Workshops en Projectenpanorama

Workshops overzicht

  1. Door Stephen Ritz

  2. Creatief met groenten in de kinderopvang. Door Marije Woertman, De leukste lunch

  3. Overheerlijk overblijven; gezond lunchen op school. Door Marijn Haan, Gezonde School adviseur bij GGD Gelderland-Zuid

  4. Omgaan  met voedselverspilling met kinderen. Door Susanne Hagen, projectleider Voedsel bij Natuur & Milieu. 

  5. Maak gebruik van een Moestuincoach! Door Marieke Dekker, IVN Natuureducatie. 

  6. De Schooltuin: een jaar rond met de handen in de grond. Hoe kan ik de bioscoopfilm naar mijn school of BSO halen? Door Ignas van Schaick, EMS Films en Alina Salomon, IVN Natuureducatie.

  7. De Gezonde Kinderopvang. Door Karen van Drongelen, Voedingscentrum.

  8. Voedseleducatie van Tuin tot Bord. Door Esther Boukema, Smaak te pakken. 

  9. Gezonde voeding en leerprestaties. Door Coosje Dijkstra, Vrije Universiteit

  10. Duurzame voeding in je klas. Door Carla Glorie, Velt.


Projectenpanorama

  1. Groningen: Door Anja Schluter, SKSG Kinderopvang

  2. Friesland: Bonenspectakel. Door Pyke Kroes, IVN Natuureducatie

  3. Drenthe: Door Marlies Bos, Kinderopvang Speelhuis

  4. Overijssel: Foodcamp. Door Judith de Rijk, LekkerBoer

  5. Flevoland: Red eten en voorkom voedselverspilling. Door Millicent Schepman, voorzitter Stichting Buitengewoon Almere. 

  6. Gelderland: Ervaringsgericht leren in schoolmoestuinen. Door Annerie Rutenfrans, Beleef en Weet. 

  7. Utrecht: Gezond en low budget koken met kinderen. Door Julia Waszink, Soepa.

  8. Noord-Holland: Leerlijn voedsel, cultuur en identiteit. Door Assia Mouhouti, adjunct directeur Lukasschool Amsterdam en Esther Boukema, Smaak te pakken

  9. Zuid-Holland: Sjamm. Zelf aan de slag met kornoeljebessen. Door Frederique Kreeftenberg. 

  10. Zeeland: De Tivolituin - spelen & beleven. Door Christien d'Hondt, kinderopvang De Tivoli

  11. Noord-Brabant: Onderzoekend voedingsonderwijs in een betekenisvolle leeromgeving. Door Dennis van den Wildenbergh, OnderwijsChef

  12. Limburg: Het Groene-Vingers-Virus. Door Dieuwertje Crasborn, Onze oogst
     

Workshops in detail

Workshop 1: Door Stephen Ritz

Binnenkort komt hier meer informatie over deze workshop.

Workshop 2: Creatief met groenten in de kinderopvang. Door Marije Woertman, De leukste lunch 

Door het aanbieden van gezamenlijke gezonde groentemomentjes wordt er beter en gezonder gegeten. Groente kan je aanbieden bij de lunch, maar ook als alleen een groentemoment in de middag. Door gebruik te maken van veel kleuren en variatie, en door het leuk en creatief maken, wordt het leren proeven ineens veel aantrekkelijker en meer fun voor kinderen. Tijdens deze workshop vertelt Marije je alles over groentemomentjes en hoe je die heel leuk kan maken.

Over Marije Woertman: Als moeder van twee kieskeurige en zeer langzame eters is Marije zich gaan verdiepen in bento, een Japanse eetwijze, om de lunch voor haar kinderen leuker en gevarieerder te maken. Het bleek te werken, want de lunchtrommels kwamen netjes leeg terug. 

