Workshops en Projectenpanorama

Workshops overzicht

  1. In gesprek met Stephen Ritz. Door Stephen Ritz, Green Bronx Machine

  2. Creatief met groenten in de kinderopvang. Door Marije Woertman, De leukste lunch

  3. Overheerlijk overblijven; gezond lunchen op school. Door Marijn Haan, Gezonde School adviseur bij GGD Gelderland-Zuid

  4. VERVALLEN

  5. Maak gebruik van een Moestuincoach! Door Marieke Dekker, IVN Natuureducatie. 

  6. De Schooltuin: een jaar rond met de handen in de grond. Hoe kan ik de bioscoopfilm naar mijn school of BSO halen? Door Ignas van Schaick, EMS Films en Alina Salomon, IVN Natuureducatie.

  7. De Gezonde Kinderopvang. Door Marthe Huigens, Voedingscentrum.

  8. Voedseleducatie van Tuin tot Bord. Door Esther Boukema, Smaak te pakken.

  9. VERVALLEN

  10. Duurzame voeding in je klas. Door Carla Glorie, Velt.


Projectenpanorama

  1. Groningen: VERVALLEN

  2. Friesland: VERVALLEN

  3. Drenthe: Groene, gezonde kinderopvang in de praktijk. Door Esther Peters en Annette Brookman

  4. Overijssel: Foodcamp. Door Judith de Rijk, LekkerBoer

  5. Flevoland: Red eten en voorkom voedselverspilling. Door Millicent Schepman, voorzitter Stichting Buitengewoon Almere. 

  6. Gelderland: Ervaringsgericht leren in schoolmoestuinen. Door Annerie Rutenfrans, Beleef en Weet. 

  7. Utrecht: Gezond en low budget koken met kinderen. Door Roos de Ridder, KERS

  8. Noord-Holland: Leerlijn voedsel, cultuur en identiteit. Door Esther Boukema, Smaak te pakken

  9. Zuid-Holland: Sjamm. Zelf aan de slag met kornoeljebessen. Door Frederique Kreeftenberg. 

  10. Zeeland: VERVALLEN

  11. Noord-Brabant: VERVALLEN

  12. Limburg: Het Groene-Vingers-Virus. Door Dieuwertje Crasborn, Onze oogst en Lily Faber, Wonderacademie
     

Workshops in detail

Workshop 1:  In gesprek met Stephen Ritz. Door Stephen Ritz, Green Bronx Machine

Wil je meer weten over de Green Bronx Machine? Heb je ideeën en/of vragen die je aan Stephen Ritz wil voorleggen? Ga dan in gesprek met Stephen Ritz en meld je aan voor deze workshop. Er is dan ruim tijd om met elkaar van gedachten te wisselen. Er is geen vast programma, het verloop van de workshop hangt af van ieders eigen inbreng. Een unieke kans om de mens achter een bijzonder en inspirerend verhaal te ontmoeten.

Over Stephen Ritz: Stephen is een internationaal geprezen docent, auteur van de bestseller ‘The Power Of A Plant’ en oprichter van Green Bronx Machine. Hij staat bekend als Amerika's favoriete leraar en is verantwoordelijk voor het creëren van het eerste eetbare klaslokaal ter wereld. Hij en zijn studenten hebben meer dan 52.000 kilo groenten verbouwd in de South Bronx, werden drie keer uitgenodigd in het Witte Huis door Obama, waren te zien op de cover van TIME for KIDS en zijn het onderwerp van een nieuwe documentaire; Generation Growth. Onlangs heeft Stephen verschillende afleveringen gehost van de nieuwe PBS-educatieve serie Let's Learn with Mister Ritz, werd hij door het NYC Food Policy Center uitgeroepen tot winnaar van de 2020 Change-Maker Award voor zijn reactie op COVID en ontving hij de Artemis CEA Disruptor Award 2021 voor zijn inzet en de impact die hij heeft gemaakt voor openbare scholen in New York en Amerika.

