg hem voorzichtig in de bak. Welke diertjes zie je?

9. Maak een onderwaterkijker.

Knip de bodem van een plastic fles. Trek een doorzichtig stuk plastic strak over de opening en plak het goed vast. Ga naar de waterkant en duw de kijker in het water. Kijk door de opening van de fles. Wat zie je allemaal?

10. Wilde dieren spotten.

Kijk goed om je heen als je in de ochtend- of avondschemering door het duin of bos loopt. Er kan een ree, damhert, vos, wild zwijn of ander dier voorbij lopen. Kijk ook goed naar de grond, misschien zie je dierensporen.