Als freelancer geeft Marije gastlessen en workshops aan kinderopvang en scholen. Het is haar missie om te inspireren en informeren over bento en gezonde voeding. Dit doet ze door het verkopen van leuke lunch- en moestuinproducten, door het opzetten van De leukste lunch community en door het ontwikkelen en/of begeleiden van gezondheidsprojecten, zoals een drinkwaterproject of Smakelijke Moestuinen. Samenwerken met de GGD, diëtisten en lokale initiatieven is daarbij voor Marije erg belangrijk.

conferentie

Workshop 3: Overheerlijk overblijven; gezond lunchen op school. Door Marijn Haan, Gezonde School adviseur bij GGD Gelderland-Zuid

Hoe kan je een gezonde lunch op een speelse, ongedwongen  manier onder de aandacht van leerlingen en ouders brengen? Begin een pop-up restaurantje! Ouders en/of leerlingen koken gezonde maaltijden en leerlingen eten dit vervolgens op. Doel: Leerlingen eten een gezonde lunch  en weten dat dit onderdeel is van een gezonde leefstijl. Subdoel: Leerlingen ontdekken nieuwe smaken, eten meer groente, merken dat samen eten heel gezellig is en leren het verschil  tussen feest-eten en eten dat je voedt. In de workshop ga je deze interventie uitvoeren en aldoende neemt Marijn je mee in de voorwaarde, de meerwaarde en de do's en don’ts.

Over Marijn Haan: In een eerder beroepsleven was Marijn kok. Nu werkt ze bij de GGD Gelderland- Zuid en is ze Gezonde School adviseur. Het thema voeding is haar expertise en daarbij begeleidt ze middelbare scholen bij het verkrijgen van een gezonde kantine. Ook helpt ze lagere scholen bij het opzetten van een moestuintje en probeert ze mensen bewust te maken van het belang van een groene leefomgeving. Want groen en gezondheid hebben een directe link.

 

Workshop 4:  Omgaan  met voedselverspilling met kinderen. Door Susanne Hagen, projectleider Voedsel bij Natuur & Milieu. 

Deze workshop gaat over voedselverspilling. Voedselproductie heeft een groot effect op het klimaat en de biodiversiteit. Wat mensen eten en hoeveel van het eten wordt weggegooid maakt een groot verschil voor de natuur. In deze workshop leer je wat het effect van voedsel is op de wereld, welke vormen van verspilling het meeste voor komen in Nederland bij (jonge) gezinnen en wat je allemaal zelf kan doen om verspilling tegen te gaan. Op een leuke interactieve manier bedenken we nieuwe manieren om op een creatieve manier samen met kinderen om te gaan met voedselverspilling (voor medewerkers BSO en kinderen van 8-12 jaar).

Over Susanne HagenSusanne is projectleider Voedsel bij Natuur & Milieu, hier doet ze verschillende projecten op het gebied van voedselproductie systemen en voedselconsumptie. Zo heeft ze als onderdeel van het project ‘Restaurants van Morgen’ in Regio Foodvalley onderzoek gedaan bij 21 restaurants naar voedselverspilling & gedrag en is ze betrokken bij het landelijke initiatief ‘Samen tegen Voedselverspilling’.

conferentie

Workshop 5:  Maak gebruik van een Moestuincoach! Door Marieke Dekker, IVN Natuureducatie.

Moestuinieren op school of bij de kinderopvang. Hoe leuk is dat? Heel erg leuk! Een betere manier om te leren en ervaren hoe voedsel groeit en smaakt is er niet! Toch kan jouw team een beetje huiverig zijn om te beginnen met moestuinieren. Te weinig kennis en te weinig hulp kunnen struikelblokken zijn. De Schoolmoestuincoach kan dan een oplossing zijn!

In deze workshop hoor je meer over het netwerk van Moestuincoaches dat door Jong Leren Eten, in samenwerking met IVN en Velt,  momenteel landelijk wordt gerealiseerd. Laat met hun hulp, ook jouw schoolmoestuin succesvol groeien en oogst op alle vlakken de smakelijke resultaten!

Over Marieke Dekker: Marieke is projectleider bij IVN en hoofddocent van de opleiding Moestuincoach. Samen met Velt ontwikkelde zij de opleiding vanuit haar praktijkervaring met het opzetten en begeleiden van diverse schoolmoestuinprojecten. Zij kent de knelpunten van scholen bij het opzetten van een schoolmoestuin dus van binnenuit!

conferentie


 

Workshop 6: De Schooltuin: een jaar rond met de handen in de grond. Hoe kan ik de bioscoopfilm naar mijn school of BSO halen? Door Ignas van Schaick, EMS Films en Alina Salomon, IVN Natuureducatie.