Workshop 2: Creatief met groenten in de kinderopvang. Door Marije Woertman, De leukste lunch 

Door het aanbieden van gezamenlijke gezonde groentemomentjes wordt er beter en gezonder gegeten. Groente kan je aanbieden bij de lunch, maar ook als alleen een groentemoment in de middag. Door gebruik te maken van veel kleuren en variatie, en door het leuk en creatief maken, wordt het leren proeven ineens veel aantrekkelijker en meer fun voor kinderen. Tijdens deze workshop vertelt Marije je alles over groentemomentjes en hoe je die heel leuk kan maken.

Over Marije Woertman: Als moeder van twee kieskeurige en zeer langzame eters is Marije zich gaan verdiepen in bento, een Japanse eetwijze, om de lunch voor haar kinderen leuker en gevarieerder te maken. Het bleek te werken, want de lunchtrommels kwamen netjes leeg terug. 

Als freelancer geeft Marije gastlessen en workshops aan kinderopvang en scholen. Het is haar missie om te inspireren en informeren over bento en gezonde voeding. Dit doet ze door het verkopen van leuke lunch- en moestuinproducten, door het opzetten van De leukste lunch community en door het ontwikkelen en/of begeleiden van gezondheidsprojecten, zoals een drinkwaterproject of Smakelijke Moestuinen. Samenwerken met de GGD, diëtisten en lokale initiatieven is daarbij voor Marije erg belangrijk.

Workshop 3: Overheerlijk overblijven; gezond lunchen op school. Door Marijn Haan, Gezonde School adviseur bij GGD Gelderland-Zuid

Hoe kan je een gezonde lunch op een speelse, ongedwongen  manier onder de aandacht van leerlingen en ouders brengen? Begin een pop-up restaurantje! Ouders en/of leerlingen koken gezonde maaltijden en leerlingen eten dit vervolgens op. Doel: Leerlingen eten een gezonde lunch  en weten dat dit onderdeel is van een gezonde leefstijl. Subdoel: Leerlingen ontdekken nieuwe smaken, eten meer groente, merken dat samen eten heel gezellig is en leren het verschil  tussen feest-eten en eten dat je voedt. In de workshop ga je deze interventie uitvoeren en aldoende neemt Marijn je mee in de voorwaarde, de meerwaarde en de do's en don’ts.

Over Marijn Haan: In een eerder beroepsleven was Marijn kok. Nu werkt ze bij de GGD Gelderland- Zuid en is ze Gezonde School adviseur. Het thema voeding is haar expertise en daarbij begeleidt ze middelbare scholen bij het verkrijgen van een gezonde kantine. Ook helpt ze lagere scholen bij het opzetten van een moestuintje en probeert ze mensen bewust te maken van het belang van een groene leefomgeving. Want groen en gezondheid hebben een directe link.

Workshop 5:  Maak gebruik van een Moestuincoach! Door Marieke Dekker, IVN Natuureducatie.

Moestuinieren op school of bij de kinderopvang. Hoe leuk is dat? Heel erg leuk! Een betere manier om te leren en ervaren hoe voedsel groeit en smaakt is er niet! Toch kan jouw team een beetje huiverig zijn om te beginnen met moestuinieren. Te weinig kennis en te weinig hulp kunnen struikelblokken zijn. De Schoolmoestuincoach kan dan een oplossing zijn!

In deze workshop hoor je meer over het netwerk van Moestuincoaches dat door Jong Leren Eten, in samenwerking met IVN en Velt,  momenteel landelijk wordt gerealiseerd. Laat met hun hulp, ook jouw schoolmoestuin succesvol groeien en oogst op alle vlakken de smakelijke resultaten!

Over Marieke Dekker: Marieke is projectleider bij IVN en hoofddocent van de opleiding Moestuincoach. Samen met Velt ontwikkelde zij de opleiding vanuit haar praktijkervaring met het opzetten en begeleiden van diverse schoolmoestuinprojecten. Zij kent de knelpunten van scholen bij het opzetten van een schoolmoestuin dus van binnenuit!

 


Workshop 6De Schooltuin: een jaar rond met de handen in de grond. Hoe kan ik de bioscoopfilm naar mijn school of BSO halen? Door Ignas van Schaick, EMS Films en Alina Salomon, IVN Natuureducatie.

