Workshops

W1A: Hoe Fonk ben ik? Marjon Kollau (Fonk) en Lieke Gruyters, basisschool Effen (alleen ronde 1)

Op een interactieve manier zullen Lieke en Marjon je meenemen in wat het concept FONK inhoudt. Na deze workshop heb je handvatten hoe je de natuur en het buiten zijn integreert in het onderwijs én in het DNA van je school.  

Marjon Kollau is programmamanager FONK bij Edux (onderdeel van Wij zijn JONG), dat professionals in het onderwijs en kinderopvang adviseert en ondersteunt. Door haar expertise in verandermanagement en innovatie weet Marjon als geen ander hoe organisaties en mensen in beweging komen en zich ontwikkelen. Met FONK loopt Marjon voorop om de natuur en de kracht van spel, bewegen en buiten zijn meer te verankeren in de jeugdketen.

Lieke Gruyters is de locatiedirecteur van kbs Effen (onderdeel van INOS). Lieke is integraal verantwoordelijk voor kbs Effen en heeft met ondersteuning en begeleiding van Edux én samen met de ontwikkelaars van FONK, dit nieuwe concept geïmplementeerd op de locatie. Bevlogen kan Lieke vertellen over het succes van FONK bij de kinderen, ouders én de professionals. 

 

Fonk1Fonk2

W1B: Wonderbos voor jou, Cortlyn Schmitz (alleen ronde 2)

Het Wonderbos is een kinderdagverblijf voor kinderen tussen 3 maanden en 4 jaar met de natuur als basis.  Al onze kinderen gaan tenminste één (en meestal twee) keer per dag naar buiten, weer of geen weer, alle maanden van het jaar.  Kinderen die kunnen lopen gaan dagelijks naar het bos. Hoe doen wij dat met peuters en zelfs dreumesen? Wat doen wij daar? Wat zijn onze leer- en speeldoelen daar in het bos? Hoe bereiden wij de kinderen, hun ouders en ons erop voor? Hoe kan dit, volgens de eisen van de GGD en de Wet Kinderopvang? Als kinderen naar het bos brengen je ook aanspreekt en je hier vragen over hebt, kom naar deze workshop waar je die kunnen stellen in een gesprek met Cortlyn Schmitz, oprichter en peutereidster bij het Wonderbos.


Cortlyn Schmitz is begonnen als (Montessori) kleuterleerkracht in Amerika maar in 2010 is ze naar Nederland verhuisd waarna zij is overgestapt naar het werken met peuters.  Zij heeft een Bosschool Leider niveua 3 opleiding in Engeland gevolgd, en een IVN Natuurgids diploma gehaald.  Verder is ze opgeleid tot Pedagogisch Beleidsmedewerker/Coach.  Sinds 2014 is ze bijna elke dag met peuters in het bos te vinden.

Cortlyn

 

W2: Ruik, prof, hoor, ervaar; natuurlijk opgroeien, Jael Nouhet (Natuurpedagoog)

Natuurpedagoog Jael Nouhet neemt je in deze workshop middels het gebruik van je zintuigen mee. Langs diverse invalshoeken beleef je de meerwaarde van natuurlijk opgroeien en waarom dat van groot belang is bij de ontwikkeling van ons mensen. Zo ervaar je de meerwaarde zelf. Groei zelf van de natuur en de natuur door ons, laten we dat doorgeven.

Ontwikkelingspedagoog Jael Nouhet zet zijn kennis, visie en ervaringen in opdat je zelf spelenderwijs weer dichterbij de natuur kan genieten. Middels o.a. lessen, trainingen en advies brengt hij natuureducatie als tool in. Vol energie leven, van daaruit ontstaat natuurlijke groei.

Yael

W3: Leren in een groene speelomgeving, Peter Doornenbal (Buro Blad)

Wat leer je van spelen? Om daar een start in te maken gaan we lekker even los om een goed gevoel te krijgen en open te staan voor nieuwe dingen. Waarom is dit zo belangrijk op school en juist in een groene buiten omgeving? Hoe richt je dan die ruimte in om ieder zich lekker en veilig te laten voelen en het lesmateriaal voor lerend spelen binnen handbereik is? Zomaar drie redenen om er samen een leuke workshop van te maken.