De deelnemers maken tijdens de workshop kennis met de Schooltuinfilm die op 8 oktober 2020 in de bioscopen is uitgekomen. Filmmaker Ignas van Schaick vertoont beelden van de film zodat deelnemers van de workshop een goed beeld krijgen van het verhaal en de aanpak en de aanvullende mogelijkheden voor scholen en BSO’s. Alina Salomon zet de deelnemers met de 6 verschillende lessen aan het werk zodat de groep na afloop van de workshop weet welke aanvullende lessen bij de film horen en hoe ze die in hun eigen werk kunnen toepassen. Tijdens de workshop kiezen we twee spelvormen uit (die ook in de klas worden uitgevoerd) en laten de deelnemers op die manier verkennen hoe de lessen in de praktijk worden gebracht.  De workshop is gericht op leerkrachten in het basisonderwijs of medewerkers van de BSO’s. Inhoudelijk richt het lesmateriaal zich op groep 4, 5 en 6.

Over Ignas van Schaick en Alina Salomon: 
Ignas heeft in de afgelopen jaren meerdere natuurfilms gemaakt zoals de Nieuwe Wildernis, Holland natuur in de Delta en De Wilde Stad. Altijd met ondersteunend lesmateriaal gebaseerd op de beelden die voor de film zijn gedraaid. Alina is werkzaam als projectleider bij IVN en hier o.a bezig met de landelijke moestuinprojecten.

Conferentie
 

Workshop 7: De Gezonde Kinderopvang. Door Karen van Drongelen, Voedingscentrum.

Binnenkort komt hier meer informatie over deze workshop.

Workshop 8: Voedseleducatie van Tuin tot Bord. Door Esther Boukema, Smaak te pakken. 

Deze workshop gaat over ervaringsgerichte voedseleducatie voor kinderen van 4-8 jaar.
Een workshop voor geïnteresseerden in circulaire lessen en voor uitvoerders die vast lopen in routine lesjes. De deelnemers gaan gezamenlijk lesideeën bedenken waarin de relatie gelegd wordt tussen natuur en voeding. Centrale ingrediënten zijn de verse bonen, de tomaat en brood.
Esther diept deze casussen vanuit haar praktijk uit. Hierbij zijn aandachtspunten: 1) Hoe sluit ik aan bij de beleving van het kind? 2) Hoe kan ik een serie korte lessen maken waarin de relatie gelegd wordt tussen tuin( grond) en keuken(mond). 3) hoe kan ik aandacht geven aan kinderen van diverse culturele afkomst? Deelnemers gaan naar huis met inspiratie, een methode om eigen lessen te bedenken en enkele recepten.

Over Esther Boukema: Vanuit de praktijk houdt Esther zich al 16 jaar bezig met de vraag hoe je kinderen zoveel mogelijk ervaringsgerichte voedseleducatie kan geven zonder dat het organisatorisch en logistiek te ingewikkeld wordt. Ze werkt met kinderen van 4 – 12 jaar en culturen in en om Amsterdam. Recentelijk heeft ze in opdracht van de Lucasschool een leerlijn ‘Wereldburgerschap en voeding’ geschreven. Haar kracht is om het kind in zijn of haar waarde te laten en zonder goed of fout een maximale verwondering te laten plaatsvinden. Gezond voedsel is een feest.

conferentie

Workshop 9: Gezonde voeding en leerprestaties. Door Coosje Dijkstra, Vrije Universiteit

Binnenkort komt hier meer informatie over deze workshop.

Workshop 10: Duurzame voeding in je klas. Door Carla Glorie, Velt.

Binnenkort komt hier meer informatie over deze workshop.

Projectenpanorama in detail

Projectenpanorama 1: Groningen: Door Anja Schluter, SKSG Kinderopvang

Binnenkort komt hier meer informatie over dit project.
 