De deelnemers maken tijdens de workshop kennis met de Schooltuinfilm die op 8 oktober 2020 in de bioscopen is uitgekomen. Filmmaker Ignas van Schaick vertoont beelden van de film zodat deelnemers van de workshop een goed beeld krijgen van het verhaal en de aanpak en de aanvullende mogelijkheden voor scholen en BSO’s. Alina Salomon zet de deelnemers met de 6 verschillende lessen aan het werk zodat de groep na afloop van de workshop weet welke aanvullende lessen bij de film horen en hoe ze die in hun eigen werk kunnen toepassen. Tijdens de workshop kiezen we twee spelvormen uit (die ook in de klas worden uitgevoerd) en laten de deelnemers op die manier verkennen hoe de lessen in de praktijk worden gebracht.  De workshop is gericht op leerkrachten in het basisonderwijs of medewerkers van de BSO’s. Inhoudelijk richt het lesmateriaal zich op groep 4, 5 en 6.

Over Ignas van Schaick en Alina Salomon: Ignas heeft in de afgelopen jaren meerdere natuurfilms gemaakt zoals de Nieuwe Wildernis, Holland natuur in de Delta en De Wilde Stad. Altijd met ondersteunend lesmateriaal gebaseerd op de beelden die voor de film zijn gedraaid. 
Alina is werkzaam als projectleider bij IVN en hier o.a bezig met de landelijke moestuinprojecten.


 

Workshop 7: De Gezonde Kinderopvang. Door Marthe Huigens, Voedingscentrum.

Binnen het programma Gezonde Kinderopvang werken we aan een gezonde leefstijl voor kinderen en deskundigheid van pedagogisch medewerkers. Zo wordt een gezonde leefstijl onderdeel van de dagelijkse praktijk in de kinderopvang. Tijdens deze workshop vertel ik meer over het Programma Gezonde Kinderopvang en de bijbehorende scholing Een Gezonde Start, waarmee al meer dan 1000 PM-ers zijn opgeleid tot coach Gezonde Kinderopvang. Vervolgens gaan we samen aan de slag met het thema gezonde en duurzame voeding. Hoe maak je gezonde en duurzame keuzes in de kinderopvang en betrek je kinderen bij hun eten?

Doelgroep van de workshop: medewerkers in de kinderopvang en gastouderopvang voor 0-12 jaar.

Over Marthe Huigens: Marthe is projectleider bij het Voedingscentrum op het gebied van voeding voor jonge kinderen, met aandacht voor de rol van ouders, professionals, de omgeving en educatie. Marthe heeft een achtergrond in politieke wetenschappen en duurzaamheid.

 

Workshop 8: Voedseleducatie van Tuin tot Bord. Door Esther Boukema, Smaak te pakken. 

Deze workshop gaat over ervaringsgerichte voedseleducatie voor kinderen van 4-8 jaar.
Een workshop voor geïnteresseerden in circulaire lessen en voor uitvoerders die vast lopen in routine lesjes. De deelnemers gaan gezamenlijk lesideeën bedenken waarin de relatie gelegd wordt tussen natuur en voeding. Centrale ingrediënten zijn de verse bonen, de tomaat en brood.
Esther diept deze casussen vanuit haar praktijk uit. Hierbij zijn aandachtspunten: 1) Hoe sluit ik aan bij de beleving van het kind? 2) Hoe kan ik een serie korte lessen maken waarin de relatie gelegd wordt tussen tuin( grond) en keuken(mond). 3) hoe kan ik aandacht geven aan kinderen van diverse culturele afkomst? Deelnemers gaan naar huis met inspiratie, een methode om eigen lessen te bedenken en enkele recepten.

