Natuur heeft een positief effect op leren, welzijn en gezondheid van kinderen. Daarmee is natuur een gezond medicijn voor actuele vraagstukken in onderwijs en opvang rond slechte ventilatie, overgewicht en bewegingsarmoede. Maar wat betekent het als je natuur centraal zet bij het leren en ontwikkelen? Als je natuur als uitgangpunt neemt voor organisatie en inrichting van onderwijs en kinderopvang? Als we natuurrijk willen leren en ontwikkelen?
Een natuurrijke, groene omgeving is een randvoorwaarde voor natuurrijk leren en ontwikkelen. Gelukkig zien we in het hele land tal van voorbeelden van vergroening van de fysieke omgeving. Maar natuurrijk leren en ontwikkelen vraagt meer van leerkrachten en pedagogisch medewerkers. Niet alleen naar buiten tijdens speeltijd en/of natuurlessen. Maar stappen zetten om de mogelijkheden van natuur ook te benutten voor al die andere school- en opvangtijd? Dit is een hele uitdaging, waar we tijdens deze conferentie meer handen en voeten aan gaan geven.
Tijd |
Activiteit |
09.00 |
Ontvangst en Natuurmarkt |
10.00 |
Opening door dagvoorzitter Marc Veekamp, IVN Natuureducatie |
10.15 |
Plenaire programma
|
11.15 |
Pauze en Natuurmarkt |
11.45 |
Natuurbelevenissen
|
13.00 |
Lunch en Natuurmarkt |
14.00 |
Workshopronde 1 / Netwerkbijeenkomst (Utrechtse basisscholen)
|
15.00 |
Wisselen |
15.15 |
Workshopronde 2 (zie programma workshopronde 1) |
16:15 | Reflectie |
16:45 | Borrel |
17:30 | Sluiting |