Projectenpanorama 2: Friesland: Bonenspectakel. Door Pyke Kroes, IVN Natuureducatie

Dit project geeft Inspirerende voorbeelden voor het thema zaaien, kiemen en groeien, zodat je daarna zelf concreet aan de slag kunt. Tijdens de workshop ga je voelen, proeven en zaadbommen maken. Die je uiteraard ook mee naar huis mag nemen! Het bonenspektakel richt zich op basisschoolleerkrachten en medewerkers van de BSO voor de doelgroep 2 tot 7 jaar.

Over Pyke Kroes: Het
 zaadje voor de liefde en de zorg voor de natuur en haar eigen omgeving die Pyke heeft is geplant in Friesland, Bozum een klein dorpje op de zeeklei van de oude Middelzee met koeien, weilanden en veel weidevogels. De combinatie van de opleidingen bosbouwschool in Velp, milieukunde en PABO hebben Anja de kans geboden om natuur, milieu en educatie met hoofd, hart en handen uit te kunnen voeren. Haar inspiratiebronnen zijn haar eigen omgeving, de Friese taal en buiten in de natuur.

Projectenpanorama 3: Drenthe: Door Marlies Bos, Kinderopvang Speelhuis

Binnenkort komt hier meer informatie over dit project.

Projectenpanorama 4: Overijssel: Foodcamp. Door Judith de Rijk, LekkerBoer

LekkerBoer wil bijdragen aan een gezonde en duurzame leefstijl door kinderen in beweging te brengen voor hun eten, op de plek waar het ‘gemaakt’ wordt. Op een boerderij en tuinderij komen alle aspecten van een gezonde en duurzame leefstijl samen. Tijdens dit projectenpanorama ga je samen met Judith buiten op voedselavontuur! Je eerst uitleven tijdens een farm bootcamp. Daarna scharrel je je producten bij elkaar om samen met een echte kok te bereiden in de LekkerBoer foodtrailer. De boer helpt je bij het oogsten en vertelt erover. Je ervaart wat een Foodcamp inhoudt voor je klas of BSO. Daarnaast doe je ideeën op om zelf toe te passen in de groep. De workshop richt zich op leerkrachten van het basisonderwijs en BSO-medewerkers. De Foodcamps richten zich op 4-12 jarigen.

Over Judith de Rijk:  Na een opleiding dierwetenschappen aan Wageningen University, werkte Judith 15 jaar als productmarketingmanager in de agrarische sector. Ze zag twee dingen: aan de ene kant de uitdagingen in de agrarische sector voor een duurzaam voedselsysteem en waardering voor het product en aan de andere kant kinderen en ouders die het verhaal en de beleving achter hun eten niet meer kennen. Hierdoor worden, vaak onbewust, minder gezonde keuzes gemaakt. Judith: 'Zelf ben ik op de boerderij opgegroeid en heb hier niet alleen belangrijke levenslessen opgedaan (zorgen voor de dieren en de natuur, leven en dood, de seizoenen), maar ook veel mooie herinneringen gemaakt (kalfjes voeren, koeien halen, bramen plukken in de weilanden). Dit gun ik alle kinderen als basis.' Veel kinderen groeien niet op op of in de buurt van een boerderij, waardoor ze het verhaal achter hun eten niet kennen, maar ook het buitenspelen en contact met alles wat leeft op en rond de boerderij niet meekrijgen. Daarom heeft Judith LekkerBoer opgericht, in eerste instantie met 'BSO kids' en daarna tevens met 'Foodcamps' die ook aan scholen worden aangeboden. De droom van Judith is om LekkerBoer landelijk uit te breiden en de komende jaren in elke grote stad met haar aanbod vertegenwoordigd te zijn.
Daarbij nauw samenwerkend met lokale partijen en deskundige partners; boerderij, restaurant, sportbedrijf, supermarkt, agrarische sector, gemeenten en gezondheids- en natuurorganisaties.

conferentie

Projectenpanorama 5: Flevoland: Red eten en voorkom voedselverspilling. Door Millicent Schepman, voorzitter Stichting Buitengewoon Almere. 