Over Esther Boukema: Vanuit de praktijk houdt Esther zich al 16 jaar bezig met de vraag hoe je kinderen zoveel mogelijk ervaringsgerichte voedseleducatie kan geven zonder dat het organisatorisch en logistiek te ingewikkeld wordt. Ze werkt met kinderen van 4 – 12 jaar en culturen in en om Amsterdam. Recentelijk heeft ze in opdracht van de Lucasschool een leerlijn ‘Wereldburgerschap en voeding’ geschreven. Haar kracht is om het kind in zijn of haar waarde te laten en zonder goed of fout een maximale verwondering te laten plaatsvinden. Gezond voedsel is een feest.

 

 

Workshop 10: Duurzame voeding in je klas. Door Carla Glorie, Velt.

Wat we met z’n allen samen elke dag eten, dat heeft een grote impact op het milieu. Omschakelen naar duurzame voeding is niet moeilijk en zelfs erg leuk. In deze workshop geeft Velt leerkrachten een schat aan informatie en tips om in de klas (leeftijd 8-12 jaar) aan de slag te gaan met seizoensgroenten. Met de groentekalender van Colette Courgette leren kinderen dat boerenkool een echte wintergroente is en met haar kwartetspel leren ze groenten van zaadje tot gerechtje kennen. Het wordt een interactieve, inspirerende en smaakvolle workshop. Je gaat naar huis met veel leuke ideeën en  heel veel zin in duurzame voeding. 

Over Carla GlorieCarla is moestuincoach, diëtist, natuurvoedingskundige, docent voeding en moestuinieren bij Velt, Vereniging voor Ecologisch Leven, koken en Tuinieren. Zij zet zich in voor duurzame, pure en gezonde voeding uit de streek en van het seizoen. Ze vindt het belangrijk dat mensen weer leren waar hun eten vandaan komt. Dit draagt zij uit door het geven van moestuinlessen aan kinderen en volwassenen, wildplukwandelingen en kookworkshops. Ontdekken, beleven en proeven staan daarbij centraal.  Ze heeft een eigen moestuin en is als vrijwilliger verbonden aan Wijktuin de Alphense Weterings en Slow Food Groene Hart.

Projectenpanorama in detail

 

Projectenpanorama 3: Drenthe: Groene, gezonde kinderopvang in de praktijk. Door Esther Peters en Annette Brookman, Kinderopvang Mengelmoes Emmen

In deze workshop nemen Esther en Annette je mee naar de praktijk van groene en gezonde kinderopvang. We gaan het hebben over een stukje implementatie; hoe vertaal je beleid en visie naar de praktijk, wat zijn de voorwaarden en hoe komt het hele team in beweging? En dan…… met alle informatie en ideeën die je hebt; hoe, waar en wanneer begin je?

De workshop is gericht op houders, pedagogisch beleidsmedewerkers en pedagogisch medewerkers, die werken met peuters en kleuters. We gaan samen een activiteit doen, die gericht is op jonge kinderen. Een workshop vanuit onze ervaring met vallen en opstaan, maar ook tips en tricks om een start te maken.

Over Annette Brookman en Esther Peters: Annette Brookman is eigenaresse van een kinderopvang met zowel dagopvang als buitenschoolse opvang. Opgegroeid op het platteland vind zij het belangrijk om kinderen dicht bij de natuur te brengen en hun te laten ervaren hoe leuk en gezond dit kan zijn. Sinds 3 jaar is haar kinderopvang bezig om steeds groener en gezonder te worden.

Esther Peters is werkzaam bij Annette als pedagogisch beleidsmedewerkster en coach gezonde kinderopvang. Daarnaast vervult zij de rol van moestuincoach. Haar wens is dat uiteindelijk elke kinderopvang gezonde voeding, bewegen en de natuur ervaren op de agenda zet in het belang van alle kinderen.

Projectenpanorama 4: Overijssel: Foodcamp. Door Judith de Rijk, LekkerBoer

LekkerBoer wil bijdragen aan een gezonde en duurzame leefstijl door kinderen in beweging te brengen voor hun eten, op de plek waar het ‘gemaakt’ wordt. Op een boerderij en tuinderij komen alle aspecten van een gezonde en duurzame leefstijl samen. Tijdens dit projectenpanorama ga je samen met Judith buiten op voedselavontuur! Je eerst uitleven tijdens een farm bootcamp. Daarna scharrel je je producten bij elkaar om samen met een echte kok te bereiden in de LekkerBoer foodtrailer. De boer helpt je bij het oogsten en vertelt erover. Je ervaart wat een Foodcamp inhoudt voor je klas of BSO. Daarnaast doe je ideeën op om zelf toe te passen in de groep. De workshop richt zich op leerkrachten van het basisonderwijs en BSO-medewerkers. De Foodcamps richten zich op 4-12 jarigen.