Mijn naam is Peter Doornenbal, ontwerper en mede-eigenaar van buroBlad. Een ontwerp/adviesburo dat zich fulltime bezig houdt met het inrichten van groene buitenruimten waar kinderen lekker vrij kunnen spelen, kunnen fantaseren, verstoppen, vies worden, samen ontdekken of gewoon lekker kunnen wroeten in het zand met een stokje. Een plek waar groen echt groen is.
Peter

W4: Buitenles, wat en hoe? Eveline van Oudbroekhuizen (IVN Groene Wiel)

Buitenles geven, dat willen we allemaal graag! Kinderen zijn even in de frisse lucht, ze bewegen meer en ze leren op een andere manier. Maar hoe doe je dat, een buitenles geven? Hoe hou je je leerlingen bij de les en kun je een ‘binnenles’ ook buiten geven?

In deze workshop krijg je een aantal praktische handvatten rond het geven van buitenlessen en oefenen we lekker buiten met de nieuwe IVN-leskist ‘Natuur op het schoolplein’.

Eveline van Oudbroekhuizen is projectleider Kind & Natuur bij IVN en begeleidt scholen in het primair onderwijs bij natuur-en milieueducatie. Ze geeft teamtrainingen en verzorgt het NME-aanbod aan scholen vanuit IVN Het Groene Wiel. Samen met collega’s ontwikkelt zij educatie rond bijvoorbeeld Tiny Forest, Groene schoolpleinen en Voedselbosjes.

Eveline

W5: Pedagogische uitdagingen spelen en leren in het groen, Heleen van der Veen (Humankind)

Kinderen leren van elkaar, van volwassenen en van de omgeving. Tijd doorbrengen in de natuur is dan ook noodzakelijk is voor een gezonde ontwikkeling zowel fysiek als mentaal.  Naast een theoretisch deel over natuur als derde pedagoog maken we in deze workshop ook een praktische vertaalslag. Welke specifieke uitdagingen kom je tegen? Hoe ga je om met seizoen en natuur?  

In de deze workshop krijg je informatie maar is er ook veel ruimte voor eigen inbreng.

Heleen van der Veen gaan ontwerpen vanuit passie voor de natuur vanuit haar achtergrond als kunstenaar en  pedagoog. Inmiddels heeft zij jarenlange ervaring rond het vergroenen van buitenruimtes. Eerst als hovenier, later vanuit de kinderopvang. Gaandeweg heeft zij zich toegelegd op de relatie tussen pedagogiek en de groene omgeving. Bij kinderopvang Humankind werkt Heleen als regiopedagoog. Ook is zij betrokken bij Natuurkr8, de samenwerking van Humankind en IVN.

Heleen

W6: Kindvolgend werken in de natuur, Loes Govers en Annemarie Janssen (Kinderopvang De Tweeling)

Tijdens deze workshop nemen wij je mee in het belang van de natuurbeleving van het jonge kind (0 tot 4 jaar). Welke randvoorwaarden zijn er nodig voor succesvolle groene kinderopvang? We kijken naar de mogelijkheden. We gaan uit van wat kinderen kunnen; hoe stimuleer en motiveer je kinderen door het ze zelf te laten ervaren, ontdekken en zintuigelijk te laten beleven in een uitdagende en rijke natuurlijke leeromgeving? Wat vraagt een kindvolgendehouding van een pedagogisch medewerker ten aanzien van natuurbeleving? Hoe biedt je natuuractiviteiten aan waarbij hoofd, hart en handen centraal staan? Wij nemen je graag mee.

Ik ben Loes Govers en als manager ben ik werkzaam binnen Kinderdagverblijf De Tweeling te Nijmegen. Mijn passie is een bijdragen te kunnen leveren aan natuurbeleving voor het jonge kind. Kinderen zijn kunstenaars, onderzoekers en ondernemers, alles is in aanleg. Mijn overtuiging is dat natuur, het vrije spel en een vleugje verwondering een positieve bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van het kind. Wij, als volwassenen dienen de kinderen hierin te steunen en de waarden te laten zien.

Ik ben Anne-Marie Janssen en ben ruim twintig jaar geleden bij De Tweeling Kinderopvang gestart als pedagogisch medewerker op de verticale groep. Sinds 2010 gespecialiseerd als ateliermedewerker binnen een unieke en speciaal daarvoor ingerichte atelierruimte. Hier ondersteun ik de kinderen op een kind-volgend en creatieve wijze en bereid ze voor op de basisschool. Daarnaast ben ik werkzaam als pedagogisch beleidsmedewerker /coach. Ik ondersteun pedagogisch medewerkers met het onderzoeken naar hun persoonlijke kwaliteiten om gezamenlijk het pedagogisch klimaat te kunnen laten groeien en bloeien.

LoesAnne Marie

Meld je nu aan