Dit is een praktische doe-les (kookworkshop) over het anders om leren gaan met gezond voedsel(-overschot). Een les die bestaat uit theorie, met elkaar koken, proeven en ervaren. Wat kun je zelf doen om voedselverspilling en voedseloverschot te voorkomen? Dagelijks gooien we veel gezond voedsel weg. Dat hoeft niet. In Almere gaan ze daar anders mee om. En kijken naar vragen als: “Wat kunnen we met voedseloverschotten doen, met Wie werken we samen, voor Wie zijn die voedseloverschotten bestemd en Waarom doen we dat?” Ontdek tijdens deze kookworkshop hoe de voedselketen werkt en overschot kan ontstaan. Alles wat nodig is om een voedselproduct in de winkel te krijgen, teveel verspilling, en hoe wij dat met elkaar kunnen verminderen en zelfs voorkomen. Ook ga je inzien dat er kinderen in overvloed leven, terwijl andere kinderen met voedseltekort te maken hebben. Ook kinderen in Almere leven in situaties waar dagelijks gezond voedsel eten niet vanzelfsprekend is!

Over Millicent SchepmanIn het dagelijkse leven is Millicent voorzitter van Stichting Buitengewoon Almere waarbij gezonder eten voor minima en verduurzaming de doelstellingen zijn. Zo heeft de stichting bijvoorbeeld een lespakket over verduurzaming en gezonder eten ontwikkeld voor deelnemers van 6 t/m 99 jaar. Naast haar werkzaamheden voor Buitengewoon Almere is Millicent inzetbaar als verandermanager en aanjager in implementatietrajecten. Trajecten met het doel om teams op korte termijn op een andere wijze samen te gaan laten werken ten behoeve van een efficiëntere bedrijfsvoering.

Conferentie

 

Projectenpanorama 6: Gelderland: Ervaringsgericht leren in schoolmoestuinen. Door Annerie Rutenfrans, Beleef en Weet. 

Buiten wonderen beleven, welk kind wil dat niet? Dit kan bij het kweken van groente, gezond voedsel, gewoon in de tuin. Aan de hand van een ontwerp, teelplan en jaarplanning op maat, kan onder begeleiding gemoestuinierd worden op een stukje grond op het schoolterrein of daar dichtbij. Praktische handvatten voor succesvol tuinieren met kinderen en het maken van zo’n draaiboek worden gegeven in deze workshop. Hoe duidelijker de wensen van de school of de BSO al zijn t.a.v. een schoolmoestuin, hoe beter een beeld gevormd kan worden van een bruikbaar draaiboek tijdens deze workshop. De workshop richt zich op personeel bovenbouw po en medewerkers BSO.

Over Annerie Rutenfrans: Annerie Rutenfrans studeerde biologie en werkte als docent Biologie en andere natuurwetenschappelijke vakken en bij Milieu Educatie Centrum Nijmegen. Door een vraag van haar zoon, die meer behoefte had aan groen op school, realiseerde ze haar eerste schoolmoestuin. Dit vormde de basis voor adviesbureau Beleef & Weet om meer schoolmoestuinen op te zetten. Zij inspireert en enthousiasmeert scholen om deze aan te leggen en maakt draaiboeken voor schooltuinieren. Met een moestuin beleven kinderen wonderen die ze nooit meer vergeten (beleef én weet) en gaan ze meer van groente houden blijkt uit ons wetenschappelijke onderzoek.

Conferentie

 

Projectenpanorama 7: Utrecht: Gezond en low budget koken met kinderen. Door Julia Waszink, Soepa.

Gezond eten hoeft niet ingewikkeld te zijn. Ontdek hoe je gezonde voeding bij kinderen op een eenvoudige manier kan stimuleren. Tijdens deze interactieve workshop ga je zelf aan de slag met het bereiden van gezonde en low budget traktaties en gerechtjes. Ook word je geïnspireerd hoe je eenvoudig een mini kookles met je groep of klas organiseert. Je krijg een kinderrecepten flyer mee ter inspiratie. De workshop is voor pedagogisch medewerkers van kinderen van 4 tot en en met 12 jaar en leerkrachten uit het basisonderwijs van groep 1 tot en met groep 8.