Over Judith de Rijk:  Na een opleiding dierwetenschappen aan Wageningen University, werkte Judith 15 jaar als productmarketingmanager in de agrarische sector. Ze zag twee dingen: aan de ene kant de uitdagingen in de agrarische sector voor een duurzaam voedselsysteem en waardering voor het product en aan de andere kant kinderen en ouders die het verhaal en de beleving achter hun eten niet meer kennen. Hierdoor worden, vaak onbewust, minder gezonde keuzes gemaakt. Judith: 'Zelf ben ik op de boerderij opgegroeid en heb hier niet alleen belangrijke levenslessen opgedaan (zorgen voor de dieren en de natuur, leven en dood, de seizoenen), maar ook veel mooie herinneringen gemaakt (kalfjes voeren, koeien halen, bramen plukken in de weilanden). Dit gun ik alle kinderen als basis.' Veel kinderen groeien niet op op of in de buurt van een boerderij, waardoor ze het verhaal achter hun eten niet kennen, maar ook het buitenspelen en contact met alles wat leeft op en rond de boerderij niet meekrijgen. Daarom heeft Judith LekkerBoer opgericht, in eerste instantie met 'BSO kids' en daarna tevens met 'Foodcamps' die ook aan scholen worden aangeboden. De droom van Judith is om LekkerBoer landelijk uit te breiden en de komende jaren in elke grote stad met haar aanbod vertegenwoordigd te zijn. Daarbij nauw samenwerkend met lokale partijen en deskundige partners; boerderij,
restaurant, sportbedrijf, supermarkt, agrarische sector, gemeenten en gezondheids- en natuurorganisaties.

 

Projectenpanorama 5: Flevoland: Red eten en voorkom voedselverspilling. Door Millicent Schepman, voorzitter Stichting Buitengewoon Almere. 

Dit is een praktische doe-les (kookworkshop) over het anders om leren gaan met gezond voedsel(-overschot). Een les die bestaat uit theorie, met elkaar koken, proeven en ervaren. Wat kun je zelf doen om voedselverspilling en voedseloverschot te voorkomen? Dagelijks gooien we veel gezond voedsel weg. Dat hoeft niet. In Almere gaan ze daar anders mee om. En kijken naar vragen als: “Wat kunnen we met voedseloverschotten doen, met Wie werken we samen, voor Wie zijn die voedseloverschotten bestemd en Waarom doen we dat?” Ontdek tijdens deze kookworkshop hoe de voedselketen werkt en overschot kan ontstaan. Alles wat nodig is om een voedselproduct in de winkel te krijgen, teveel verspilling, en hoe wij dat met elkaar kunnen verminderen en zelfs voorkomen. Ook ga je inzien dat er kinderen in overvloed leven, terwijl andere kinderen met voedseltekort te maken hebben. Ook kinderen in Almere leven in situaties waar dagelijks gezond voedsel eten niet vanzelfsprekend is!

Over Millicent SchepmanIn het dagelijkse leven is Millicent voorzitter van Stichting Buitengewoon Almere waarbij gezonder eten voor minima en verduurzaming de doelstellingen zijn. Zo heeft de stichting bijvoorbeeld een lespakket over verduurzaming en gezonder eten ontwikkeld voor deelnemers van 6 t/m 99 jaar. Naast haar werkzaamheden voor Buitengewoon Almere is Millicent inzetbaar als verandermanager en aanjager in implementatietrajecten. Trajecten met het doel om teams op korte termijn op een andere wijze samen te gaan laten werken ten behoeve van een efficiëntere bedrijfsvoering.
 

 

Projectenpanorama 6: Gelderland: Ervaringsgericht leren in schoolmoestuinen. Door Annerie Rutenfrans, Beleef en Weet. 

Buiten wonderen beleven, welk kind wil dat niet? Dit kan bij het kweken van groente, gezond voedsel, gewoon in de tuin. Aan de hand van een ontwerp, teelplan en jaarplanning op maat, kan onder begeleiding gemoestuinierd worden op een stukje grond op het schoolterrein of daar dichtbij. Praktische handvatten voor succesvol tuinieren met kinderen en het maken van zo’n draaiboek worden gegeven in deze workshop. Hoe duidelijker de wensen van de school of de BSO al zijn t.a.v. een schoolmoestuin, hoe beter een beeld gevormd kan worden van een bruikbaar draaiboek tijdens deze workshop. De workshop richt zich op personeel bovenbouw po en medewerkers BSO.

Over Annerie Rutenfrans: Annerie Rutenfrans studeerde biologie en werkte als docent Biologie en andere natuurwetenschappelijke vakken en bij Milieu Educatie Centrum Nijmegen. Door een vraag van haar zoon, die meer behoefte had aan groen op school, realiseerde ze haar eerste schoolmoestuin. Dit vormde de basis voor adviesbureau Beleef & Weet om meer schoolmoestuinen op te zetten. Zij inspireert en enthousiasmeert scholen om deze aan te leggen en maakt draaiboeken voor schooltuinieren. Met een moestuin beleven kinderen wonderen die ze nooit meer vergeten (beleef én weet) en gaan ze meer van groente houden blijkt uit ons wetenschappelijke onderzoek.

 

Projectenpanorama 7: Utrecht: Gezond en low budget koken met kinderen. Door Roos de Ridder, KERS.

Gezond eten hoeft niet ingewikkeld te zijn. Ontdek hoe je gezonde voeding bij kinderen op een eenvoudige manier kan stimuleren. Tijdens deze interactieve workshop ga je zelf aan de slag met het bereiden van gezonde en low budget traktaties en gerechtjes. Ook word je geïnspireerd hoe je eenvoudig een mini kookles met je groep of klas organiseert. Je krijg een kinderrecepten flyer mee ter inspiratie. De workshop is voor pedagogisch medewerkers van kinderen van 4 tot en en met 12 jaar en leerkrachten uit het basisonderwijs van groep 1 tot en met groep 8.
 

Over Roos de Ridder:  Als kind vond Roos koken al erg belangrijk en vond ze het leuk om thuis etentjes te verzorgen. Na een studie Hoge Hotelschool en propadeuse leraar basisonderwijs, kwam ze terecht in het speeltuinwerk en de kinderopvang. Toen Roos kinderen kreeg, merkte ze dat ze deze twee zaken wilde combineren; werken met kinderen en koken. Het fijne is dat die twee goed samengaan, want de  meeste kinderen vinden koken erg leuk. Lekker bezig zijn, kneden, roeren, met vuur werken en met echte messen snijden!! En daarna nog smullen ook!

Projectenpanorama 8: Leerlijn voedsel, cultuur en identiteit. Door Esther Boukema, Smaak te pakken

In deze workshop licht Esther Boukema (schrijver van de leerlijn over voedsel, cultuur en identiteit) toe wat het succes is van de leerlijn op de Lukasschool in Amsterdam. Aspecten die aan de orde komen zijn: de voordelen van een schoolbreed programma, de financiering, de globale inhoud, doelen en visie van de leerlijn, de manier waarop de leerlijn geïntegreerd is in het al bestaande programma, de hobbels en kansen voor leerkrachten, wie zijn de uitvoerders van dit project, het betrekken van ouders bij dit type leerlijn en natuurlijk het aansluiten bij de belevingswereld van het kind. Deelnemers kunnen het beeldrijke werkboek voor docenten inkijken en vragen stellen over de mogelijkheden voor hen om een dergelijk project te starten.
 

Projectenpanorama 9: Zuid-Holland: Sjamm. Zelf aan de slag met kornoeljebessen. Door Frederique Kreeftenberg.