Over Julia Waszink: Julia is voedingsdeskundige en geeft sinds 2011 voedingseducatie aan kinderen (2-16 jaar) en geeft workshops en trainingen aan leerkrachten, pedagogisch medewerkers en opvoeders over hoe je gezonde voeding bij kinderen kan stimuleren. Bij haar workshops ga je altijd zelf met voeding aan de slag. Ontdek waar je eten vandaan komt, hoe het groeit en bloeit en wat je er allemaal mee kan bereiden. Julia: “Laat kinderen ervaren dat gezonde voeding juist lekker is en leg niet de nadruk op wat je niet mag eten. Ik stimuleer juist om gezonde voeding te (gaan) waarderen”.

Conferentie

Projectenpanorama 8: Noord-Holland: Leerlijn voedsel, cultuur en identiteit. Door Assia Mouhouti, adjunct directeur Lukasschool Amsterdam en Esther Boukema, Smaak te pakken

In deze workshop lichten Assia Mouhouti (adjunct directeur van de Lukasschool in Amsterdam) en Esther Boukema (schrijver van de leerlijn over voedsel, cultuur en identiteit) toe wat het succes is van de leerlijn. Aspecten die aan de orde komen zijn: de voordelen van een schoolbreed programma, de financiering, de globale inhoud, doelen en visie van de leerlijn, de manier waarop de leerlijn geïntegreerd is in het al bestaande programma, de hobbels en kansen voor leerkrachten, wie zijn de uitvoerders van dit project, het betrekken van ouders bij dit type leerlijn en natuurlijk het aansluiten bij de belevingswereld van het kind. Deelnemers kunnen het beeldrijke werkboek voor docenten inkijken en vragen stellen over de mogelijkheden voor hen om een dergelijk project te starten.

Conferentie

Projectenpanorama 9: Zuid-Holland: Sjamm. Zelf aan de slag met kornoeljebessen. Door Frederique Kreeftenberg.

Tijdens dit projectenpanorama gaan deelnemers ontdekken, uitproberen en proeven hoe je van bessen (met pit) van een (Kornoeljebessen)boom jam kan maken. Bessen rapen, schoonmaken, koken, vermalen en proeven. De jam wordt geproefd met poffertjes. De workshop richt zich op deelnemers die met kinderen tot ongeveer 7 jaar werken. Deelnemers gaan naar huis met nieuwe kennis en ervaring, een volle buik van de poffertjes, plakvingers van de jam en een klein potje jam.

Over Frederique Kreeftenberg: Opgeleid als stadssocioloog en werkzaam als zelfstandig projectleider in projecten waar sociale vraagstukken fysieke opgaven elkaar raken. Projecten ontwikkelt waarin kunst, cultuur, sociale cohesie, vormgeving en gebiedsontwikkeling samen komen. Een van de nog lopende projecten www.hetkleineavonturenpark.nl (start 2012 tot heden) is een postzegelparkje in stedelijk en stenig gebied waar kinderen tot circa 7 jaar grootste kleine avonturen kunnen beleven. Elke seizoen worden workshops gegeven waar natuur en ontdekken een rol spelen.
Vanuit dit platform tevens workshops gegeven aan verschillende leeftijdsgroepen tijdens evenementen van anderen.

Conferentie

Projectenpanorama 10: Zeeland: De Tivolituin - spelen & beleven. Door Christien d'Hondt, kinderopvang De Tivoli

Deze workshop gaat over De Tivolituin – spelen & beleven. Deelnemers worden deelgenoot van de wijze waarop we de tuin hebben ingericht en de activiteiten die we kinderen aanbieden en onze ervaringen daarmee. Uitdagend spel- binnen activiteiten buiten- natuur beleving- moestuinieren – eten uit de tuin. De deelnemers gaan naar huis met een plannetje om direct mee te beginnen op hun eigen locatie. De workshop richt zich op deelnemers die werken met kinderen tussen 0-12 jaar.