Tijdens dit projectenpanorama gaan deelnemers ontdekken, uitproberen en proeven hoe je van bessen (met pit) van een (Kornoeljebessen)boom jam kan maken. Bessen rapen, schoonmaken, koken, vermalen en proeven. De jam wordt geproefd met poffertjes. De workshop richt zich op deelnemers die met kinderen tot ongeveer 7 jaar werken. Deelnemers gaan naar huis met nieuwe kennis en ervaring, een volle buik van de poffertjes, plakvingers van de jam en een klein potje jam.

Over Frederique Kreeftenberg: Opgeleid als stadssocioloog en werkzaam als zelfstandig projectleider in projecten waar sociale vraagstukken fysieke opgaven elkaar raken. Projecten ontwikkelt waarin kunst, cultuur, sociale cohesie, vormgeving en gebiedsontwikkeling samen komen. Een van de nog lopende projecten www.hetkleineavonturenpark.nl (start 2012 tot heden) is een postzegelparkje in stedelijk en stenig gebied waar kinderen tot circa 7 jaar grootste kleine avonturen kunnen beleven. Elke seizoen worden workshops gegeven waar natuur en ontdekken een rol spelen.
Vanuit dit platform tevens workshops gegeven aan verschillende leeftijdsgroepen tijdens evenementen van anderen.

Projectenpanorama 12: Limburg: Juttetuin en Groene Vingers Quick Scan. Door Eetbaar Groen Coaches Dieuwertje Crasborn en Lily Faber

Ken je dat …? Je loopt je vertrouwde wandeling en ineens ontdek je een prachtig ‘verborgen’ paadje dat je nooit eerder zag ... Een pad ontstaat en wordt begaanbaar doordat iemand het loopt.  Een eetbaar (school)tuintje ontstaat doordat iemand bodem, beestjes en plantjes bij elkaar brengt in een jutezak, ze een geschikt plekje geeft én aandacht. Met Juttetuin ontdekken kinderen een prachtige ‘verborgen’ vorm van voedselvoorziening die ze pas kunnen ontdekken als iemand ermee begint.   

In deze workshop gaan we zelf aan de slag met blad, grond, beestjes en plantjes om te ervaren hoe iedereen (in het bijzonder kinderen van  6 - 10 jaar) kan moestuinieren op en zelfs eten van een schoolplein. Ook waar heel weinig ruimte, geld, tijd en ‘groene vingers’ beschikbaar zijn, zal de aanwezigheid van zelfgemaakte Juttetuintjes kinderen stimuleren om uit zichzelf aandacht te besteden en vragen te stellen over bodem, beestjes, planten, oogst, proeven, bereiding en verdeling. Wat wil je nog meer ? Daarnaast vult ieder in deze workshop voor zichzelf een Groene Vingers Quick Scan in en bespreken we hoe je deze kunt inzetten om medestanders te vinden in je team, organisatie of samenwerkingsverband. Zo sta je er niet allen voor als jij degene bent die begint.

Je gaat naar huis met twee toffe tools: 1. Een jutezak met persoonlijk actieplan voor je 1e Juttetuin en 2. Een leuke ‘Groene Vingers Quick Scan’ om jezelf en anderen te inspireren. Deze workshop is voor professionals die werken met kinderen van 1 – 99 jaar (ook nuttig voor moestuincoaches).

Over Dieuwertje Crasborn: Dieuwertje woont in Venlo en is agoge, gezondheidswetenschapper, eetbaar groen coach en ecologisch tuinontwerper (in opleiding). Als Eetbaar Groen Coach bij Onze Oogst inspireert zij mensen met haar passie voor gezond en ecologisch eten uit eigen omgeving. Met concepten als ‘Juttetuin’, ‘Smakelijke Stoeptegeltuinen’ en Mijn Groene Vingers QuickScan helpt zij professionals om voedsel- en natuurbeleving een structurele en betekenisvolle plek te geven in de omgeving en leefwereld van kinderen. www.onzeoogst.nl , www.juttetuin.nl .

Lily Faber is Eetbaar Groen Coach bij www.wonderacademie.nl.

 

Programma

Kosten en tickets