Over Christien d'Hondt: Samen met Annelies Geene heeft Christien een kleinschalig kinderdagverblijf met 3 locaties; een babyhuis van 0-2 jaar en 2 kindcentrumlocaties van 2-12 jaar. Ze runnen een gezonde kinderopvang en naast gezonde voeding en bewegen is een van de pijlers natuurbeleving. Dit wordt vorm gegeven door een moestuin van 250 m2 op loopafstand van de locatie voor de kinderen van 4-12 jaar en een moestuin op een van de locaties van 2-4 jaar. In de moestuin wordt niet alleen gezaaid, geplant en geoogst, maar vooral ook gekeken, gevoeld, gespeeld, gegeten en beleefd.

Christien: 'Buiten zijn en in nauw contact zijn met de natuur om je heen is van groot belang. We zien hoe kinderen hierdoor opbloeien daarom willen we dit aan ze meegeven. In mijn workshop neem ik je mee naar hoe we dat bij Tivoli vormgeven, mogelijk ter inspiratie voor jouw eigen kinderdagverblijf. Ik ben 46 jaar oud en heb een achtergrond in Human Resources en werkzaam als eigenaar van ons kinderdagverblijf en adviseur in de kinderopvang'.

Conferentie

Projectenpanorama 11: Noord-Brabant: Onderzoekend voedingsonderwijs in een betekenisvolle leeromgeving. Door Dennis van den Wildenbergh, OnderwijsChef

Tijdens deze actieve workshop voor leerkrachten in het basisonderwijs maak je kennis met de werkwijze van basisschool de Borne in Tilburg. Bij hen staat gepersonaliseerd leren in een betekenisvolle leeromgeving centraal. De workshop neemt je mee in de stappen die leerlingen van leerjaar 7/8 maken in hun onderwijsleerproces. We volgen leerling Anne (11 jaar) in de moestuin. Zij gaat vanuit haar eigen leervraag op zoek naar de betekenis van de gekweekte groente uit de moestuin en hoe zij deze kan inzetten voor het maken van een origineel recept. Je bent uitgenodigd om net als Anne deze stappen te doorlopen! Na de workshop heb je als deelnemer ervaren hoe leerlingen op de Borne stapsgewijs begeleid worden in hun leerproces én krijg je handige tips om mee te nemen naar je eigen onderwijspraktijk.

Over Dennis van den Wildenbergh: Voeding speelt een belangrijke rol in het leven van Dennis van den Wildenbergh. Naast zijn rol als leerkracht in het basisonderwijs heeft hij zich gespecialiseerd op gebied van voeding en gezondheid. In zijn onderneming ‘OnderwijsChef’ bundelt hij zijn ervaring en kennis. Hij merkt dat de jeugd steeds minder weet over voeding en dat overgewicht een steeds groter probleem wordt. Dennis ziet het als zijn taak om kinderen bewust te maken van (gezonde) voeding. Zij zijn de basis en de toekomst.

Conferentie

Projectenpanorama 12: Limburg: Het Groene-Vingers-Virus. Door Dieuwertje Crasborn, Onze oogst

In deze workshop ontdek je hoe simpel het is om groene vingers te ontwikkelen. Aan de hand van een QuickScan ontdek je hoe het ervoor staat met jouw groene vingers en waar jouw motivatie zit om je groene vingers te gebruiken. Daarna ga je aan de slag met een actieplan voor je 1e eigen jutetuin. Je gaat naar huis met een stevige jutezak en een actieplan voor je 1e jutetuin. Deze workshop is het meest geschikt voor mensen die werken met de doelgroep 8 tot 12 jaar.

Over Dieuwertje Crasborn: Dieuwertje is gezondheidswetenschapper en woont in Venlo. Ze inspireert mensen met haar passie voor gezond en duurzaam eten uit eigen omgeving. Met concepten als ‘Jutetuin’ en ‘Smakelijke Stoeptegeltuinen’ helpt zij professionals in onderwijs, kinderopvang en (ouderen)zorg om voedsel- en natuurbeleving een structurele en betekenisvolle plek te geven in de omgeving en leefwereld van kinderen en ouderen.

Conferentie